کد خبر: ۱۳۶۸۷۹
۴۳۳ بازدید
۳۴ دیدگاه (۳۳ تایید شده)

نماینده مجلس چه قدر قدرت دارد وبه کجا پاسخگو هست!؟

۱۴۰۳/۲/۲۸
۱۸:۱۱

                                           ِ بسم الله الرَّحمن الرَّحیمِ

بنام خداوند جان آفرین   _  حکیم سخن در زبان آفرین

سخن و پیشنهادی  با نمایندگان محترم دوره دوازدهم مجلس

 

چنانکه در نوشته های قبلی اشاره شد؛

( حکومت های مبتنی بر دموکراسی و انتخابات معضلات و عوارضی مانند عوام گرایی، عوام زدگی، فریب کاری،عدم رعایت اخلاق وانصاف دررقابت ها و غیره را دارند و از طرفی گزینه ای غیر از مراجعه به آرای عمومی و مشارکت همگان در سر نوشت خود، وجود ندارد پس راه حل این است که بستر و زمینه ای فراهم گردد تا با نقد و بررسی، گفت گو، تبادل نظرات گوناگون به صورت کارشناسی و تخصصی این عوارضات تا حد امکان کم گردد)

همچنین گفته شدکه؛

(مجلس شورای اسلامی در ایران از لحاظ ساختاری، یکی از قوی‌ترین مجالس دنیاست.

 مجلس علاوه بر اختیاراتی که براساس قانون اساسی دارد، بر اساس مفاد آیین‌نامه داخلی مجلس برخودار از اختیارات و ظرفیت های بسیار مهمی است)

ولی؛ (با عنایت به ا ینکه عملکرد و خروجی کار مجلس ونمایندگان یک فعالیت جمعی است،ارزیابی دقیق این که چه تعداد ودرصدی از آنها در مسائل و امورات کلان وملی وظیفه خود را به درستی انجام می دهند به راحتی امکان پذیر نیست،چه بسا نمایندگانی با کمترین تاثیرات باشند ولی به چشم نیاید، گرچه عوارض منفی آن نصیب مسائل ملی و منطقه ای خواهدشد)

چنانکه شخصی مرتبط و آ گاه از کار مجلس، در خبرگزاری رسمی دولت،در اردیبهشت ماه 1403 بیان می کنندکه ؛ (مشکل ریشه‌ای مجلس این است که یک سوم نمایندگان مجلس بیکار هستند در طول ۴ سال، طرح و پیشنهاد موثر، نطق پیش از دستور مرتبط با بحث، تذکر یا سوال از دستگاه‌های اجرایی ندارند. نماینده در طول چهار سال، صد روز در مجلس نیست و یک سوم نمایندگان در هیچ طرح و لایحه‌ای رأی نمی‌دهند. از طرفی مرکز پژوهش‌ها که بازوی متصل مجلس است باید دست نماینده را پر کند تا در هر موضوعی اطلاعات داشته باشد و بتواند با دید باز نظر بدهد. ولی ارتباطی وجود ندارد. نه وکیل با موکل ارتباط دارد و نه وکیل از وکیل سوال می‌کند. نه خودش را متعهد می‌داند که بگوید در مجلس چه کرده‌ام. ما کارنامه می‌خواهیم که یک نماینده در یک سال در مجلس چه کرده است! برای این موارد باید احزاب باشند که احزاب ما کارکرد حزبی ندارند. دور هم جمع می شوند و هر از چند گاهی گردوخاکی می‌کنند و به مردم هم پاسخگو نیستند)

نماینده‌ای که وارد مجلس می شود باید در سه مورد  مهم انجام وظیفه کند.

1-قانونگذاری         2-نظارت       3-نمایندگی از مردم

قبلا هم گفته شد نماینده باید بین این وظایف و اختیارات تلفیق ایجاد نموده وتوازن برقرارنماید وهیچ کدام را فدای دیگری ننماید ولی اقتضائات و شرایط را هم درنظربگیرد.

لذا در پاسخ به عنوان این یادداشت؛می توان گفت نماینده( مجلس) از بالاترین قدرت و اختیارات برخوردار است وتقر یبا می تواند از تمام مسولین کشور بازخواست نموده و در تمام مسائل کشور بدون استثناء ورود نماید، نماینده مجلس تقریبا به هیچ کس و هیچ کجا پاسخ گو نیست، جالب تر اینکه نمایندگی مجلس در نظام جمهوری اسلامی تنها مقامی است که قابل عزل نیست،حتی استعفاء از آن زمانی رسمیت دارد که مجلس آن را تصویب نماید.

در جمع بندی مطالب مختصر فوق می توان گفت نمایندگی مجلس دارای اختیارات و ظرفیت های فوق العاده مهم وتاثیر گذاری هست که انجام آنها از عهده و توان یک شخص یا اشخاص خارج است،از طرفی هم در کشور ما چنانکه در انتقادات به جا ودرست بیان شده، احزاب نقشی که باید داشته باشند را ندارند،حالا چه قدر دولت ها در این مسئله دخیل هستند وچه قدر نبود بستر وزمینه های لازم دخیل می باشند به بحث  مفصلی نیاز دارد.

رقابت های انتخاباتی موقتا تمام شد،ولی تا چشم باز کنید این چهار سال هم تمام شده و همه مسائل از نو پیش رو خواهندبود.ای کاش فرهنگی به وجود بیاید، همه به این نتیجه برسند که سه سال و شش ماه برای میانه تلاش وهمکاری نمایند،شش ماه رقابت،بعد هرکه برنده شد،رفاقت وهمکاری دوباره شروع شود .

در شرایط فعلی از یک طرف جناب آقای حاج مهدی اسماعیلی با کوله باری انباشته از تجربیات و فعالیت های مدیریتی، اجرائی و یک دوره نمایندگی تلاشگرانه و موفق حضور دارند،از طرفی هم سرکارخانم مریم عبد اللهی که به عنوان یک بانو، پدیده نو در حیات سیاسی واجتماعی شهرستان میانه هستند،انشاءالله با همکاری و تعامل سازنده خاطره ای شیرین از این دوران باقی بگذارند.

با توجه به تجربیات گذشته، برای روابط نمایندگان در میانه، سه حالت قابل تصور است؛

1-کاری به همدیگر نداشته باشند 2-با هم در تضاد و مخالفت باشند3-با همدیگر همکاری و تعامل داشته باشند.

حالت اول و دوم اگر خدای نکرده پیش بیاید در مضر وزیان بار بودن آن تردیدی نیست.

ولی برای حالت سوم باید باحضور ،حمایت و همراهی اشخاص متنفذ،متشخص وقابل اعتماد طرفین و نزدیکان نمایندگان محترم ،برنامه ای دقیق در خصوص چگونگی همکاری و تعامل،اندازه آن وغیره، بدون افراط وتفریط به صورت متعادل ودر نظر گرفتن همه مسائل تدوین و عملیاتی گردد.

مسئله دیگر؛ با عنایت به نبود احزاب ومراکز موثردر کارآمدی نماینده مجلس و از طرفی ظرفیت بسیار بالای مجلس، خصوصا با توجه به مشکلات و معضلاتی که چه به صورت ساختاری و چه روز مره به صورت گستره در جامعه وجوددارد،لذا مرکزی با عنوان کار گروه اندیشه ورز یا اتاق فکر برنامه ریزی برای مسائل جامعه یا هر عنوان و اسمی که مورد توافق باشد تشکیل گردد. نحوه فعالیت این اتاق فکر می تواند در مراحل اولیه آن بدین گونه باشد،صرفا کلیات آن مطرح می گردد؛

1-اعضای اصلی،ثابت وهمیشگی این اتاق فکر تمامی اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاههای شهرستان باشند، که هر سه ماه یک بار با هماهنگی روسای دانشگاههای شهرستان تشکیل جلسه دهند ، لازم است حد اقل دو نفر مدیریت،هماهنگی، تهیه صورتجلسات را انجام دهند،که دبیرخانه متناسب با جلسات باید تشکیل و در ادامه اساسنامه و دستور العملی برای فعالیت آن تدوین گردد

2-برای جلسات اولیه حدودا 20 تا موضوع اساسی و مهم شهرستان مشخص ودر مورد آنها بحث وجمع بندی لازم صورت گیرد ،در مراحل بعدی این موضوعات به اندازه ای که نیاز باشد قابل افزایش خواهد بود تا تمامی مسائل شهرستان مورد بررسی قرار گیرد.

3-تمامی افراد و گروهای تاثیر گذار جامعه در قالب چند گروه دسته بندی شده،افراد مهم واثر گذار آنها مشخص شوند،مانند روحانیت محترم،فرهنگیان،هنرمندان،کارگران،اصناف و بازاریان،فعالان اقتصادی و تولیدی،ریش سفیدان ،افراد دارای فکر وبرنامه وغیره تا در فواصل زمانی مناسب در کنار اعضای اصلی اتاق فکر شرکت نمایند و مسائل مربوط به آن حوزه مورد بحث و بررسی قرار گیرد؛          (در نتیجه ؛مسولین به صورت دقیق و کارشناسی در جریان مسائل ومشکلات قرار می گیرند و منتقدین و مطالبه گران هم با تلاش مسولین،محدودیت ها وموانع آشنا می شوند،اینها موجبات ،تعامل،درک متقابل،اعتماد و امید می گردد)

4-برای تمامی جلسات و موضوعات مطرح شده در آنها صورت جلسات منظمی تهیه گردد تا ضمن بایگانی در دبیرخانه این اتاق فکر برای مسولین (امام جمعه محترم،فرماندار محترم،نمایندگان محترم ودر صورت نیاز به مسولین و حوزه های مرتبط با موضوع) در شهرستان ارسال گردد.

5-کار این مرکز با هر عنوانی که باشد ارائه فکر،اندیشه وراهکار است در هیچ یک از امورات اجرائی و جاری ورود نمی کند ،چون هر بخشی از جامعه شرح وظایف و دستور العمل خاص خود دارد،ضمانت و لازمه موثر بودن این مرکز به فکر،اندیشه و راه حل های مفید وکارآمد، ارائه شده توسط آن است.

6- با شناختی که از تمامی شوراها،کمیته ها وتمامی نهادها و مراکز تصیمیم گیری داریم،کار این مرکز نه تنها در تضاد با هیچ یک از آنها نیست، موازی کاری هم نخواهد بود،بلکه کار این مرکز به عنوان اتاق فکر و اندیشکده مکمل و تکمیل کننده آنها خواهد بود.

7-برای ملموس،عینی ونتیجه بخش نمودن ، برنامه های ارائه شده در این مرکز، برای توسعه و پیشرفت همه جانبه شهرستان،همایش ها و نمایشگاههای سالانه یا دو سالانه ای برگزار گردد،تا همه ی چالش ها، تهدید ها، موانع و کمبود ها در کنار فرصت ها، امکانات،مزایا و پتانسیل های موجود،با حضور مسولین سابق وفعلی وکارشناسان، مورد بررسی دقیق علمی و تحقیقی و یافته های میدانی قرار گیرند.( فرضا برای جذب سرمایه گذار و شناساندن مزایا و پتانسیل های شهرستان اقدامات موردی و فردی خیلی موثر نیستند،بلکه این گونه اقدامات گسترده وفراگیر نتیجه و حاصل بهتری خواهند داشت)

8-این موارد صرفا بیان برخی از مصادیق بود، هدف مهم و اساسی، اصل تشکیل این مرکز با هر عنوان و اسمی است،بقیه مسائل و موارد باید با جمع بندی نظرات اعضای آن مرکز باشد ودر تمامی مراحل، پیشنهاد های اصلاحی و جدید مورد توجه قرارگیرد.

 9-واما برای این مرکزواتاق فکر محسنات ،فواید وکارکرد هایی متعددی می توان ذکر نمود ،ولی به نظر می رسد، اصلی ترین ومهمترین هدف وکارکرد آن: ایجاد اعتماد وامید وهمچنین مرجعیت وتاثیر گذاری عینی وملموس نخبگان برجامعه می باشد.

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۰۳/۳/۵ ۱۹:۰۷

در مسائل فنی ،صنعتی، پزشکی و برخی امورات علمی و... فرمایش حضرتعالی را قبول دارم،مصادیقی هم که اشاره فرمودید به خاطر کاری و تخصصی با آنها سروکار دارید که کاملا باید مدنظر قرار گیرند،ضمنا جامعه هم تاوان سنگینی به علت عدم توجه دقیق به این امورات پرداخت نموده است.
ولی در این قضیه، مسائل اجتماعی به مفهوم عام آن پیچیدگی و مسائل خاص را دارند که بحث های مفصل لازم دارد،به هر حال از گفتگو با جنابعالی استفاده و لذت بردم،متشکرم.

۰۳/۳/۵ ۱۳:۱۵

من تمام زوایا را گفته بودم شما الآن فقط روی مسائل فرهنگی صحبت میکنید. همان مسائل فرهنگی هم اگر تقلید نمیشود لابد به مرحله اجتهاد رسیده است و طبق اجتهاد و دلیل و برهان رد میشود. دلیل آن هم غنای فرهنگی و مذهبی مان است اما در صنعت چنین نیستیم و باید مقلد محض باشیم. من بارها دیده ام که در صنعت بخاطر عدم فهم یک مکانیزم براحتی سُرب کف خودروی 206 را حذف میکنند یا براحتی با اندک تغییری روی 206SD آنرا به رانا تبدیل میکنند درحالیکه محاسبات طراحی پشت خودرو اعم از گردابه و پایداری را انجام نداده اند و برای همین مصرف سوخت خودرو بالا میرود یا راحتتر ناپایدار میشود.

۰۳/۳/۵ ۱۲:۵۰

با سلام، بسیار عالی ، هم استفاده نمودم و هم لذت بردم از این تحلیل دقیق و علمی.
ولی باز به نظر ناقص من برخلاف مکانیک و امثال آن تقلید محض در مسائل فرهنگی و هویتی نه امکان پذیر است نه مفید، بلکه تا جائیکه ممکن است تجارب و الگو های مختلف را چنانکه بیان فرمودید؛ باید فهم کنیم لذا جای مناسب ،لازم ، اندازه وعلت هر چیزی را باید دقیق بدانیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
به خاطر همین قبلا گفته شد که:
(بنابراین هر جامعه ای بخواهد به توسعه، پیشرفت، سعادت و فضیلت دست یابد ناچار باید این فرایند دشوار، سخت، و طولانی را طی نماید.)

۰۳/۳/۵ ۰۹:۰۲

در رشته ما مکانیک، فرایند طراحی از تولید تحت لیسانس سپس تقلید محض سپس مهندسی معکوس شروع میشود. آنچه شما "تجارب" میگویید "مهندسی معکوس" است. در تجارب یا مهندسی معکوس باید ضمن تقلید از اصل، آن را فهم بکنیم و بدانیم هر چیزی چه کاربردی دارد. فرض کنید ایران برای اولین بار میخواهد یک خودروی برقی تولید کند. ابتدا با سازنده قراردادی می بندد که آن خودرو را با نظارت دقیق سازنده در ایران تولید کند. بعد از مدتی تمامی قطعات آن خودرو را عیناً بدون اینکه مکانیزم آنرا بداند تولید میکند و عیناً مانند اصل، ترکیب میکند و آن محصول را تولید میکند. این کار اسمش تقلید محض است و اصلاً نمیدانیم فلان قطعه چرا باید در فلان قسمت باشد؟ مرحله بعدی مهندسی معکوس است. دلیل و مکانیزم هر قطعه را کشف میکنیم و با دلیل و برهان آن محصول را می سازیم. در این صورت میتوانیم حتی طراحی را بهینه بکنیم و تغییراتی بدهیم. مثلاً اگر بدانیم فلان شفت برای تحمل چه مقدار و چه نوع تنشی است، ممکن است به فراخور معادن و تولیدات ایرانی، جنس آن را اصلاح کنیم تا براحتی در ایران آن را تهیه کنیم. آنچه الآن در بسیاری از بخشها در ایران انجام میدهیم، ترکیب مرحله 2 و 3 است: محصول مورد نظر را قطعه قطعه میکنیم تا عیناً آنرا بسازیم، بجای اینکه فلسفه وجودی تک تک قطعات را متوجه شود، هر قطعه ای که از فهم آن باز می ماند حذف میکند و میگوید: اینکه اضافی است! به همین طریق میتواند آن محصول را ارزانتر هم تمام کند چون چندین قطعه را حذف کرده است. اینجاست که در رشته ما میگویند در گام نخست باید تقلید محض بکنید و نباید اجتهاد کنید و با عقل ناپخته خود، برخی مکانیزها را حذف کنید. 

۰۳/۳/۴ ۱۷:۳۹

باسلام،
گرچه به خاطر شرایط وقفه ایجاد شد؛
جسارتا آیا بهتر نیست به جای کلمه «تقلید» از کلماتی استفاده گردد که هم معنا و مفهوم را منتقل نماید و هم حساسیت ایجاد ننماید،مانند «تجارب» وغیره ....!؟

«تقلید در فرهنگ ما شرایط و حساسیت های خود را دارد.»
برای مثال؛
اکثرا تقی‌زاده را با این جمله می‌شناسند: «‌ایرانی باید از فرق سر تا نوک پا غربی شود.»
تقی زاده در یکی از معروف‌ترین سرمقاله‌های خود، در شروع دوره‌ی جدید روزنامه کاوه، شماره ۷، ذی‌القعده ۱۳۳۸ (ژوئیه ۱۹۲۰) نوشت:
«… ایرانیان خیال می‌کنند که آنها در گذشته یک تمدن عالی درخشان مانند تمدن یونانیان داشته‌اند. وقتی که حقایق علمیه و تاریخیه مثبته در جلوی نظر آنها گذارده شود، خواهند دید که ایران به علم و ترقی دنیا کمک زیادی نکرده و مانند ملل عالم در اغلب آنچه هم که داشته مدیون تمدن و علم یونان بوده‌اند...
امروز چیزی که به حدّ اعلا برای ایران لازم است و همه وطن‌دوستان ایران با تمام قوی باید در آن راه بکوشند و آن را بر هر چیز مقدم دارند سه چیز است که هرچه درباره شدت لزوم آنها مبالغه شود کمتر از حقیقت گفته شده: نخست قبول و ترویج تمدن اروپا بلاشرط و قید و تسلیم مطلق شدن به اروپا و اخذ آداب و عادات و رسوم و ترتیب و علوم و صنایع و زندگی و کلّ اوضاع فرنگستان بدون هیچ استثنا…
این است عقیده نگارنده‌ی این سطور در خط خدمت به ایران: ایران باید ظاهراً و باطناً، جسماً و روحاً فرنگی‌مآب شود و بس».

۰۳/۳/۱ ۱۲:۱۵

در كشور ما براي عملكرد نماينده كارنامه تعريف نشده براي همين به راحتي با حرف و سفسطه بازي و دروغ مردم را گول مي زنند تازه بحث شفاف سازي هست باز عده اي مخالفت مي كنند مردم بايد بدانند نماينده شهرشان چند تا راي ممتنع داده چندتا مثبت داده چند تا مخالف داده و موضوعات چي بوده اين حداقل آگاه سازي مردم هست در مورد حوزه انتخابيه نيز بايد ايده و فكر هاي جديد مطرح شود و براي برون رفت از مشكلات و رفع مشكل بيكاري و غيره برنامه ارايه شود و بعد همان برنامه عملياتي گردد.

۰۳/۲/۳۰ ۲۰:۴۸

یک روش میانبر داریم که میتواند ما را به قله های فرهنگی، صنعتی، دینی، اقتصادی، ادبی و ... برساند: تقلید!

از زمانیکه انسان فهمید برای دفاع یا شکار می تواند از چوب استفاده کند تا 200-100 سال پیش که خودرو و هواپیما اختراع شد، در حدود 10 هزار سال می گذرد.

فرض کنید همین امروز در یک جزیره ای، یک جماعتی از آسمان هبوط و سقوط کنند و زندگی ابتدایی 10 هزار سال پیش را داشته باشند. اگر آنها با دیگر انسانها در تعامل باشند آیا راه آنها برای رسیدن به خودرو و هواپیما یک راه 10 هزار ساله خواهد بود؟ قطعا نه! آنها می توانند راههای رفته ی دیگران را تقلید کنند و بن بست های رفته ی دیگران را تکرار نکنند و به زودی به هدف برسند، همان کاری که مثلاً ماهاتیر محمد در مالزی کرد و آنرا پیشرفته ترین کشور اسلامی کرد.

۰۳/۲/۳۰ ۱۹:۴۹

انصافا نگاهتان به مساله یک نگاه عالمانه و موشکافانه است . انسان از خواندن این تحلیل لذت می برد . مفاخر لقب کسانی است که خوب مساله شناس بودند و خوب برای برون رفت از بن بست ها و مشکلات راهکار ارائه کردند .۴۵ سال است که نمایندگان با شانتاژ و توسل به روش های سالم و ناسالم سر مردم کلاه می گذارند . گناه ما چیست که باید منتظر گذر زمان و رسیدن مردم به بلوغ سیاسی باشیم . چرا در این ۴۵ سال ساز و کار پاسخگو بودن نمایندگان به مردم تعریف و تبیین و تدقین نشده است تا افراد سود جو و خائن فرصت سود جویی و خیانت پیدا نکنند . اکنون بعد ۴۵ سال بازهم شاهد این دروغ گویی ها و عوام فریبی ها هستیم و متاسفانه افراد مساله دار و شیاد بر سرنوشت مردم تحت عنوان نماینده مجلس حاکم می شوند . بعد ۴ سال روز از نو و روزی از نو . جناب نایبی کی می رسد افراد کاردان و عالم و صالح بر سرنوشت جامعه حکومت کنند ؟ آنچه فکر مرا به خود مشغول کرده است این است که این خیمه شب بازی به نام انتخابات کی به پایان می رسد . چرا مردم به دنبال پاسخگو بودن نمایندگان نیستند ؟

۰۳/۲/۳۰ ۱۸:۱۶

همشهری عزیزم! واقعا به ازای هر بار دیدن لقب "استاد" تنم می لرزد. لطفاً برای این کمترین به کار نبرید خواهش میکنم.

من یک بار در یکی از کشورهای اروپایی بودم. پوسترهای تبلیغاتی شورای شهرشان را دیدم. آن زمان در میانه شورای دور دوم بود و اعضای شورا به ریاست آقای مددی برای رأی نیآوردن آقای علیزاده جهت شهرداری، غیبت های مکرر و عمدی می کردند. دیدم آنها 500 سال است که با انتخابات، شهردار انتخاب می کنند ولی من در دومی بودیم. باید هم آنها به بلوغ رسیده باشند ولی ما رفتار غیرحرفه ای نشان دهیم.

آنها در این 500 سال، تمامی سعی و خطاها را کرده اند. آنها هم فامیل بازی داشتند، قومیت گرایی داشتند، آنها هم از حرص شان به یک دلقک رأی دادند، اما 10 دور، 20 دور، 30 دور، دیگر وقتی 153 دور می شود، خردگرایی حاکم می شود. 

حزب هم همینطور است: دهها حزب و تشکل شکل میگیرد، دروغها شنیده می شود، وعده ها عملی نمی شود، بعد از 500 سال از آن دهها و صدها حزب چقدر می ماند؟ 2 تا: حزب کارگر ـ حزب محافظه کار. شما فقط سابقه تشکیل حزب محافظه کار انگلستان را ببینید: 200 سال سابقه! یا در آمریکا می شود: حزب جمهوری طلب ـ حزب دموکرات طلب. آن وقت رقابت همین دو حزب در انگلستان و آمریکا چطور است؟ همیشه اختلاف در محدوده یکی دو درصد است. و جالب است که آنها با ممیز و اعشار از قبل می توانند نتیجه انتخابات را رصد کنند.

ما چه؟ سر هر انتخابات، حمایت تشکلهایی از نامزدها را می شنویم که دو هفته قبل تشکیل شده و روز انتخابات پرونده اش تمام می شود، یعنی عمری کوتاهتر از عمر برف های قدیمی که لااقل یک ماه روی زمین می ماندند. 

۰۳/۲/۳۰ ۱۴:۵۰

استاد نایبی چگونه می شود از تکثر احزاب جلوگیری کرد . حالا که پاسخگو نمودن نمایندگان به راه اندازی تشکل و حزب است . اما نمی شود که در هر شهر یک حزب یا تشکل ایجاد کرد . حالا ما در سطح شهرستان چگونه نمایندگان را نسبت به عملکرد ها و وعده های داده شده پاسخگو کنیم ؟ آیا دانشگاه می تواند به این عرصه ورود کند ؟ قانون اجازه می هد ؟ خب ایجاد این تشکل دانشگاهی هم یک چارچوب و مقررات داخلی دفتر و دستک و جلسات و همایش و ... و بودجه لازم دارد و ... . ساده عرض کنم بخواهیم مطالبه گر باشیم و اجازه سواستفاده از موقعیت نمایندگی را به نمایندگان ندهیم چه کنیم ؟

۰۳/۲/۳۰ ۱۴:۴۴

درود بر شما . تحلیل دقیق و روزآمد . با تشکر

۰۳/۲/۳۰ ۱۳:۱۸

باسلام، می توانید بفرمایید در شرایط فعلی جامعه ما،ابزار و ساز وکارهای مطالبه گری چه چیز هایی هستند؟
به نکته بسیار خوبی هم اشاره فرمودید چگونه می توان این سرمایه اجتماعی بالقوه را به بالفعل و اثرگذار تبدیل نمود؟

۰۳/۲/۳۰ ۱۳:۱۰

با سلام،این نظرات بسیار عالی ومفید هستند، ولی در شرایط فعلی به هر دلیلی حزب و تشکلات فراگیر و اثرگذار نداریم،ساز وکار تحقق عملی آنها در حد اقل ترین انتظار چیست؟

۰۳/۲/۳۰ ۱۲:۵۹

باسلام، این فرمایشتان کاملا عملی و مفید هست،شاید برداشت من درست نبوده،البته در یادداشت هم قید شده بود که در چگونگی رابطه و اندازه آن هماهنگ باشند ، این همکاری باید در حداقل ترین صورت ودر مسائل ضروری باشد، بقیه مسائل چنانکه فرمودید با هماهنگی به خود نمایندگان و دفاتر آنها واگذار شود.
لازم به ذکر است اینها از موضع شهروندان عادی مطرح می شوند،قصد جسارتی برای نمایندگان و مسولین دفاتر آنها نیست که تصیم گیر اصلی آنها هستند.

۰۳/۲/۳۰ ۱۲:۵۸

باسلام،در خصوص نحوه تشکیل اتاق فکر ولزوم آن قبلا هم از نظرات ارزشمند حضرتعالی بهره مند شدم،من خیلی وقت هست که این ایده را با بسیاری از اساتید،صاحب نظران و اندکی از مسولین مطرح و مورد بحث قرار داده ام،حضرتعالی هم مانند اکثریت افرادی که من با آنها صحبت وگفتگو داشتم، در خصوص امکان عملی شدن آن تردید جدی داشتید و به نوعی مخالف بودید،ولی آنچه مدنظر من هست از همه جهات متفاوت از آن مواردی هست که عنوان فرمودید ،یا بعضی برداشت هایی از آن دارند،بعدا اگر امکان و نیاز باشد بیشتر توضیح می دهم.در خصوص مصادیقی که فرمودید خیلی خوب هست، هر کس به اندازه وسع وتوانایی خود اقدام نماید،صدای میانه با زحمات مسولین آن بستر بسیار مناسبی برای این مسائل هست،ولی به نظر من منافاتی با اتاق فکر ندارد بلکه می توانند مکمل هم باشند.

۰۳/۲/۳۰ ۱۲:۵۶

با سلام،فرمایشات حضرتعالی بیشتر برای ساز و کار داخلی دفاتر نمایند گان محترم مفید هست.

۰۳/۲/۳۰ ۱۱:۵۹

همانطور که نویسنده در متن مقاله هم اشاره کرده، مخاطب ما باید حزب باشد نه فرد. آن فرد میتواند مردم را با وعده های دروغین فریب بدهد و لااقل به مدت 4 سال متوجه شود که این لقمه هایی که وعده داده بود از دهان مبارکشان بزرگتر است و کار ایشان نیست تحقق آن وعده ها. لذا بهتر است لااقل زندگی خودشان را سر و سامانی بدهد. اما اگر مخاطب ما حزب باشد، آن حزب با یک خرد جمعی و مرکزی آن نماینده را سر و سامان می دهد و روی ریل می آورد. شعارهای آن نامزد در دوران نمایندگی براساس برنامه هایی بوده که آن حزب برایش دیکته کرده نه بیشتر. لذا پس از نمایندگی نیز همان برنامه را توسط حزب دنبال می کند. آن حزب در مجلس 100 تا نماینده دارد و در کل کشور 100 نماینده و یک سوم قدرت مقننه را دارد و می تواند هر وزیری را به کار وادار کند. اگر برای این کار ناتوان بود، تمام حزب در دوره بعدی انتخابات شکست می خورند. انگلستان و آمریکا با آنهمه قدرت بین المللی همیشه تنها 2 حزب در رقابتهای انتخاباتی دارند اما در ایران 30 هزار نامزد بصورت شخصی و با وعده های شخصی وارد انتخابات می شوند و هرکدام که زبان چربتر یا پول بیشتر داشته باشد برنده می شود. اینکه بعداً بتواند فقط و فقط یک دهم حرفهایش را به منصه ظهور برساند، راضی هستیم.  

۰۳/۲/۳۰ ۱۱:۳۳

به نظر بنده مهم ترین عامل در پاسخگو بودن و موفقیت دو نماینده و میزان خدمت به دو شهرستان ، سطح توقعات و مطالبه گری مردم و رای دهندگان می باشد که یکی از مولفه های سرمایه اجتماعی شهرستان است متاسفانه باید گفت سطح مطالبه گری ، پیگیری و اشتیاق به پیشرفت در شهرستان میانه و ترکمانچای بسیار پایین است

۰۳/۲/۳۰ ۰۹:۴۳

من هم با آقای نایبی موافقم . بهتر است دو نماینده ابتدا اولویت های شهرستان را با تحقیق و همکری و مشاورت دانشگاه و سایر نهادهای موثر در توسعه احصا و سپس بین خود تقسیم کار کنند . اینکه از توان هر دو استفاده بشه فکر خوبی است . اما بدترین کار موازی کاری و هدر دادن انرژی و وقت در امر پیگیری هاست . اینکه هر دو نماینده بروند دنبال آوردن یک وزیر یا ... بدترین نوع پیگیری و عملا هدر دادن انرژیهاست .

۰۳/۲/۳۰ ۰۹:۱۷

توسعه و پیشرفت ، محصول فکر و اندیشه و ایده پردازی است . جناب آقای نایبی مسیر درست و دقیق را ارایه فرمودند . اما موضوع پاسخگویی نمایندگان در مقابل وعده ها و قول هایی که به مردم داده اند و صد البته عمل نمی کنند و دروغ پردازی و عوام فریبی در عملکرد نمایندگان مشهود است . استاد نایبی راهکارتون برای رفع این معضل چیست ؟ با احترام

۰۳/۲/۳۰ ۰۷:۵۸

منظور من مستقل از هم و بی خبر از هم نیست بلکه باخبر از هم است. دو نماینده می توانند از همان ابتدا تخصص و زمینه فعالیتهای خود را با دیگری هماهنگ باشد و مستقل از هم کار کنند. قبلاً این تجربه را در میانه داشته ایم و اتفاقاً خیلی دوره خوبی بود. مثلاً این نماینده فقط در موضوعات صنعت و تجارت و ... کار کند و دیگری روی آموزش و فرهنگ و کشاورزی و ... . نامه های موازی یا متضاد به فرادستان ننویسند و برای گنجاندن یک کارمند یا رئیس در یک واحد به جنگ برنخیزند. 

۰۳/۲/۳۰ ۰۰:۵۲

طبق تحقیق بنده،هر نماینده میتواند ۱ مسئول دفتر و ۲همراه و ۵ مشاور داشته باشد یعنی نمایندگان میانه میتوانند ۱۰ مشاور و ۴ همراه و ۲ نفر مسئول دفتر جمعا ۱۶ نفر بعنوان همکار خود انتخاب کنند.این افراد میتوانند با تقسیم کار و حیطه بندی وظایف اطلاعات بسیاری را جمع آوری و در اختیار نمایندگان قرار دهند.

این ۱۶ نفر میتوانند با ایجاد اتاق فکر و حتی نظر خواهی و جمع آوری نظرات و درخواست های مردم و جمع آوری پیشنهاد و راه کار های مناسب از طریق همفکری،نتایج را در اختیار نمایندگان قرار دهند که قابلیت طرح در مجلس و حتی مطرح کردن با وزرا برای حل مشکلات منطقه ای استفاده شوند.

شخص نماینده میتواند با انتخاب آگاهانه و با چشم بازِ این ۸ نفر گام بزرگی را در شناسایی و بالا بردن قدرت تشخیص و عملکردی خود بردارد.

نخبگان و دلسوزان جوان و با انگیزه، بهترین گزینه ها برای این لیست ۸ نفره هر نماینده خواهند بود.

لازم است دو نماینده تقسیم کار کنند و بجای نوشتن ۲ نامه با یک موضوع برای یک کار، پیگیری یک نامه را انجام دهند.

قطعا اگر یک نماینده مامور پیگیری وضعیت اقتصادی و اشتغال شهرستان باشد و حمایت و همراهی و همفکری همکار خود را نیز داشته باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

بهداشت و بودجه و راه، نیاز به توجه ویژه دارد

۰۳/۲/۳۰ ۰۰:۰۳

با سلام و احترام،
جسارتا به نظرم من این قیاس، قیاس مع الفارق است؛برای اینکه تداخل کاری زیادی با هم دارند تا جائیکه اگر اغراق نباشد امکان ندارد کاری به هم دیگر نداشته باشند، پس حتما باید همکاری نمایند، ولی چگونگی این همکاری مهم است.
بیان آن سه حالت هم صرفا جهت تقسیم بندی بود، همان جا باید توضیح داده می شد که حالت اول تقریبا امکان وقوعی ندارد.

۰۳/۲/۲۹ ۲۳:۵۰

با سلام،ساز وکار قانونی آن در اصول متعدد قانون اساسی بیان شده، ساز وکار اجرایی هم اجمالابیان شد، ولی تفصیل آن نیازمند هم فکری و کار جمعی است.

۰۳/۲/۲۹ ۲۳:۴۱

باسلام،از لطف حضرتعالی سپاسگزارم،من پیش از انتقاد یا سوال جهت پاسخگویی، بیشتر نظرم این است که همکاری و همدلی بیشتر شود،اشکال و ایراد ها هم در چنین بستری،دفع،رفع وحل شوند.

۰۳/۲/۲۹ ۲۳:۴۰

به علت پیوستگی مطالب آن یادداشت ها نهایت تلاش برای اختصار انجام گرفت، ولی باز طولانی شد، ضمن عذر خواهی، قبلا خودم یاد آور شدم که؛
در رسانه عمومی باید به وقت مخاطبین ارزش قائل باشیم، لذا مطالب در حد امکان نباید بیش از اندازه طولانی ودر عین حال تکراری یا شخصی باشد، مسئله دیگر تحمل نظرات مختلف و متفاوت وهر نوع نقد و انتقادی هست.

۰۳/۲/۲۹ ۲۳:۳۸

با سلام،اگرعنایت فرمایید آن سه یادداشت پیوستگی به هم داشتند،وبه هیچ وجه هم انتقادی نبودند،ولی جهت احترام به حضرتعالی گرچه مطلب شما مناسب آن یادداشت ها نبود منتشر شد.
من در آن یادداشت ها به اندازه وسع اطلاعات خودم مطلب را توضیح دادم،لذا برداشتم این است که این نحوه انتقادات کلی جوابگو نبوده و نیستند باید تلاش مستمر و اصولی انجام داد تا نتیجه گرفت شود.

۰۳/۲/۲۹ ۲۳:۰۶

در مورد ایده تاسیس "اتاق فکر" با توجه به اینکه احدی از نمایندگان اسبق نیز این کار را کرد و نتیجه نداد و اینکه خروجی چندین اتاق فکر با چندین عضو چه خواهد شد، بنده زیاد خوشبین نیستم. بجای آن پیشنهاد می کنم نمایندگان و حتی مسئولین میانه، ایده ها را مانند اختراع، دریافت و ثبت کنند و به اسم آن فرد اجرا کنند. مثلاً یک شهروند یا جمعی از شهروندان ایده بدهند که بجای کنترل همیشگی وزن خمیر و نان توسط چندین مامور، نان را کیلویی بفروشند. یا تندیس نیم تنه مفاخر میانه را در وسط پیاده راه به فواصل 50 متری نصب کنند، یا یک قطر اختصاصی فقط برای رفت و برگشت بین زنجان و میانه اختصاص دهند که هر روز 6 از میانه راه بیافتد و قبل از کلاس و اداره به زنجان برسد. ساعت 8 برگردد و 10 به میانه برسد. ساعت 10 راه بیافتد و 12 به کلاسهای ظهر یا کارهای جزئی اداری برسد و ... .

۰۳/۲/۲۹ ۲۳:۰۰

جناب رحیمی

باسلام و سپاس از زحمتی که برای تدوین مقاله کشیده اید، چرا در مورد حالت اول از لفظ "خدای نکرده" استفاده می کنید؟ چه اشکالی دارد دو نماینده مستقل از هم کار بکنند مانند تک تک نمایندگان شهرهای تک نماینده ای.

 

 

"برای روابط نمایندگان در میانه، سه حالت قابل تصور است: 1-کاری به همدیگر نداشته باشند 2-با هم در تضاد و مخالفت باشند3-با همدیگر همکاری و تعامل داشته باشند. حالت اول و دوم اگر خدای نکرده پیش بیاید در مضر وزیان بار بودن آن تردیدی نیست".

 

۰۳/۲/۲۹ ۲۲:۵۹

استاد پیشنهاد خیلی خوبی است . ساز و کارقانونی و اجرایی آن را لطفا ارایه کنید .

۰۳/۲/۲۹ ۲۱:۰۰

حاج اقا رحیمی دستمریزاد . سخنتان بحق و سنجیده . اما مطمئنم نمایندگان منتخب به هیچ وجه زیر بار این پاسخگویی نخواهند رفت .

۰۳/۲/۲۹ ۱۴:۰۲

مطلب خیلی طولانی است بهتر است اینگونه مطالب در روزنامه نوشته شود

۰۳/۲/۲۸ ۲۱:۱۸

این مجلس نه تنها دیگر در راس امور نمی باشد بلکه مطیع وسع و خاص و عام حاکمیت یک دست بوده و می باشد .

اخبار روز