کد خبر: ۷۵۷۷۸
۹۵۲ بازدید
۲۰ دیدگاه (۱۵ تایید شده)

پدیده حججی از دید جامعه شناسی

۱۳۹۶/۶/۱۵
۱۷:۲۲

بسمه تعالی

                                       

عشق آن باشد که حیرانت کند                بی نیاز از کفر وایمانت کند

 

می خواهم یک نوع واکاوی اجتماعی که این روزها در جامعه ایرانی بسیار دیده وشنیده می شود بنویسم چه در اینستاگرامش، چه در تلگرام ،چه در اخبار ورسانه ها وشبکه های اجتماعی ، نقل هر محفلی است سخن گفتن از این شهید بزرگوار کار ساده ای نیست این ماجرا دو سمت جداگانه دارد : یک سمت ماجرای تاثری است که جوان نسبت به وطنش دارد وسمت دیگر ماجرای کسانی که خونش را به ناحق، با شقاوت تمام عامل این جنایت شدند .به نظر من اقدام این جوان یک امر عاشقانه وطنی ، اعتقادی، مذهبی است که روح ایمان واعتقاد وباور را در او چنان نهادینه نموده است که از همه چیز گذشت وحماسه ای عین حماسه کربلا آفرید اگر او را مثل قاسم کربلا بخوانیم کم بیراهه نگفته ایم . اقدام این جوان وطن پرست ایرانی امری عاشقانه است یا عاقلانه این جوان پاک ورشید ایرانی توجیه عقلانی قابل قبولی از نظر من برایش وجود نداشت او عاشقانه رفت وعاشقانه اسطوره شد در قرنی که ما زندگی می کنیم این عمل شهید حججی توجیه عقلانی ندارد . در زمان حضرت (ابا عبدالله الحسین )(علیه السلام )ایشان فرمودند : یعنی چاره ای نیست جز اینکه با کشته شدن  شهادت من دین جدم حضرت محمد (ص) باقی بماند ، پس ای شمشیرها مرا فرا گیرید .

به نظر من این جوان ایرانی می توانست به جبهه نرود وکار دیگری انجام دهد مثلا در حوزه دیگری فعالیت کند چون جامعه ایران خاص وچند پاره است وجامعه ما در حال گذار است ولی توجه تمامی اقشار به پدیده حججی در جامعه قابل تامل بود. علتش هم ایمان واعتقادی بود که همه ما در حال حاضر حس این اعتقاد وباور قلبی را نداریم کرخت وسست شده ایم اما او خواست وتوانست کمتر کسی می تواند ومی خواهد در این زمانه وعصر واین امر اورا ازدید جامعه خاص نمود چون با بقیه ما فرق داشت .

با توجه به اینکه جامعه شناسی ما انتزاعی ونقلی است وجامعه شناسی ما ریشه در نظریات غربی وکلاسیک تا پسا ساختارگرا دارد در مورد پدیده های اجتماعی که تکرار می شوند کمتر اظهار نظر میکند واین یک  بحران برای پدیده های اجتماعی می باشد این پدیده در همه لایه های اجتماعی رخنه کرده است وهمدلی عمومی این در پدیده کاملا آشکار است که وضع موجود چگونه به وضع موعود را مژده می دهد .حسین بشریه وهمایون کاتوزیان که جامعه شناسان به نام ایرانی هستند  آنها نیز نگاه ایدئولوژیک دارندچرا جامعه شناسی تلاش می کند  ثابت کند جامعه ایران در حال گذار است وپدیده درخشان حججی وپدیده عظیم مقاومت در جامعه شناسی ایران کمتر درک می شود .پس در جامعه شناسی ایران سه مانع رفع نشود نگاه به پدیده های ایرانی کمرنگ وحرفی برای گفتن نخواهد داشت این سه عامل عبارتند :1_ انتزاعی ونقلی بودن جامعه شناسی ایران 2_ ایدئولوژیک بودن آن 3_ جامعه در حال گذار نمی توان پیشرفتی داشته باشد که این دیدگاه غلط است . در جامعه ای که راحت طلبی ورخوت همه جا را گرفته پدیده درخشان حججی قابل تامل است ولی سهم مقاومت در جامعه شناسی اندک است .

مسلما خیزش مشترک ایرانیان در فضای شبکه های اجتماعی در هنگام تشییع پیکر این شهید بزرگوار به خروش اجتماعی با سویه های بازگشت به خویشتن را در بر خواهد داشت . شهید محسن حججی را نباید به مثابه یک حیرت اجتماعی تلقی کرد بلکه آن را باید فرصت بازشناسی جدید برای ترسیم سیاستگذاری مناسب فرهنگی شناخت دقیق فصل مشترکها در جامعه متکثر ایرانی دانست .

 

مریم صادقزاده /کارشناس ارشد جامعه شناسی

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۶/۶/۱۶ ۱۳:۲۷

برفرض صحت نقل قول شما خب ایا بشار اسد را می توان با صدا م یا حاکمان عربستان یا دیگر حاکمان یکی دانست درطول جنگ تحمیلی یکی از حامیان اصلی ای ان سوریه بود سوریه درمقابل اسراییل ، امریکا ، صدام وحکام عرب مواضع مستقل وشرافتمندانه ای داشته ودارد وقتی با ارای مردم سر کار مانده نمونه اش رای اوری اخیر بشار اسد درانتخابات ریاست جمهوری به چه عنوان میشود اورا دیکتاتور دانست شاید بتوان گفت وی انچنانکه باید مبانی مردمسالاری را در کشور پیاده نکرده واتفاقا این ایراد را بر وی وارد میدانم ومعتقدم اگر در زمان لازم حاکمان سوریه زمینه توسعه سیاسی را در سوریه فراهم می اوردند الان تنها شاید با داعش درگیر می شدند نه با معارضین داخلی که دربزنگاه وارد عرصه شدند واوضاع امنیتی سوریه را بغرنج تر کردند واینمورد درسی است که باید عبرت اموخت موفق باشید

۹۶/۶/۱۶ ۱۳:۰۷

در اینکه علومی انسانی که ماخذ عمده شان از غرب امده مانند جامعه شناسی ،اقتصاد،روانشناسی دارای نقاط قوت هم هستند حرفی نیست این علوم انسانی غرب عمده دیدگاهشان ناشی از جهان بینی غرب است که ماورا طبیعت را اگر نفی هم نکنددر محاسبات خود به حساب نمی اورد وجهت گیری کلی اش مادی گرایانه وتجربه محور است البته در زمانیکه چنین علومی را بصورت مدون وسیستماتیک نتوانستیم از منابع اسلامی اخذ کنیم باید با احتیاط از علوم انسانی غرب دست به گزینش زده وسره را از ناسره جدا کنیم تا به افات زیانبار تفکرمادی گرفتارنشویم علوم انسانی غرب مثل تکنولوژی وصنعت غرب نیست که عوارض نداشته باشد

۹۶/۶/۱۶ ۱۰:۱۱

هستند افرادی که واقعه عاشورا را غیر عقلانی میدانند وهستند افرادی هم که واقعه عاشورا را عاشقانه نمیدانند.
ولی بدون تعصب، واقعه عاشورا هم عقلانی بود وهم عاشقانه. که این را به استناد فرمایشات سید الشهدا وحاضرین در صحنه عاشورا میتوان یافت از جمله:
1- امام حسین (ع): اگر دین جدم به غیر از کشته شدن من استوار نمیماند پس ای شمشیرها مرا فرا گیرید(عقلانی)
2- حضرت زینب(س): بجز زیبائی چیزی ندیدم(عاشقانه)
3- امام حسین (ع): مرگ با عزت از زندگی ننگین بهتر است(عقلانی)
4- حضرت قاسم (ع): شهادت در پیش من از عسل شیرینتر است(عاشقانه)
5- عملکرد حضرت عباس (ع): از صفر تا صدش که عشق وعقل در آن موج میزند( عقلانی وعاشقانه)
حال اگر کسی پیام عاشورا را نگرفته باشند در تفسیر هدف و عملکردشهدا از جمله شهید حججی خواهد ماند وفقط از زاویه دید تنگ خود ، نظاره گر این واقعه خواهد بود.
مثل جریان لمس اعضای فیل در تاریکی

۹۶/۶/۱۶ ۰۷:۳۷

آقای پوربهرامی طبق فرمایش رهبر مکعظم انقلاب اگر عزیزان ما در سوریه و عراق مقابل تروریستها و حامیانشان نمی جنگیدند الان بایستی در همدان (در خیابانهای شهرمان) با آنها می جنگیدیم
لطفا دید خود را وسیع کنید

۹۶/۶/۱۶ ۰۰:۵۲

اول دعوتتان می‌کنم به یاد بیاورید حضور نظامی ما در سوریه از کجا شروع شد و بعد ارجاعتان می‌دهم به این بخش از سخنرانی اخیر سردار سلیمانی:

"یک نفر گفت یعنی ما برویم از دیکتاتور دفاع کنیم؟ که رهبری فرمودند وقتی به کشورهایی که با آنها ارتباط داریم نگاه می‌کنیم چه کسی دیکتاتور است و چه کسی نیست؟ ما مصالح را نگاه می‌کنیم."

همانطور که می‌بینید ظاهرا اوایل صبحتی از ارزش‌های دینی یا حرم نبوده و دفاع از دیکتاتور و مصالح مملکت محل بحث بوده.

۹۶/۶/۱۶ ۰۰:۵۰

این اقدامات به جز خون سازی برای تبلیغات چیزی نیست. جامعه شناسی در این زمینه حرفهای زیادی برای گفتن دارد ولی فضایی برای گفتنش نیست. شما هم مقدس سازی نکنید.

۹۶/۶/۱۶ ۰۰:۳۷

وطن پرست، مصدق و ظریف و ... هستند

۹۶/۶/۱۵ ۲۲:۵۰

جناب پور بهرامی من انتقاداتی به نحوه تبلیغات در مورد شهدای گرانقدر دارم و با هرگونه بهره برداری جناحی از شهادت مخالفم اماوقتی هیات حاکمه قانونی سوریه وعراق هیچ گونه مخالفت واعتراضی با حضور مستشاران نظامی ومدافعان حرم ایرانی درخاک کشورشان ندارند بلکه خود دعوت وحمایت می کنند ونیز زمانیکه با توجه به عملیات اخیر داعش در مجلس وحرم امام راحل واعلام رسمی شان انها مقصد بعدی شان ایران است چرا باید از حضور قانونی مدافعان حرم ومستشاران ایرانی ناراحت شد اگر در عراق وسوریه داعش دفع نشود بدیهی است باید در خاک خودمان با انها درگیر شویم

۹۶/۶/۱۵ ۲۲:۲۶

اینکه اخیرا در این شهر مرسوم شده عده ای به نام جامعه شناس و با زیب جامعه شناسی قلم می زنند در خور تامل است اینکه چرا جامعه شناسی این همه مد شده جای تامل جامعه شناختی دارد
و نکته جالب تر اینکه برخی مهمل گویی را با زیب یک علم دگر اندیش می خواهند به جایی برسانند باز جای تامل بیشتر ...
آسان گیری در انتخاب این علم ثقیل در دانشگاه های فکستنی توسط عده ای علیل فکری کار را به جایی می رساند که کارشناس ارشد جامعه شناسی می گوید با توجه به اینکه جامعه شناسی ما انتزاعی ونقلی است وجامعه شناسی ما ریشه در نظریات غربی وکلاسیک تا پسا ساختارگرا دارد در مورد پدیده های اجتماعی که تکرار می شوند کمتر اظهار نظر می کند... هر دانشجوی جامعه شناسی سال دوم دانشگاه تهران و علامه و ...موظف است در هر واحد درسی تحلیل جامعه شناختی از به قول این کارشناس ارشد از پدیده های اجتماعی ارائه دهد حال شما از کدام دانشگاه مدرک فوق لیسانس جامعه شناسی گرفته اید که حسین بشریه وهمایون کاتوزیان را جزو جامعه شناسان به نام ایرانی می دانید در صورتی که هر دو این بزرگواران کاوشگران سیاسی هستند....نکند در دانشگاه شما قانعی راد و توسلی و صدیقی و اباذری و آزاد و وثوق و ازکیا وتنهایی و چلبی و ... جزو ادیبان و شاعران معاصر حساب می شدند؟؟؟؟؟
کارشناس ارشد جامعه شناسی گرامی پدیداری مثل شهادت شهید گرانمایه حججی از دیدگاه جامعه شناختی طوری قابل تبیین است که خیلی ها تاب تحمل حتی یک پاراگراف آنرا هم ندارند.
فعلا برای تمرین ابتدایی انواع کنش های ماکس وبر را یاد بگیر
کنش عقلانی معطوف به هدف:
کنش عقلانی معطوف به ارزش:
کنش عاطفی یا انفعالی :
که این پدیده هم در این سه کنش قابل تبیین است تا بعد...
اگر شیوه های نقد اجتماعی خوانده باشی که بعید می دانم این نقل قول از شریعتی را آویزه گوش کن:
اگر می خواهید حقیقتی را خراب کنید ، خوب به آن حمله نکنید، بد از آن دفاع کنید.

۹۶/۶/۱۵ ۱۹:۲۰

تنها در جامعه شناسی نیست که از مبانی مادی گرایانه وتجربی غرب پیروی می کنیم بلکه در اقتصاد و روانشناسی وبرخی علوم انسانی دنباله رو غرب هستیم واین موجبات تعارض ساختاری را فراهم می اورد الان شاهدیم درحوزه روانشناسی روانپزشکان بویژه در سالهای اخیر بجای اینکه تالمات روحی وروانی را درمان کنند خود بردرد مراجعین می افزایند وانها را سردرگم تر می کنند همه اینها از ان ناشی می شود که مبانی که اموخته اند با مبانی جامعه ما تعا رضات جدی دارد ودر اینده عمق این مساله ای که عرض کردم را با شدت بیشتر خواهیم دید اگر چنانچه فکر اساسی در رفع ریشه ای مساله نشود

۹۶/۶/۱۵ ۱۹:۰۹

داخل وخارج مرز ندارد حضور رزمندگان ومستشاران ایرانی در سوریه وعراق طبق قانون ومجوز بین ایران وعراق وسوریه انجام شده

۹۶/۶/۱۵ ۱۹:۰۹

خدا ایشان را رحمت کند
این چنین تشبیهات می تواند تبعات خوبی نداشته باشد
امروز صدها ایرانی و غیر ایرانی در بلاد اسلامی در مقابل صهیونیزم و داعش و امثالهم می جنگند و هر کدام نوعی سوی شهادت می روند
انجاکه حضرت امیر ع برای حمام خطبه خواند و ایشان روح از جمسش فارغ شد تا انجاکه امام حسین سلام الله در صحرای کربلا خطبه خواند و یاران سوی شهادت شتافتند نباید در روح عمل تمییز قائل شد چراکه هر کدام برای خدای متعال بود
بنابراین هرکسی نوعی از دنیا می روند

۹۶/۶/۱۵ ۱۸:۵۲

دفاع از ارزشها و اعتقادات دینی ایجاب میکند زمانی هم خارج از مرزها نه جنگ بلکه در مقابل جنگ طلب و متجاوز، مقاومت کرد. البته این مقاومت برای حفظ خلافت !!! داخل نیست، برای حفظ ارزشها و اعتقادات و داشته و باورهای دینی است.
ضمنا تشبیه به جهت نوع حرکت که اقتباس از قیام کربلاست مناسب بوده و جز این هم نیست.
چرا که الگوی امثال این شهدای والامقام کربلا و ولایت پذیری است.

۹۶/۶/۱۵ ۱۸:۳۶

این نقشه حکومت بنی‌امیه است، دومین خلافت اسلامی بعد از خلفای راشدین.

امام حسین داخل این مرزها و جلوی بالاترین مقام همین خلافت جنگید، نه بیرون مرزها و برای حفظ این خلافت.

هر سر بریده‌ای رو تشبیه نکنیم.

۹۶/۶/۱۵ ۱۷:۳۶

... وطن پرستی رو دیشب در بازی فوتبال ایران و سوریه دیدیم که چگونه سوریها به ایرانیها توهین کردند ....

اخبار روز