سخنان رئیس نهضضت سوادآموزی شهرستان میانه قبل از خطبه های نماز جمعه - صدای میانه
منبع : نهضت سواد آموزی میانه

متن شماره 293: سخنان رئیس نهضضت سوادآموزی شهرستان میانه قبل از خطبه های نماز جمعهبازدید کننده : 927 نفر

بسم الله الرحمن الرحیم

«اِقْرَا بِاسْمِ رَبّّکَ الَّذی خَلَقْ ، خَلَقَ الْانسانَ مِنْ عَلَقْ ، اِقْرَا وَ رََبُّکَ الْاَکْرَمْ ، الَّذی عَلَّمَ بِالقَلَمْ ، عَلَّمَ الاِنْسانَ مالَمْ یَعْلَمْ»

سالروز شهادت سیّد السّاجدین، حضرت امام زین العابدین (ع) را به پیشگاه ولی عصر(عج) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران و شما نمازگزاران عزیز تسلیت عرض می نمایم.

هفتم دیماه سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) را محضر نمازگزاران عزیز و ملت فرهنگدوست شهرستان میانه و تمامی فرهنگیان بویژه آموزشیاران خدوم و زحمتکش تبریک عرض می نمایم.

از ستاد نماز جمعه شهرستان که این فرصت را در اختیار اینجانب قرار دادند تا دقایقی در خدمت عزیزان باشم سپاسگزارم .                                           

ابتدا جا دارد از عنایت ویژه امام جمعه محترم و ائمه جماعات و فرماندار معزز و کلیه مسئولین دستگاههای اجرایی بویژه آموزش و پرورش مناطق چهارگانه و بخشداران گرانقدر به برنامه های سوادآموزی شهرستان تقدیر و تشکر نمایم.

مایه بسی خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می کند که طلب علم را فریضه دانسته است ، از نوشتن و خواندن محروم باشد .(فرازی از پیام تاریخی امام خمینی(ره) درسال 58)

همانطوریکه عزیزان استحضار دارند آفت و ریشه اصلی عقب افتادگی و جهل هر جامعه‌ای ، بی سوادی آن جامعه است . از آنجاکه رسالت انقلاب اسلامی روشنگری و آگاهی دهی به مردم بود لذا نهضت سوادآموزی به عنوان یکی از نهادهای مقدس در این راستا به فرمان رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران بنیان گذاری شد و نیروهایش جهادگرانه در راستای کاهش بی‌سوادی تلاش کردند

با توجه به  آیات قرآن کریم، خواندن ، وجه تمایز انسان و حیوان می باشد که  انسان به واسطه سوادآموختن بر بسیاری از پدیده‌های طبیعی و علمی مسلط می‌شود.
و اولین آیه ای که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد (اقرا ....) گواه این مدعاست.

« فقر فرهنگی عبارت از قرار گرفتن در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ، که فرد به طور مستقیم یا غیرمستقیم دچار آن است. مثل بی‌سوادی والدین یا بی‌سرپرستی و...

فقر فرهنگی یعنی نداشتن ارتباط متقابل مستمر با خانواده و نیز منزلت اجتماعی پایین که ناشی از عدم احساس امنیت در کنش متقابل اجتماعی می‌باشد. مانند: کم‌توجهی خانواده، طلاق والدین، اعتیاد والدین، کم‌سوادی والدین و... می داند.

مقام معظم رهبری می فرمایند: « در کشور ما نباید یک نفر بیسواد و فقیر باقی بماند.»

    جهان،درحال گذر از جامعه صنعتی به سوی جامعه اطلاعاتی است. این عامل سبب شده شکل و سطح سواد و اطلاعات از حالت   قبلی خود تغییر کند. در   نتیجه همه افراد از همه نسلها نیاز به بازآموزی و سوادآموزی از نوع جدید در جامعه اطلاعاتی دارند. در جامعه اطلاعاتی امروز کسی که خواندن و نوشتن می داند و حتی فراتر از آن تحصیلات عالی هم دارد، اما نحوه استفاده از اینترنت را به عنوان مثال نمی داند، باسواد تلقی نمی شود همین امر تغییر بنیادین در نظام های آموزشی زمان حاضر را می طلبد.

در پیام تاریخی امام خمینی (ره) در سال 1358 مبنی بر ریشه کن کردن بیسوادی ، که به عنوان اصول و مبانی توسعه کشور در حوزه نیروی انسانی به دولت و همچنین مردم اعلام گردید ، دو هدف اساسی ترسیم شده بود که در اولین هدف ، حذف بیسوادی از آحاد مردم مورد تاکید قرار گرفته و در هدف دوم نیز استقلال فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی بیان شده است.
طی سه دهه گذشته جمعیت کشور رشد بی سابقه (3.9درصد)را تجربه نموده و عملا به دو برابر افزایش یافته است . به رغم افزایش جمعیت کشور از 34 میلیون نفر در سال 1355 به 70.4میلیون نفر در سال 1385 ، نرخ سواد از 47.2 درصد به 84.5 درصد ارتقا یافته است.
نرخ رشد سواد در جامعه زنان نسبت به جامعه مردان از شتاب بالاتری برخوردار بوده است به گونه ای که بین نرخ سواد در جامعه زنان و مردان که در سال 1355 به 53.8 درصد بالغ می گردید در سال 1385 به 8.5 درصد تقلیل یافته است.
این موضوع در خصوص نرخ رشد سواد در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری نیزمصداق یافته است ، بنحوی که اختلاف بین نرخ سواد در میان مناطق روستایی و شهری از 35 درصد در سال 1355 به 13.8 درصد در سال 1385 تنزل یافته است.با توجه به تحولات صورت گرفته در سطح سواد گروههای سنی مختلف ، می توان اظهار داشت که با یاری خداوند و حمایت مسئولین و همت و کار مضاعف متولیان امر سوادآموزی بویژه آموزشیاران عزیز ، فرمان امام (ره) در سه دهه گذشته به میزان قابل توجهی تحقق پیدا کرده است.
براساس برنامه راهبردی سوادآموزی گروه هدف در نهضت سوادآموزی ، آموزش دوره مقدماتی و تکمیلی در گروه سنی 10 تا 49 ساله می باشد و مقرر است تا پایان سال 1391 در سطح استان و  شهرستان میانه جشن پایان بیسوادی در گروه سنی فوق برگزار گردد یعنی در هر شهرستان یا هر بخشی که در صد باسوادی جمعیت زیر 50 ساله به بیش از 97 درصد برسد جشن شکرگزاری برگزار خواهد شد و امسال در سطح استان در 6 شهرستان و در شهرستان میانه در 51 روستا جشن پایان بیسوادی برگزار خواهد شد.

  آمار کلی نرخ باسوادی در ایران طی سالهای ۱۳۸۵-۱۳۳۵

•سال ۱۳۳۵ : ۱۵ درصد
•سال ۱۳۴۵ : ۲۸ درصد   --- میزان رشد باسوادی 13 درصد نسبت به سال 35
•سال ۱۳۵۵ : ۴۷ درصد   --- میزان رشد باسوادی 19 درصد نسبت به سال 45
•سال ۱۳۶۵ : ۶۱ درصد   --- میزان رشد باسوادی 14درصد نسبت به سال 55
•سال ۱۳۷۵ : ۷۵ درصد   --- میزان رشد باسوادی 28 درصد نسبت به سال 55
سال ۱۳۸۵ : ۸۴ درصد   --- میزان رشد باسوادی 37 درصد نسبت به سال 55

تولید علم در ایران 11 برابر میانگین جهانی است

این رشد علمی موجب شده است ایران در تولید علم در جهان سهمی بیش از یک درصد داشته باشد.

15 سال پیش سهم کشور ما از تولید علم فقط 15 هزارم درصد بوده است و گرچه در 15سال گذشته 65 تا 70 درصد تولید علم در کشور رشد داشته است اما هنوز این تولید علم نقش و نمود چندانی در زندگی مردم ندارد.

ایران رتبه نخست سرعت تولید علم در جهان را کسب کرد

ایران در المپیاد علمی در میان ۵۴ کشور، رتبه نخست در جهان اسلام و در منطقه، دوم و در جهان رتبه پنجم را کسب کرده است.

شیوه های آموزشی نهضت سوادآموزی:

با توجه به کاهش قدر مطلق بیسوادی و پراکندگی آن در اقصای نقاط شهری و روستایی ، نهضت سوادآموزی نیز جهت تحت پوشش بردن بیسوادان و دستیابی به اهداف برنامه های پیش بینی شده ، از شیوه های متنوعی برای آموزش استفاده می کند که عبارتند از :

1-   کلاسهای سوادآموزی عادی از طریق آموزش توسط آموزشیاران نهضت سوادآموزی.

2-   آموزش در کلاسهای دو مکانه و دو زمانه بشیوه منعطف

3- تشکیل کلاسهای با حد نصاب خاص با تعدا د 3 نفر در هر کلاس در روستاهایی که منجر به اتمام بیسوادی می شود.

4- آموزش فردبه فرد از طریق واگذاری  آموزش دوره مقدماتی و تکمیلی به بخش خصوصی ، افراد حقیقی و حقوقی و انعقاد قرارداد با مراکز آموزشی و بسیج سازندگی و دهیاران عزیز.

5-    آموزش رسانه ای از طریق پخش آموزش دوره مقدماتی نهضت سوادآموزی از سیمای استان.

6- نیمه حضوری : گروههای پیگیر سواد بمنظور تقویت آموخته های سوادآموزان و جلوگیری از رجعت به بیسوادی .

7- غیر حضوری : آموزش خدمات مکاتبه ای و رسانه ای از طریق توزیع کتب و جزوات آموزشی بدون برگشت آن.

انتظارات نهضت سوادآموزی از مردم فرهنگدوست و مسئولین شهرستان:

1-   همکاری با نهضت سوادآموزی جهت تحقق برنامه های سوادآموزی طبق برنامه راهبردی .

2- ایجاد انگیزش در بیسوادان باقیمانده جهت حضور در کلاسهای سوادآموزی از طریق اعمال اهرمهای تشویقی و فرهنگ سازی عمومی

3-   همکاری با آموزشیاران نهضت سوادآموزی در جذب و ثبت نام و تشکیل کلاس سوادآموزی.

4-   مساعدت در واگذاری فضای آموزشی مناسب برای براگزاری کلاسهای سوادآموزی .

5- فرهنگ سازی عمومی ، طوریکه کلیه باسوادان خانواده ها که ارزش علم ودانش را می دانند ، بیسوادان را نیز به آموزش و یادگیری تشویق و ترغیب نمایند.

6- معرفی افراد باسواد و توانمند جهت تدریس در کلاسهای آموزشی فردبه فرد تا اینکه  فرمان تاریخی امام خمینی(ره) که فرمودند « تمامی باسوادان برای یاد دادن و تمامی بیسوادان برای یاد گرفتن بپا خیزند » تحقق پیدا کند.

 در پایان از صبر و حوصله ای بخرج دادید بی نهایت سپاسگزارم و از همه عزیزان تقدیر و تشکر می نمایم. والسلام علیکم و رحمه ا...

.................................................

صدای میانه : متن فوق مربوط به نمازجمعه هفته پیش دهم دی ماه می باشد.



یک فرهنگی از میانه : 1389/10/19 - 08:17:37
با سلا م کاش از موزه هم نامی ببرید که از این موهبت که برای حفظ آثار باستانی و کهن میانه یکی از واجبات بشمار می رود در شهر مان خبری نیست آیا وقتش نرسیده فرماندار محترم آقای خلفاپور این بار با قاطعیت جدی وارد عمل شود بودجه فرهنگی مصوب سفرهای رییس جمهور هم که به استان آذربایجانشرقی صدها برابر شده چرا تعلل شود ؟ ارشاد میانه را نیز بخوانید تا در این راه قدمی بردارد و عوض به یغما رفتن آثار باستانی شهرستانمان این اموال و اشیاد در میانه در موزه ای نگهداری و به رویت عموم رسانیده شود از بناب هم عقب مانده ایم
..........................
صدای میانه: از کامنت گذاران تقاضا داریم دقت کنند کامنتها را در مطالب مربوطه درج کنند.


استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است.
درج مطالب نویسندگان به منزله تأیید آن نیست. 0s