با سلام.
شهرستان میانه ثروتهای عظیمی دارد مانند معادن ،ابهای سطحی ،نیروی انسانی تحصیلکرده ،تنوع اب و هوایی،اثار تاریخی متعدد،و مهمترین ، موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک ویژه .که میتواند محل تولید ثروت های عظیم باشند.
متاسفانه ما میانه ای ها در تعریف و نوع بهره برداری و استفاده از این ثروتهای خود بسیار ناتوان بوده ایم وقتی و متاسفانه حاصل ان فقر ،مهاجرت و امار بالای بیکاری میباشد که مشاهده میکنیم و این با ثروتهای عظیم شهرستان میانه تناقض جدی دارد که. نتیجه عدم بهره برداری مناسب میباشد. و سوء مدیریت میباشد.
متاسفانه طی این سالها ساخت کریدور فومن خلخال میانه میاندواب به فراموشی سپرده شده است.
اگر به بررسی این کریدور بپردازیم از دیدگاه ساده فقط بحث گردشگری مطرح است .اما بنده میتوانم ثابت کنم این کریدور کارکردهای فراتری دارد که غفلت شده است و این کریدور در صورت تعریف مناسب کارکرد ترانزیتی بین المللی
در تعریف کریدور های ترانزیتی باید به اصل نیاز و دلیل ان رجوع کرد. این هوشمندی هرکشور و منطقه ای هست که براساس ان پیش بینی های لازم را بکند تا بتواند از موقعیت ها بهره لازم ببرد. و حتی به خلق ایجاد موقعیت با توجه به داشته های خود و براساس میاز دیگران برنامه ریزی کند.
میدانیم کشورهای عربی بخاطر ظرفیت پایین کشاورزی خود نیاز مبرم تامین مواد غذایی از خارج دارند مخصوصا کشورعراق که با افزایش تولید نفت در این سالها با افزایش درامد روبرو هست و واردات مواد غذایی افزایش روبرو بوده و از ان ور کشورهای اسیای میانه و قزاقستان روسیه هم از صادرکنندگان عمده کشاورزی و مواد غذایی میباشند.
اهمیت پیگیری تکمیل کریدور بندرانزلی خلخال میانه میاندواب در اینجاست.که بنده چند مزیت عمده این کریدور میگویم. با این توضیح که ارتباط جاده ای با بندر دریایی خود مهمترین راه ترانزیت هست متاسفانه ما میانه ای ها غفلت کردیم.چراکه 90 درصد حمل کالا ها درجهان ترانزیت دریایی هستند و ارتباط با بندر دریایی موجب شکوفایی اقتصاد هر منطقه میشود و ارتباط جاده ای با بندر دریایی خود یک مزیت اقتصادی برای هر منطقه هست که انرا در موقعیت ممتاز قرار میدهد.
مهمترین دلایل توجیه این کریدور:
1_ این کریدور کمربند رفع محرومیت میباشد که درست از محرومترین نقاط چهار استان عبور میکند که با امر بحران مهاجرت روبرو هستند موجب بهبود اقتصادی این مناطق میشود مانند فومن در گیلان ،خلخال در اردبیل ،میانه چار اویماق در آذربایجان شرقی در اصل این کریدور کمربند فقر را ازبین میبرد.
کارکرد اجتماعی اقتصادی دارد.طبق امایش سرزمینی
2_ این کریدور چون ترکیبی دریایی زمینی است کمترین هزینه صادرات و گمرک برای کشورهای صادرکننده اسیای میانه و روسیه به کشورهای عربی و ترکیه دارد چرا که بطور مثال محصولات گندم از قزاقستان از ابهای ازاد دریای خزر تا بندر انزلی بدون گمرک و ارزانترین هزینه به ایران میرسندو از ان جا از طریق این کریدور به عراق میرسد درحالیکه کریدور زمینی حداقل باید چهار کشور ازبکستان ترکمنستان ایران عراق طی کند که هم گمرک دارد هم گران هست و هم مسیر طولانی تر است و هزینه حمل بالاتر است .
درحالیکه این کریدور بندر انزلی میانه ارزانترین راه ترانزیت برای انهاست.
3_این کریدور امن ترین راه ترانزیت میباشد چراکه باتوجه به فعالیت گروه های تروریستی در اسیای میانه ،امنیت انتقال محصول از طریق این کریدور ثابت شده است. چون مسیر از دریا سپس از طریق میانه به مرزعراق میرود.
4_ساخت راه اهن میانه فیروز اباد موجب میشود این کریدور مجهز مسیر ریلی هم باشد چراکه راه اهن از فیروز اباد تا میانه میاندواب و ارومیه خط اهن ساخته شده است و این یعنی کریدور مذکور قابلیت انتقال چند وجهی کالا را دارد که امتیاز خوبی برای حمل انبوه میباشد.
یعنی کریدور فوق قابلیت انتقال ریلی دارد که مزیت برای ان محسوب میشود.
5_این کریدور در میاندواب با ازادراه بین المللی درحال ساخت بندر امام بازرگان تلاقی دارد و باعث کوتاهترین مسیر دسترسی بندر انزلی با بندر امام و دریای خزر و خلیج فارس میشود .قابلیت چند وجهی انتقال کالا را میدهد.
6_ این مسیر تقریبا ازادراه هشترود مراغه از نظر موقعیت ساقط میکند باتوجه به اینکه میانه مستقیما به بندر دریایی متصل میشود و این مزیت را ازادراه هشترود مراغه فاقد ان میباشد.
این یعنی دست برتر میانه بنسبت مراغه ،
7_ این کریدور اکثریت از مناطق ترکزبان ایران میگذرد و این میتواند فصل مشترک برای دعوت همکاری برای کشورهای ترکزبان اسیای میانه باشد که این کریدور انتخاب اولشان باشد. در واقع موجب تعمیق همکاری های فرهنگی اقتصادی کشورها میشود.
8_از نظر امایش سرزمینی این کریدور موجب افزایش جمعیت و اشتغال در مناطق محروم عبوری میشود که باعث توجیه اشتغالی میشود و کاهش مهاجرت به کلانشهر ها
9_ حداقل هشت نماینده در قبال این راه اشتراک منافع دارند و حداقل یک میلیون نفر پوشش جمعیتی دارد جالب بگویم بعضی از استان ها بیشتر از پنج نماینده ندارند مثل ایلام .که این قدرت ملی شدن پروژه مطرح میکند.در اثر تعاملات مثبت میتوان دست یافت.
10_برای اولین بار استان آذربایجان شرقی از طریق کریدور میانه متصل به بندر دریایی میشود .که با راه اهن میانه موجب رونق ترانزیت کالا به ترکیه اروپا از طریق استان میگردد.
11_ اکثریت کریدور مذکور تکمیل شده است فقط قسمت قره اقاج و خلخال فومن مانده است که با ملی شدن این کریدور در مدت کوتاهی به ثمر خواهد رسید.
12_ محصولات کشاورزی شمال کشور مانند گیلان با کوتاهترین مسیر به کشورهای عربی میباشد.
13_ این کریدور موجب رونق مراکز خدماتی میانه و دراینده زمینه ساز ایجاد صنایع تبدیل شود بگونه ای که محصولات کشاورزی اسیای میانه در میانه تبدیل فراورده و صادر شود.
14_باعث توجیه ایجاد گمرک و منطقه ویژه اقتصادی ممیشود بخاطر ترانزیت بین المللی ان.
همه اینها نشان میدهد میانه میتواند موقعیت های جدید ترانزیتی در غیاب انحراف ازادراه برای خود خلق کند.که این بستگی بقدرت دیپلماسی و رایزنی نمایندگان و مسئولان میانه دارد.