کد خبر: ۱۳۶۷۴۲
۵۰۳ بازدید
۱۰ دیدگاه (۱۰ تایید شده)

جایگاه مجلس در قانون اساسی

۱۴۰۳/۲/۱۹
۱۲:۲۴

بسم الله الرَّحمن الرَّحیمِ

به نام خداوند جان و خرد           کزین برتر اندیشه برنگذرد

 

جایگاه مجلس در قانون اساسی

 

تاریخ طولانی، پیچیده و پرفراز ونشیب ایران گرچه درخیلی از مواقع وموارد آن غم انگیز وسرشار از مصائب وگرفتاریها بوده است، ولی هرچه بوده تاریخ،نتیجه وحاصل عمل ساکنان این سرزمین و به تعبیری گذشتگان ماست و ما وارث ومتاثر از آنها هستیم،از طرفی هم نوعا آینده، ادامه گذشته وتاریخ هر ملت وقومی واصولا هر پدیده اجتماعی و غیره هست. چون هر پدیده ،مصداق وموردی که ما،در بیرون با آنها سرو کار داریم برای خود تاریخی دارند وهمه چیز بدون تاریخ خود معنا ومفهوم و وضعیت وشرایط فعلی وجدید را نخواهند داشت،چراکه تغییر وتحولات حتی اصلاح اشتباهات واشکالات اجتماعی وجمعی نوعا تدریجی ودرطول زمان انجام می گیرد و تحولات آنی و بدون شرایط و زمینه های لازم باز هم نوعا، با ثبات ودوام واثرات ماندگار وموثر نخواهند بود.درهر تغییر وتحولی گرچه عواملی مختلفی دخیل هستند واستثناهایی هم وجود دارد،ولی آنچه تعیین کننده هست،خودفرد،جامعه،خلاصه عواملی داخلی هستند که سرنوشت را رقم می زنند(إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّی یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم(سوره رعد، آیه 11)؛خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند)

از این منظر تاریخ وگذشته به مثابه آیینه ایست که تصویر هزاران سال، سرگذشت پر ماجرای حیات،اندیشه و تغییر وتحولات جوامع را به انسان نشان می دهد،بنابراین تاریخ وگذشته یک ملت آیینه تمام نمای سرگذشت آن ملت وچراغ راهنمایی فرا راه کسانی است که آن را به قصد عبرت ،آموختن ودر عمل به کار گرفتن می خوانند و دقیقه ای از دقایق حساس و مهم آن را از دست نمی دهند.( نامه 31 نهج البلاغه هم ملاحظه گردد)

اگر بخواهیم همه تاریخ را در کلمه ای خلاصه نمائیم،آن کلمه تجربه خواهد بود،تجربه هم مدرسه ای به وسعت همه مسائل و مواردی هستند که ما با  آنها سرو کار داریم، آنها را تجربه می کنیم واثر وحاصلی از آنها باقی می ماند.لذا گفته اند: هیچ مدرسه و دانشگاهی بالاتر از تجربه نیست ولی افسوس که شهریه آن به گرانی عمر انسان است.( مَن جَرَّبَ المُجَرَّب حَلَّت به الندامه؛کسی که آزموده را بار دیگر بیازماید، پشیمانی برای او رواست)

شاعر هم گفته:   “هرکه ناموخت از گذشت روزگار   __  نیز ناموزد زهیچ آموزگار”

و افسوس که به مصداق فرمایش نورانی امام علی(ع)

«مَا أَکْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَار»( پندها چه بسیار است و پند گرفتن چه اندک به شمار.) حکمت 297 نهج البلاغه.

برای تاریخ ایران محققی در 4جلدکتاب نوشته، تحت عنوان تاریخ 10 هزار ساله ایران و نویسنده ای بر اساس شاهنامه فردوسی کتابی نوشته وادعا نموده تاریخ ایران بیش از 14 هزار سال است، نه 2500 سال ولی با عنایت به اینکه در مورد ادوار خیلی قدیمتر تاریخ ایران اختلاف نظر و برداشت وجود دارد،نوعا تاریخ ایران را از زمان مادها در نظر می گیرند، لذا این تاریخ 2500 ساله یا 3000 ساله معروف و مرسوم شده است. یکی از نویسندگان محقق معاصر کتابی در خصوص فرهنگ ،آداب و خلقیات ایرانیان نوشته وطبق بر آوردی که نموده است،از زمان مادها تا انقراض رژیم پهلوی((سلسله های؛ماد،هخامنشی،سلوکیان، اشکانیان،ساسانیان،طاهریان،صفاریان،سامانیان،زیاریان،بوییان، غزنویان،سلجوقیان،خوارزم شاهیان،ایلخانان مغول،(وحکومت های متعدد محلی ومنطقه ای زمانی که حکومت متمرکز مرکزی نبوده ))،تیموریان،صفویان،افشار،زند،قاجار،پهلوی) در حدود 3هزار سال تقریبا   233 نفرتحت عنوان سلسه های فوق برایران حکومت نموده اند.

در این تاریخ طولانی وپر وقایع شاید موثرترین ومهم ترین تغییر و تحول جامعه ایران، یا حداقل یکی از مهم ترین آنها واقعه مشروطیت باشد،در عین حال احتمالا از غم انگیزترین وعبرت آموزترین وقایع هم همین مشروطیت است، که نظرات وبرداشت ها در مورد آن متعدد و متنوع است،ولی در دو دست آورد مهم آن هم نباید تردید نمود؛

1- قانون اساسی

 2- مجلس

 هردو برای اولین بار در تاریخ ایران به وجود آمدند،منظوراز نگاهی گذرا، مختصر و موجز به تاریخ طولانی ایران هم یاد آوری همین مطلب وبیان جایگاه و اهمیت آنها بود.

قانون اساسی مشروطه(51 اصل اولیه و107 اصل متمم آن)از سال 1285 تا 1357 مبنای اداره کشور ما بر اساس حکومت سلطنت مشروطه بود.

قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی(12فصل و175 اصل قبل از بازنگری در سال 1368، 14فصل 177 اصل بعداز بازنگری)که از سال 1358 تا کنون مبنای اداره کشور ما براساس نظام جمهوری اسلامی می باشد.

مجالس مشروطه که 24 دوره(4دوره در زمان قاجارها و 20 دوره در زمان رژیم پهلوی)بود.

مجالس بعد از انقلاب اسلامی که 11 دروه آن تقربیا تمام شده و دوره دوازدهم آن در آینده نزدیک شروع خواهد شد.  (قبل از انقلاب 7 دوره مجلس سنا؛یا بعد انقلاب 5دوره مجلس خبرگان هم هست )

عنوان این نوشته جایگاه مجلس در قانون اساسی می باشد،حال ببینیم طبق این قانون اساسی که 14 فصل و 177 اصل دارد و مبنای اداره کشور ماست،مجلس در این قانون اساسی چه جایگاهی دارد،منظور از مجلس هم در و دیوار یا ساختمان آن نیست بلکه ساختار مجلس و افراد تشکیل دهنده آن که باید چه ویژگی ها و شرایطی داشته باشند.

مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانونگذاری هاو برنامه ریزی ها می باشد و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و مظهر اراده ملی است.

لذا در کلام و فرمایش بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری، چنین توصیف شده است:

(مجلس در رأس همه امور کشور و تمام نهادهای نظام جمهوری اسلامی است.

مجلس شورای اسلامی به معنای حقیقی کلمه، مظهر اراده و حاکمیت مردم است.)

از نظر قانون اساسی هم قوه مقننه مظهر قدرت و حکومت مردم و مصداق خارجی جمهوریت است و دو قوه دیگر در حقیقت هر کدام به نوعی مجری مصوبات آن هستند.

حال به چند اصل قانون اساسی نگاهی می اندازیم تا ببینیم چه کسانی با چه ویژگی ها و شرایطی می توانند عهدار مسولیت مهم و سرنوشت ساز آن باشند:

-----------------------------

اصل پنجاه و هشتم؛ اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل می‏شود و مصوبات آن پس از طی مراحلی که در اصول بعد می‏آید برای اجرا به قوه مجریه و قضائیه ابلاغ می‏‌گردد.

---------------------------

اصل هفتاد و یکم؛ مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می‏تواند قانون وضع کند.

----------------------------

اصل هفتاد و ششم؛ مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.

----------------------------

اصل هفتاد و هفتم؛ عهدنامه‏‌ها، مقاوله‌‏نامه‏‌ها، قرارداد‏ها و موافقت‌نامه‌‏های بین‏‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

-----------------------------

اصل هشتاد و چهارم؛ هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید.

-------------------------

اصل هشتاد و ششم؛ نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‏توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‏اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‏اند تعقیب یا توقیف کرد.

-------------------------

مجلس شورای اسلامی در ایران از لحاظ ساختاری، یکی از قوی‌ترین مجالس دنیاست

 مجلس علاوه بر اختیاراتی که براساس قانون اساسی دارد،که فصل ششم قانون اساسی مفصل آنها را توضیح داده است که خیلی مختصر به چند اصل مهم آن در بالا اشاره گردید، ظرفیت های دیگری هم دارد که در کمیسیون‌های خاص و  تخصصی، مرکز پژوهش‌های مجلس ، دیوان محاسبات کشور، مرکز تحقیقات اسلامی، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس ،که بر اساس مفاد آیین‌نامه داخلی مجلس برخودار از این امتیازات و ظرفیت های مهم است.همچنین از دیگر دلایل قدرت و ظرفیت بالای مجلس در ایران می توان به؛   تک‌مجلسی بودن، عدم انحلال با دستور رئیس جمهور، نداشتن حق وتوی رئیس جمهور،  نظارت‌های چندگانه،استقلال در دستور جلسات وغیره اشاره نمود که توضیحات و تفیصلات آنها خارج از وسع این نوشتار کوتاه مباشد.

حال ببینیم نمایندگی مجلس که چنین قدرت ،ظرفیت، توانایی وپتانسیلی دارد، چه قدر به؛ علم وآگاهی،معلومات عمومی،تخصص در امورات مختلف،توانمندی،تجربه،دارای پتانسیل در امورات مختلف،قدرت ،عزم و اراده،شجاعت،صداقت و صلابت  لازم دارد تا بتواند این مسولیت سنگین ومهم را به درستی،صحیح و کامل به سرانجام مقصود برساند.

مجلس دو وظیفه اصلی بر عهده دارد:

 1- تقنین

2- نظارت

البته اصلی ترین وظیفه نمایندگان تقنین و نظارت است نه اینکه منحصر ومختص به آنها باشد(نوعا هر اصلی فرعیاتی هم دارد)،بلکه نمایندگان به لحاظ حقوقی و حقیقی با عنایت به جایگاهی که دارند می توانند در خیلی از امورات منطقه ای وملی ورود نمایند ولی باید با اصول وضوابط مشخصی و در جهت منافع عمومی وهمگانی باشد.

لذا نماینده باید بین امورات حوزه انتخابیه و انجام مسولیت اصلی ومهم ملی تلفیق ایجاد نماید وهیچ کدام را فدای دیگری ننماید،یعنی به خاطر مسائل کلان و ملی، امورات حوزه انتخابیه را فراموش نکند وبا پرداختن به مسائل حوزه انتخابیه از وظیفه اصلی و مهم ملی غافل نباشد. البته لازم به ذکر است که نماینده ای می تواند به حوزه انتخابیه خود خدمات اساسی ومهم انجام دهد که در جایگاه ملی وکلان جایگاه مناسب وتاثیر گذاری داشته باشد وگر نه به مسائل و امورات پیش پا افتاده مشغولش می کنند.

با عنایت به ا ینکه عملکرد و خروجی کار مجلس ونمایندگان یک فعالیت جمعی است،ارزیابی دقیق این که چه تعداد ودرصدی از آنها در مسائل و امورات کلان وملی وظیفه خود را به درستی انجام می دهند به راحتی امکان پذیر نیست،چه بسا نمایندگانی با کمترین تاثیرات باشند ولی به چشم نیاید، گرچه عوارض منفی آن نصیب مسائل ملی و منطقه ای خواهدشد.

لذا باید شرایط،ضوابط وویژگی های مدنظر باشد تا حدامکان چنانکه در نوشته قبلی هم اشاره گردید جامعه از عوارض منفی و ناخواسته دموکراسی و انتخابات مصون باشد، به نظر می آید مهم ترین آنها ؛

سلامت نفس وکار آمدی ،کسانی است که در این جایگاه مهم و حساس قرار می گیرند.

برخی از مصادیق سلامت نفس؛

باتقوا ،پرهیزکار ،خداترس،امین، عادل، امانت دار،دارای حسن سابقه وشهرت، صادق در گفتار و رفتار ، دارای خانواده سالم، اطرافیان سالم، همکاران سالم و لیاقت و شایستگی  باشد واخلاق وانسانیت را تحت هر شرایطی،با هیچ بهانه ای و به خاطر هیچ چیز زیر پا نگذارد و.......

برخی از مصادیق کارآمدی؛

نیازها و خواست های اساسی جامعه و مردم را بشناسد،بادرد و رنج ،مشکلات وگرفتاریهای جامعه ومردم به صورت ملموس وعینی نه تماشاگرانه آشنا باشد،در مواقع لازم شجاع و قدرتمند باشدنه ملاحظه کار ومنفعل،شخصیت بانفوذ وتاثیرگذاری داشته باشد،داشتن تخصص ومهارت لازم حداقل در یک مورد یا چند مورد از مسائل اساسی جامعه،دارای بیان قوی ومستدل،قلمی شیوا وتاثیر گذار،دوندگی،سخت کوشی و پی گیر جدی مسائل جامعه باشد،سابقه مدیریت وکار اجرایی لازم را داشته باشد،آشنا به قوانین ومقررات در حوزه های مختلف باشد، اهل کار جمعی واستفاده از همه سلایق حتی رقبا و مخالفین خود باشد وتوان اجماع سازی لازم را داشته باشد تااز همه فرصت ها، امکانات، و پتانسیل های انسانی ومادی استفاده لازم  صورت گیرد،آشنایی کامل از حوزه انتخابیه واستان خود،اطلاع کافی از مسائل کلان کشور و آگاهی نسبی از مسائل جهانی داشته باشد و........

واما این مطلب وامثال آن صرفا فتح بابی ست جهت گفتگو وتبادل نظر برای یافتن راه حل و راهکارهایی برای مسائل جامعه،که با سرنوشت همه ما بستگی کامل دارد،لذا نقد ونظرات، اساتید وصاحب نظران موجب امتنان خواهد بود.

 

* دیگر مطالب از این نویسنده:

تاملی بر انتخابات مجلس ۱۴۰۲ در میانه

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۰۳/۲/۲۲ ۱۱:۴۵

با سلام و احترام،
نکته قابل توجه اینکه،در رسانه عمومی باید به وقت مخاطبین ارزش قائل باشیم، لذا مطالب در حد امکان نباید بیش از اندازه طولانی ودر عین حال تکراری یا شخصی باشد، مسئله دیگر تحمل نظرات مختلف و متفاوت وهر نوع نقد و انتقادی هست،من نهایت سعی خود را می کنم اینها را مراعات نمایم.
اینکه می فرمایید:
(در نهایت اندیشه و فکر در کنار اندیشه و افکار مختلف رشد می کند پخته تر می شود و جامعه و همه از آن سود می برد.در هیچ کجای تاریخ و گذشته یک فکر و اندیشه تنها : ره به جایی نبرده است)
وبقیه مواردی که مطرح فرمودید،کاملا درست و صحیح می باشند،من هم در دو مورد قبلی به اندازه کافی توضیح لازم را دادم.

۰۳/۲/۲۲ ۰۸:۴۸

با سلام و تشکر .پاسخ و پرسش هر اندیشه ای را با اندیشه بایستی جواب داد .ابزار تقاابل و پاسخ به هر فکر و سلیقه ای باید از جنس خودش باشد.اینکه صاحب قدرت و درکنار آن پول چهت برخورد با فعالیتهای دانشجویی و اجتماعی موضوعات این چنینی را به موضوعات بی ربط امنیتی ربط داده و پرونده سازی می کند اوج ضعف را نشان می دهد.در نهایت اندیشه و فکر در کنار اندیشه و افکار مختلف رشد می کند پخته تر می شود و جامعه و همه از آن سود می برد.در هیچ کجای تاریخ و گذشته یک فکر و اندیشه تنها : ره به جایی نبرده است.مثال ساده:انتخابات اخیر در تهران و شهرستانها را بینید آیا سلیقه ها و افکار مختلف جامعه را پوشش می دهد؟آیا انتخابات اخیر برآمده از متن جامعه هست؟چه کسی باید پاسخگویی این وضعیت باشد.بنظرتان چند دوره و چند ده دیگر در این دور تسلسل باید در جا و پسرفت داشته باشیم تا در مسیر خود تغییر و تحول ببینیم؟

۰۳/۲/۲۲ ۰۰:۰۸

باسلام و احترام،
سرور عزیز و گرامی؛حضرتعالی فرمایشاتی کاملا درست وبه حقی را مطرح می نمایید،
( دانشجو یعنی مطالبه گر ؛ جوینده ؛ حق طلب ؛ جوان و ....لذا شاید در مسیر فعالیتهای دانشجویی مرتکب خطا یا اشتباه شده باشد)
ولی آنها منطبق بر مصداقی که می شمارید نیستند، یا من در جریان آن نیستم،
(ارجاع دانشجو به واحد‌های امنیتی خارج از دانشگاه ظلم و ستم در حق دانشجو می باشد)
فکر می کنم در مطلب قبلی به اندازه کافی توضیح دادم،بیش از آن تکرار مکررات خواهد بود.
اینکه من با الفاظ و قانون بازی می کنم،من چنین قصدی ندارم،ولی تذکر حضرتعالی را هم مدنظر قرار می دهم تا چنین تداعی نداشته باشد.
در خصوص انتقاداتی که در جامعه مطرح هست،شما هم اشاره فرمودید،به اندازه کافی مطلب گفته شده امید است که مدنظر قرار گیرد.
دعوت دیگران به تقوا جایگاه و منزلتی می خواهد که من در چنین شرایطی نیستم،مطالبی از موضع یک شهروند عادی مطرح می نمایم،امیدوارم درست و مفید باشند.
واما اینکه فرمودید:( دانشجوی جوان بدلیل مطالبه گری و فعالیت دانشجوی مورد غصب و پرونده سازی قرار می گیرد.بنظرتان تاریخ در خصوص رفتارهای اینچنینی با دانشجو چه قضاوتی خواهد کرد؟)
قطعا چنین کاری درست نیست،اگر چنین کاری صرفا به علت مطالبه گری و فعالیت دانشجویی باشد قضاوت بدی خواهد شد از هرکه باشد.
یک نکته هم اینکه مراکز امنیتی برای امنیت جامعه و شهروندان درست شده است،انشاء الله با عملکرد درست و قانونی آنها، ذهنیت و قضاوت جامعه معطوف به آن باشد.

۰۳/۲/۲۱ ۱۹:۲۳

با سلام .برادر عزیز و گرامی.دانشجو یعنی مطالبه گر ؛ جوینده ؛ حق طلب ؛ جوان و ....لذا شاید در مسیر فعالیتهای دانشجویی مرتکب خطا یا اشتباه شده باشد لذا ارجاع دانشجو به واحد‌های امنیتی خارج از دانشگاه ظلم و ستم در حق دانشجو می باشد.جنابعالی با الفاظ و قانون خوب بازی می کنید چطور هست اختلاس های کلان و فساادهای میلیاردی همچنین برخوردهایی صورت نمی گیرد از هزاران مثال : مثال امام جمعه تهران که امروز هم امامت جمعه تهران بودند علیرغم چندین مرتبه دروغ گفتن ( رجوع شود به مصاحبه های ایشان با صدا و سیمای ضد ملی) و محرز بودن فساد مالی مشمول رأفت مومنانه قرار می گیرد و همانند جنابعالی همیشه انسان را به رعایت تقوا توصیه می کند دریغ از ... ولی دانشجوی جوان بدلیل مطالبه گری و فعالیت دانشجوی مورد غصب و پرونده سازی قرار می گیرد.بنظرتان تاریخ در خصوص رفتارهای اینچنینی با دانشجو چه قضاوتی خواد کرد؟

۰۳/۲/۲۱ ۱۵:۰۳

جناب آقای مهندس پوربهرامی، با سلام و احترام؛
بله، خیلی واضح وروشن در مورد این مسائل در قانون اساسی مطلب وجود دارد،
ذیلا چند اصل قانون اساسی که در فصل سوم، مربوط به حقوق ملت آمده است،تقدیم می گردد.
----------------------------------
فصل سوم: حقوق ملت
اصل‏ نوزدهم: ‎‎‎‎‎مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی‏
برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود.

اصل بیستم: همه‏ افراد ملت‏ اعم‏ از زن‏ و مرد یکسان‏ در حمایت‏ قانون‏ قرار دارند
و از همه‏ حقوق‏ انسانی‏، سیاسی‏، اقتصادی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ با رعایت‏ موازین‏
اسلام‏ برخوردارند.
اصل‏ بیست و یکم: دولت‏ موظف‏ است‏ حقوق‏ زن‏ را در تمام‏ جهات‏ با رعایت‏ موازین‏
اسلامی‏ تضمین‏ نماید و امور زیر را انجام‏ دهد:
‎‎‎‎‎‎۱ - ایجاد زمینه‏ های‏ مساعد برای‏ رشد شخصیت‏ زن‏ و احیاء حقوق‏ مادی‏ و
معنوی‏ او.
‎‎‎‎‎‎۲ - حمایت‏ مادران‏، بالخصوص‏ در دوران‏ بارداری‏ و حضانت‏ فرزند، و حمایت‏
از کودکان‏ بی‏ سرپرست‏.
‎‎‎‎‎‎۳ - ایجاد دادگاه‏ صالح‏ برای‏ حفظ کیان‏ و بقای‏ خانواده‏.
‎‎‎‎‎‎۴ - ایجاد بیمه‏ خاص‏ بیوگان‏ و زنان‏ سالخورده‏ و بی‏ سرپرست‏.
‎‎‎‎‎‎۵ - اعطای‏ قیمومت‏ فرزندان‏ به‏ مادران‏ شایسته‏ در جهت‏ غبطه‏ آنها در
صورت‏ نبودن‏ ولی‏ شرعی‏.
اصل‏ بیست و دوم: حیثیت‏، جان‏، مال‏، حقوق‏، مسکن‏ و شغل‏ اشخاص‏ از تعرض‏ مصون‏
است‏ مگر در مواردی‏ که‏ قانون‏ تجویز کند.
اصل‏ بیست و سوم: تفتیش‏ عقاید ممنوع‏ است‏ و هیچکس‏ را نمی توان‏ به‏ صرف‏ داشتن‏
عقیده‏ ای‏ مورد تعرض‏ و مؤاخذه‏ قرار داد.
اصل‏ بیست و چهارم: نشریات‏ و مطبوعات‏ در بیان‏ مطالب‏ آزادند مگر آنکه‏ مخل‏ به‏
مبانی‏ اسلام‏ یا حقوق‏ عمومی‏ باشد. تفصیل‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند.

اصل بیست و پنجم: بازرسی‏ و نرساندن‏ نامه‏ ها، ضبط و فاش‏ کردن‏ مکالمات‏ تلفنی‏،
افشای‏ مخابرات‏ تلگرافی‏ و تلکس‏، سانسور، عدم‏ مخابره‏ و نرساندن‏ آنها، استراق‏
سمع و هر گونه‏ تجسس‏ ممنوع‏ است‏ مگر به‏ حکم‏ قانون‏.
اصل‏ بیست و ششم: احزاب‏، جمعیت‏ ها، انجمن‏ های‏ سیاسی‏ و صنفی‏ و انجمنهای‏
اسلامی‏ یا اقلیتهای‏ دینی‏ شناخته‏ شده‏ آزادند، مشروط به‏ این‏ که‏ اصول‏
استقلال‏، آزادی‏، وحدت‏ ملی‏، موازین‏ اسلامی‏ و اساس‏ جمهور اسلامی‏ را نقض‏
نکنند. هیچکس‏ را نمی‏ توان‏ از شرکت‏ در آنها منع کرد یا به‏ شرکت‏ در یکی‏ از
آنها مجبور ساخت‏.
اصل‏ بیست و هفتم: تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط
آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد آزاد است‏.
----------------------------------
گرچه در این اصول اسمی از دانشجو و غیره نیامده است،ولی بر اساس قیاس اولویت به نظر می آید حتما شامل قشرهای فرهیخته ای مانند دانشجو یان خواهد شد.
(قیاس اولویت، قیاسی است که در آن از راه اقوی و اشد بودن وجود علت (مناط حکم اصل) در فرع، حکم اصل به فرع سرایت داده می‌شود و حکم آن استنباط می‌گردد. بنابراین، در مواردی که علت حکم اصل در فرع به صورتی قوی تر از اصل موجود باشد، حکم اصل نیز به طریق اولی بر فرع بار شده و به آن سرایت می‌کند. هر چند در حجیت این نوع قیاس اختلاف وجود دارد، اما بیشتر فقها آن را حجت دانسته و از قیاس باطل استثنا کرده‌اند.)
واما جناب آقای پور بهرامی؛تا جائیکه یادم هست زمانی که من در دانشگاه مدیر فرهنگی بودم حضرتعالی به دنبال ایجاد یک تشکل دانشجویی بودید،هر آن چه مربوط به من و حوزه کاری من بود انجام دادم،ولی مجوز را یک نهاد استانی باید صادر می کرد،الان خاطرم نیست نتیجه چه شد؟
جناب آقای پور بهرامی؛کار و حوزه فعالیت من فرهنگی بود،غیر از کار فرهنگی هم هیچ کاری انجام نداده ام، نه تنها برای بیرون دانشگاه حتی از طرف من موردی برای داخل دانشگاه هم پیدا نمی کنید،دبیران وقت کمیته های انظباطی وخود اساتید،کارکنان ودانشجویان آن مقطع زمانی شاهد هستند،اگر غیر از این باشد من برای هر موردی جوابگو هستم.
واما در خصوص گزارش دادن چه داخل دانشگاه یا خارج دانشگاه باشد،اگر در شرح وظایف و حوزه کاری قسمت مربوطه باشد، اصل گزارش دادن قاعدتا نباید اشکالی داشته باشد،مهم این است که گزارش خلاف قانون و واقعیت نباشد،اگر این موارد قانونی،شرعی وصحیح انجام گیرد در راستای نظم و امنیت عمومی وهمگانی خواهد بود و کسی نباید از آن ناراحت باشد.اگر اشتباه نکنم پدر بزرگوار حضرتعالی قاضی بازنشسته هستند، پس بیش دیگران به اهمیت این مسئله واقف هستید.
با همه این تفصیلات انسان جایزه الخطاست،اگر کسی اشتباه واشکالی را چه در گذشته یا الان، در کار و رفتار من یادآوری نماید،برای من منت نهاده است و ممنون خواهم بود.
با عرض اعتذار از اطاله مطلب،انشاءالله در همه مراحل زندگیتان سلامت،موفق وسربلند باشید.

۰۳/۲/۲۱ ۱۲:۴۳

حاج آقا قانون اساسی درباره راپوت دانشجو رو به سازمان های خارج از دانشگاه دادن چیزی نگفته؟

۰۳/۲/۲۰ ۲۰:۱۸

باسلام،
توسعه و پیشرفت جایی اتفاق می افتد که اتحاد،همدلی و هم افزایی باشد و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب اقداماتی از قبیل؛ شناسائی دقیق وضع موجود،شناسائی آینده مطلوب والبته ممکن،مشخص نمودن راهکارهایی جهت رسیدن ازوضع موجودبه آینده مطلوب وممکن و پرداختن به همه مسائل،موارد ومولفه های که در پایداری، ِقوام ، وثبات جامعه دخیل هستند، انجام گیرد.
در همه کشورهای دنیا منابع محدود هستند،توسعه و پیشرفت جایی اتفاق می افتد که آنجا، همه ی چالش ها، تهدید ها، موانع و کمبود ها در کنار فرصت ها، امکانات،مزایا و پتانسیل های موجود مورد بررسی دقیق علمی و تحقیقی و یافته های میدانی قرار می گیرند وبهترین و درست ترین تصمیمات گرفته شود.
وگرنه اختلاف،تشدد،تفرقه وهمدیگر را تحمل نکردن،خانواده،سازمان،نهاد وهر تشکیلات و جامعه ای که باشد به فنا و نابودی می کشاند.ایجابی کار ورفتار نمودن هنر و مهارت می خواهد وگرنه کار و رفتار سلبی خشم و عضب می خواهد که همه به بالفعل دارند و ساده ترین و راحت ترین کار است!!!
در این صورت نه تنها توسعه و پیشرفتی صورت نمی گیرد بلکه جامعه در حسرت سعادت ، فضیلت و رستگاری هم می ماند.

۰۳/۲/۱۹ ۲۱:۴۱

با سلام و احترام،
ضمن تشکر از عنایت حضرتعالی؛هدف از نوشتن مطلب بیان اهمیت قانون اساسی ومجلس وظرفیت آنها بود،اگر به تاریخ نهضت مشروطیت مراجعه فرمایید می بینید، مبارزین و فعالین آن نهضت با چه اشتیاق وحسرتی از نبود،قانون اساسی و مجلس شکوه می نمایند.البته بودن اینها به معنای این نیست که اهداف و کارکرد آنها هم در جامعه به وجود آمده است،نه خیلی از اشکالات ومسائل هست که به یکی مهم ترین آنها که همانا نبود احزاب واقعی و تاثیر گذار هست اشاره فرمودید،اصلا ظرفیتی که در مجلس طبق قانون وجود دارد ،از عهده افراد خارج است هرچه قدر هم توانمند باشند،لذا تحقق کامل وجامع آن ظرفیت با وجود احزاب واقعی و کادر سازی احزاب محقق می شود.ولی فرمایشی از بزرگان نقل شده،قریب به این مضمون که: (یعنی اگر نمی‌توانی کاری را کامل و تام انجام دهی ولی کلاً آن را کنار نگذار، تلاش خود را بکن؛ هرچقدر از آن را که می‌توانی انجام بده)آن مطلب هم در همین راستا بود نه اینکه ادعای حل مسئله ومشکلی را داشته باشد.نمیدانم این چه فرهنگی است که ما به کارهای سلبی بیشتر علاقه داریم تا کارهای ایجابی؟
در خصوص وضعیت حاکم بر شهر به خاطرات انتخابات، چون با اصطلاح ارزش و جهادی مطرح فرمودید، قرآن می فرماید:( وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى،مائده،آیه8،ٰ دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است!) می فرماید در دشمنی حد نگه دارید،تا چه رسد، به رقابت برای خدمت!!!؟
به هر حال از نقد حضرتعالی سپاسگزارم .

۰۳/۲/۱۹ ۲۱:۲۹

با سپاس از نگارنده مطلب
صرف نظر از جایگاه و منزلت مجلس شورای اسلامی، این عزایزان که ادعای سرآمدی امت و منتخبی ملت را داشته اند، به حای ارائه گزارش عملکرد، و چشم انداز توسعه (به سبب عملکرد بسیار ضعیفشان) به جان یکدیگر افتاده و در صدد حاشیه سازی برای یکدیگر هستند!!!
چه کسی گام در مسیر توسعه میانه خواهد برداشت الله یعلم

۰۳/۲/۱۹ ۱۶:۰۴

با سلام.برادر عزیز و گرامی.نمی دانم با نوشتن متن ذیل دنبال چه اهدافی هستید.لطفا جنابعالی 2 ساعتی در شهر گشت و گذاری داشته باشید و در این عصر تورم و مشکلات اقتصادی ببینید این برادران ارزشی جهادی کاندیدای مجلس چه بر سر شهر آوردند.از همین رفتار اجتماعی و سیاسی نمایندگان ده ها مقاله و کتاب می‌شود نوشت و جنابعالی که ظاهراً علاقمند به این موضوع هستید می توانید به این امور وارد شوید.ضمنا از جنابعالی خواهشمندم بفرمایید در 11دوره مجلس قبلی یک قانون و یا یک نظارتی که در جهت رفاه و رفع مشکلات مردم و آسایش مردم انجام شده بفرمایید.لارم به ذکر است متن جنابعالی به مهمترین و اساسی مشکل جامعه سیاسی ایران که همانا وجود سلیقه های مختلف سیاسی در قالب احزاب توانمند قوی و کادر سازمانی لایق اشاره نکرده است.تا زمان رسمیت نیافتن وجود احزاب قوی :متن جنابعالی هیچ کارایی و بهره وری نداشته و صرفا فقط حیف میل بیت المال و عقبگرد و پسرفت در همه زمینه ها ؛ چیزی عاید مردم نخواهد شد.

اخبار روز