بسمه تعالی
عشق آن باشد که حیرانت کند بی نیاز از کفر وایمانت کند
می خواهم یک نوع واکاوی اجتماعی که این روزها در جامعه ایرانی بسیار دیده وشنیده می شود بنویسم چه در اینستاگرامش، چه در تلگرام ،چه در اخبار ورسانه ها وشبکه های اجتماعی ، نقل هر محفلی است سخن گفتن از این شهید بزرگوار کار ساده ای نیست این ماجرا دو سمت جداگانه دارد : یک سمت ماجرای تاثری است که جوان نسبت به وطنش دارد وسمت دیگر ماجرای کسانی که خونش را به ناحق، با شقاوت تمام عامل این جنایت شدند .به نظر من اقدام این جوان یک امر عاشقانه وطنی ، اعتقادی، مذهبی است که روح ایمان واعتقاد وباور را در او چنان نهادینه نموده است که از همه چیز گذشت وحماسه ای عین حماسه کربلا آفرید اگر او را مثل قاسم کربلا بخوانیم کم بیراهه نگفته ایم . اقدام این جوان وطن پرست ایرانی امری عاشقانه است یا عاقلانه این جوان پاک ورشید ایرانی توجیه عقلانی قابل قبولی از نظر من برایش وجود نداشت او عاشقانه رفت وعاشقانه اسطوره شد در قرنی که ما زندگی می کنیم این عمل شهید حججی توجیه عقلانی ندارد . در زمان حضرت (ابا عبدالله الحسین )(علیه السلام )ایشان فرمودند : یعنی چاره ای نیست جز اینکه با کشته شدن شهادت من دین جدم حضرت محمد (ص) باقی بماند ، پس ای شمشیرها مرا فرا گیرید .
به نظر من این جوان ایرانی می توانست به جبهه نرود وکار دیگری انجام دهد مثلا در حوزه دیگری فعالیت کند چون جامعه ایران خاص وچند پاره است وجامعه ما در حال گذار است ولی توجه تمامی اقشار به پدیده حججی در جامعه قابل تامل بود. علتش هم ایمان واعتقادی بود که همه ما در حال حاضر حس این اعتقاد وباور قلبی را نداریم کرخت وسست شده ایم اما او خواست وتوانست کمتر کسی می تواند ومی خواهد در این زمانه وعصر واین امر اورا ازدید جامعه خاص نمود چون با بقیه ما فرق داشت .
با توجه به اینکه جامعه شناسی ما انتزاعی ونقلی است وجامعه شناسی ما ریشه در نظریات غربی وکلاسیک تا پسا ساختارگرا دارد در مورد پدیده های اجتماعی که تکرار می شوند کمتر اظهار نظر میکند واین یک بحران برای پدیده های اجتماعی می باشد این پدیده در همه لایه های اجتماعی رخنه کرده است وهمدلی عمومی این در پدیده کاملا آشکار است که وضع موجود چگونه به وضع موعود را مژده می دهد .حسین بشریه وهمایون کاتوزیان که جامعه شناسان به نام ایرانی هستند آنها نیز نگاه ایدئولوژیک دارندچرا جامعه شناسی تلاش می کند ثابت کند جامعه ایران در حال گذار است وپدیده درخشان حججی وپدیده عظیم مقاومت در جامعه شناسی ایران کمتر درک می شود .پس در جامعه شناسی ایران سه مانع رفع نشود نگاه به پدیده های ایرانی کمرنگ وحرفی برای گفتن نخواهد داشت این سه عامل عبارتند :1_ انتزاعی ونقلی بودن جامعه شناسی ایران 2_ ایدئولوژیک بودن آن 3_ جامعه در حال گذار نمی توان پیشرفتی داشته باشد که این دیدگاه غلط است . در جامعه ای که راحت طلبی ورخوت همه جا را گرفته پدیده درخشان حججی قابل تامل است ولی سهم مقاومت در جامعه شناسی اندک است .
مسلما خیزش مشترک ایرانیان در فضای شبکه های اجتماعی در هنگام تشییع پیکر این شهید بزرگوار به خروش اجتماعی با سویه های بازگشت به خویشتن را در بر خواهد داشت . شهید محسن حججی را نباید به مثابه یک حیرت اجتماعی تلقی کرد بلکه آن را باید فرصت بازشناسی جدید برای ترسیم سیاستگذاری مناسب فرهنگی شناخت دقیق فصل مشترکها در جامعه متکثر ایرانی دانست .
مریم صادقزاده /کارشناس ارشد جامعه شناسی