سالها بود كه مردم آذربايجان مجبور بودند تابراي تردد در مسير تهران – تبريز Ùˆ بر عكس پس از عبور از تونل هاي تنگ Ùˆ تاريك ميانه Ùˆ پيچ هاي خطرناك اين مسير طي طريق نمايند Ùˆ طبعاً يكي از آرزوهاي ديرين مردم آذربايجان، Ø§ØØ¯Ø§Ø« اتوباني ايمن Ùˆ استاندارد در اين Ù…ØÙˆØ± بود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، آرزويي كه بالاخره بعد از گذشت 12 سال! هر چند با كمترين امكانات Ø±ÙØ§Ù‡ÙŠ Ùˆ بهداشتي Ùˆ ايمني به تØÙ‚Ù‚ پيوست! ظاهراً عجله مديران پروژه Ùˆ مهندسان Ùˆ سازندگان اين جاده به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø «Ø§ØªÙˆØ¨Ø§Ù† » تمام رشته ها را پنبه كرد چرا كه بر اساس اعلام رسمي رئيس پليس راهنمايي Ùˆ رانندگي كشور، اين Ù…ØÙˆØ±ØŒ در سال 1389 به عنوان دومين جاده ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ خيز Ùˆ ناايمن كشور شناخته شده است .
به گزارش ایسنا نگاهي تØÙ„يلی Ùˆ بررسي جزء به جزء اظهارنظر رئيس پليس راهنمايي Ùˆ رانندگي كشور، نكته ÙŠ ديگري را روشن مي سازد. بر اساس اعلام ايشان، جاده خرم آباد – انديمشك (كه هيچ كدام از شهرهاي ياد شده در ØØ¯ Ùˆ اندازه تبريز يا تهران نيستند!) ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ خيزترين Ù…ØÙˆØ± مواصلاتي كشور است. اما یک Ù†Ø§Ú¯ÙØªÙ‡ در این اظهار نظر پنهان است Ùˆ آن این Ú©Ù‡ رتبه هاي دوم Ùˆ سوم هم به جاده تبريز – تهران مربوط مي شود .
در رتبه ÙŠ دوم جاده كرج – قزوين قرار دارد كه بخشي از جاده تهران – تبريز است Ùˆ در رتبه ÙŠ سوم، Ù…ØÙˆØ± زنجان – تبريز قرار دارد كه قسمت دوم همان جاده تبريز – تهران است. بنابراين Ùˆ باجمع بندي اين برآوردها، به سادگي مي توان به اين نتيجه رسيد كه در نهايت Ù…ØÙˆØ± تبريز – تهران، در رتبه ÙŠ نخست بروز ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ Ùˆ ناامن كشور قرار دارد. اي كاش اين اظهارنظر كارشناسانه Ùˆ مستند راهنمايي Ùˆ رانندگي كشور را مديران Ùˆ مجريان آن پروژه بخوانند Ùˆ ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ پيش وجدان خويش، كم كاري ها Ùˆ سهل انگاري هاي خود را در Ø·ÛŒ سالیان گذشته Ùˆ ØØ§Ù„ ØÙ„ّاجي كنند .
به گزارش ایسنا اما موضوع به همين جا ختم نمي شود. چرا كه «Ø§Ø³ÙƒÙ†Ø¯Ø± مومني» رئيس پليس راهنمايي Ùˆ رانندگي كشور، در كنار اعلام جاده تبريز – تهران به عنوان ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ خيزترين Ù…ØÙˆØ± كشور، از آزاد راه اصÙهان – تهران به عنوان ايمن ترين Ùˆ كم ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ ترين Ù…ØÙˆØ± كشور ياد كرده است Ùˆ همين خبر است كه مردم آذربايجان را به سمت مقايسه ØªÙ„ÙØ§Øª Ùˆ ØªØµØ§ÙØ§Ø¯Øª دو Ù…ØÙˆØ± اصلي اين دو كلانشهر كشور مي كشاند.
وقتي Ù…ØÙˆØ± اصÙهان – تهران، ايمن ترين Ùˆ Ù…ØÙˆØ± تبريز – تهران نا ايمن ترين جاده مواصلاتي كشور شناخته مي شوند، ناخودآگاه اين سوال در ذهن مردم نقش مي بندد كه چگونه است بعد از گذشت سالها از Ø§ÙØªØªØ§Ø اسمي Ùˆ رسمي!اين اتوبان چرا تاكنون به مسايل ايمني آن توجه نمي شود؟ !
اين ناامني Ùˆ آمارهاي مأيوس كننده تنها به تعطيلات عيد نوروز هم Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ نمي شود. چرا كه 17 ÙØ±ÙˆØ±Ø¯ÙŠÙ† ماه نيز يك تراژدي تلخ Ùˆ مرگبار ديگري در اين جاده رقم خورد كه طي آن پنج سرنشين يك دستگاه سواري پيكان در اثر برخورد با يك دستگاه اتوبوس Ùˆ پرت شدن به كنار جاده، در دم جان سپردند Ùˆ این ØªØµØ§Ø¯ÙØ§Øª در Ø·ÛŒ روزهای بعد نیز ادامه ÛŒØ§ÙØª . به گونه ای Ú©Ù‡ بنا به اعلام منبع موثق تنها در Ø·ÛŒ دو روز 17 Ùˆ 18 ÙØ±ÙˆØ±Ø¯ÛŒÙ† ماه سه Ùقره تصاد٠مرگبار در این جاده Ùˆ اتوبان Ùˆ بزرگراه Ùˆ Ù…ØÙˆØ± مواصلاتی Ùˆ روی داد Ùˆ Ú†Ù‡ بسیار خانواده هایی را Ú©Ù‡ داغدار کرد .
به گزارش ایسنا اين ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ يك بار ديگر نشان مي دهد كه تردد در اين اتوبان تا Ú†Ù‡ اندازه مرگبار است Ùˆ Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ به زمان Ùˆ مكان Ùˆ ÙØ±Ø¯ خاصي هم نیست.
هر چند ÙØ±Ù…انده پليس راه آذربايجان شرقي از كاهش 30 درصدي ØªØµØ§Ø¯ÙØ§Øª رانندگي در Ù…ØÙˆØ±Ù‡Ø§ÙŠ Ø¢Ø°Ø±Ø¨Ø§ÙŠØ¬Ø§Ù† شرقي Ùˆ در طي تعطيلات نوروزي امسال در مقايسه با سال گذشته خبر داده، اما اين كاهش اميدوار كننده، هرگز نمي تواند از ناايمن بودن Ù…ØÙˆØ± تبريز – زنجان بكاهد.
انتظار مي رود رسانه هاي گروهي Ùˆ مديران عالي استان Ùˆ وزارت راه Ùˆ ترابري كشور با بررسي Ùˆ پرداخت منطقي Ùˆ واقع بينانه به اين موضوع مهم Ùˆ ØÙŠØ§ØªÙŠØŒ ØªÙ„ÙØ§Øª بيشتر انساني Ùˆ مادي كه سرمايه هاي معنوي اين خطه به شمار مي آيند جلوگيري نمايند.
اميدواريم در ارائه آمار ØªÙ„ÙØ§Øª Ùˆ ØªØµØ§Ø¯ÙØ§Øª رانندگي نوروز سال آينده، با Ø§ÙØªØ®Ø§Ø± شاهد آن باشيم كه مسئولان راهنمايي Ùˆ رانندگي از Ù…ØÙˆØ± تبريز – تهران به عنوان ايمن ترين جاده كشور نام ببرند.
گزارش از ایسنا: Ù…ØÙ…د امين خوش نيت