کابوس«ناايمن ترين محور مواصلاتي كشور» بر سراتوبان «تبريز – زنجان» - صدای میانه
منبع : ایسنا

متن شماره 404: کابوس«ناايمن ترين محور مواصلاتي كشور» بر سراتوبان «تبريز – زنجان»بازدید کننده : 631 نفر

 

سالها بود كه مردم آذربايجان مجبور بودند تابراي تردد در مسير تهران – تبريز Ùˆ بر عكس پس از عبور از تونل هاي تنگ Ùˆ تاريك ميانه Ùˆ پيچ هاي خطرناك اين مسير طي طريق نمايند Ùˆ طبعاً يكي از آرزوهاي ديرين مردم آذربايجان، احداث اتوباني ايمن Ùˆ استاندارد در اين محور بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، آرزويي كه بالاخره بعد از گذشت 12 سال! هر چند با كمترين امكانات رفاهي Ùˆ بهداشتي Ùˆ ايمني به تحقق پيوست! ظاهراً عجله مديران پروژه Ùˆ مهندسان Ùˆ سازندگان اين جاده به اصطلاح «Ø§ØªÙˆØ¨Ø§Ù† » تمام رشته ها را پنبه كرد چرا كه بر اساس اعلام رسمي رئيس پليس راهنمايي Ùˆ رانندگي كشور، اين محور، در سال 1389 به عنوان دومين جاده حادثه خيز Ùˆ ناايمن كشور شناخته شده است  .

به گزارش ایسنا نگاهي تحليلی Ùˆ بررسي جزء به جزء اظهارنظر رئيس پليس راهنمايي Ùˆ رانندگي كشور، نكته ÙŠ ديگري را روشن مي سازد. بر اساس اعلام ايشان، جاده خرم آباد – انديمشك (كه هيچ كدام از شهرهاي ياد شده در حد Ùˆ اندازه تبريز يا تهران نيستند!) حادثه خيزترين محور مواصلاتي كشور است. اما یک ناگفته در این اظهار نظر پنهان است Ùˆ آن این Ú©Ù‡ رتبه هاي دوم Ùˆ سوم هم به جاده تبريز – تهران مربوط مي شود  .

در رتبه ÙŠ دوم جاده كرج – قزوين قرار دارد كه بخشي از جاده تهران – تبريز است Ùˆ در رتبه ÙŠ سوم، محور زنجان – تبريز قرار دارد كه قسمت دوم همان جاده تبريز – تهران است. بنابراين Ùˆ باجمع بندي اين برآوردها، به سادگي مي توان به اين نتيجه رسيد كه در نهايت  محور تبريز – تهران، در رتبه ÙŠ نخست بروز حادثه Ùˆ ناامن كشور قرار دارد. اي كاش اين اظهارنظر كارشناسانه Ùˆ مستند راهنمايي Ùˆ رانندگي كشور را مديران Ùˆ مجريان آن پروژه بخوانند Ùˆ حداقل پيش وجدان خويش، كم كاري ها Ùˆ سهل انگاري هاي خود را در Ø·ÛŒ سالیان گذشته Ùˆ حال حلّاجي كنند  .

به گزارش ایسنا اما موضوع به همين جا ختم نمي شود. چرا كه «Ø§Ø³ÙƒÙ†Ø¯Ø± مومني» رئيس پليس راهنمايي Ùˆ رانندگي كشور، در كنار اعلام جاده تبريز – تهران به عنوان حادثه خيزترين محور كشور، از آزاد راه اصفهان – تهران به عنوان ايمن ترين Ùˆ كم حادثه ترين محور كشور ياد كرده است Ùˆ همين خبر است كه مردم آذربايجان را به سمت مقايسه تلفات Ùˆ تصافادت دو محور اصلي اين دو كلانشهر كشور مي كشاند.

وقتي محور اصفهان – تهران، ايمن ترين Ùˆ محور تبريز – تهران نا ايمن ترين جاده مواصلاتي كشور شناخته مي شوند، ناخودآگاه اين سوال در ذهن مردم نقش مي بندد كه چگونه است بعد از گذشت سالها از افتتاح اسمي Ùˆ رسمي!اين اتوبان چرا تاكنون به مسايل ايمني آن توجه نمي شود؟  !

اين ناامني Ùˆ آمارهاي مأيوس كننده تنها به تعطيلات عيد نوروز هم محدود نمي شود. چرا كه 17 فروردين ماه نيز يك تراژدي تلخ Ùˆ مرگبار ديگري در اين جاده رقم خورد كه طي آن پنج سرنشين يك دستگاه سواري پيكان در اثر برخورد با يك دستگاه اتوبوس Ùˆ پرت شدن به كنار جاده، در دم جان سپردند Ùˆ این تصادفات در Ø·ÛŒ روزهای بعد نیز ادامه یافت . به گونه ای Ú©Ù‡ بنا به اعلام منبع موثق تنها در Ø·ÛŒ دو روز 17 Ùˆ 18 فروردین ماه سه فقره تصادف مرگبار در این جاده Ùˆ اتوبان Ùˆ بزرگراه Ùˆ محور مواصلاتی Ùˆ روی داد Ùˆ Ú†Ù‡ بسیار خانواده هایی را Ú©Ù‡ داغدار کرد   .

به گزارش ایسنا اين حادثه يك بار ديگر نشان مي دهد كه تردد در اين اتوبان تا چه اندازه مرگبار است و محدود به زمان و مكان و فرد خاصي هم نیست.

هر چند فرمانده پليس راه آذربايجان شرقي از كاهش 30 درصدي تصادفات رانندگي در محورهاي آذربايجان شرقي Ùˆ در طي تعطيلات نوروزي امسال در مقايسه با سال گذشته خبر داده، اما اين كاهش اميدوار كننده، هرگز نمي تواند از ناايمن بودن محور تبريز – زنجان بكاهد.

انتظار مي رود رسانه هاي گروهي و مديران عالي استان و وزارت راه و ترابري كشور با بررسي و پرداخت منطقي و واقع بينانه به اين موضوع مهم و حياتي، تلفات بيشتر انساني و مادي كه سرمايه هاي معنوي اين خطه به شمار مي آيند جلوگيري نمايند.

اميدواريم در ارائه آمار تلفات Ùˆ تصادفات رانندگي نوروز سال آينده، با افتخار شاهد آن باشيم كه مسئولان راهنمايي Ùˆ رانندگي از محور تبريز – تهران به عنوان ايمن ترين جاده كشور نام ببرند.

 

گزارش از ایسنا: محمد امين خوش نيت



سینا میانه(sinamiyaneh )1390/1/22 - 16:26:20
در این بحث دو موضوع را به نظرم اصلا بررسی نکرده اند: چه خودروهایی در این جاده ها بیشتر دچار حادثه می شوند
دوم این جاده از نظر کیفیت ساخت در رتبه چند در میان جاده های در حال استفاده قرار می گیرد.
اخیرا تعدادی از شرکت های معظم خودروسازی داخلی با استفاده از عدم آگاهی سازمان استاندارد ایران اقدام به استفاده از تکنولوژی های روز بدون نصب تجهیزات کنترل ایمنی نموده اند این اقدام آنها باعث افزایش فروش چند خودرو و رفاه نسبی در ظاهر شده و در باطن با این اقدامات زمینه تصادفاتی را ایجاد نموده اند که هنوز هم عده ای با ناآگاهی آن را به راننده ها نسبت می دهند همانطوریکه در اکثر موارد خلبان ها با عث سقوط هواپیماها شده اند


سعید معصومی(azarbayjan )1390/1/22 - 17:32:39
خوب دای بالام بلی دای


اتیمن زهری : 1390/1/22 - 17:57:33
عزیزلر ، میانا اهالینین قارقوشی بو اتوبانین و مسئولاری کی اتوبانی میانادان اوزاخ چکدیلر توتوب و موناکورا حادثه خیز اوتوبات تانلوب ! داداش گلون بیر آز واقعیتلرادا شانلی باخاق و یقین ایلیاخ کی مردمون حقی مسئولارین و نمایندلارین بوینوندا چوخ جوخدور !
اتیمن زهری


ایاز : 1390/1/28 - 09:23:20
با سلام
جهت استحضارتان عرض میکنم که آزادراه زنجان-تبریز با مقاومت بسیار زیاد مدیران وزارت راه در آن دوره، از رده وزیر تا مدیران میانی، احداث شده و این مسائلی که وجود دارد کاملاً طبیعی است.
ارادتمند شما


استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است.
درج مطالب نویسندگان به منزله تأیید آن نیست. 0s