در بررسی مشکلات صنعت Ùˆ تدوین راهکارهای مناسب برای برون Ø±ÙØª از شرایط ÙØ¹Ù„ÛŒ در تنظیم برنامه پنجم توسعه ÙØ±ØµØªÛŒ پیش آمد تا مهندس هاشمی رییس کمیسیون صنای Ùˆ معادن مجلس شورای اسلامی به Ú¯ÙØªÙˆ Ú¯Ùˆ بپردازیم. ØØ³ÛŒÙ† هاشمی Ú©Ù‡ سالهاست نمایندگی مردم میانه را در مجلس شورای اسلامی بر عهده دارد، به انتقاد از گسترش روز Ø§ÙØ²ÙˆÙ† واردات به کشور انتقاد کرد Ùˆ از جایگاه ویژه صنعت Ùˆ معدن در سند چشم انداز بیست ساله سخن Ú¯ÙØª. آنچه پیش روی شماست Ù…Ø§ØØµÙ„ این Ú¯ÙØªÙˆ Ú¯Ùˆ است.
تابناک: قانون برنامه پنجم توسعه در كميسيون تلÙيق مجلس در ØØ§Ù„ Ø¨ØØ« Ùˆ بررسي است. با توجه به شرايط صنايع كشور، Ú†Ù‡ تدابيري در اين برنامه مد نظر قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است تا بتوان به اهدا٠سند چشم انداز دست ÙŠØ§ÙØªØŸ
هاشمي: صنعت، موتور توسعه اقتصادي كشور است. بخش عمده اي از شرايط اقتصادي كشورهاي Ù¾ÙŠØ´Ø±ÙØªÙ‡ نيز وابسته به صنايع آنهاست. بيش از 70 درصد اقتصاد جهان در دست كشورهاي صنعتي است. بر اين اساس در سند چشم انداز نيز توجه ويژه اي به بخش صنعت Ùˆ معدن شده است. بر همين اساس رشد متوسط 12در صد در برنامه پنج ساله اول پيش بيني شد در ØØ§Ù„يكه بر اساس گزارشات، به طور متوسط تنها 5 درصد آن Ù…ØÙ‚Ù‚ شده است. يعني پنجاه درصد از اهدا٠تعيين شده Ù…ØÙ‚Ù‚ نشده است. اين شايد طبيعي باشد، عواملي چون Ø¨ØØ±Ø§Ù† اقتصادي غرب- هر چند اقتصاد ما درون زا است، باز هم اين Ø¨ØØ±Ø§Ù† تاثيراتي در اقتصاد ما داشته است- بخش صنعت به دليل ÙØ±Ø§Ø¨Ø®Ø´ÙŠ Ø¨ÙˆØ¯Ù† آن مي توانست داراي ØªØØ±Ùƒ ويژه اي باشد كه به دليل ÙØ±Ø§Ù‡Ù… نبودن شرايط امكان پذير نشد Ùˆ نبود بسترهاي لازم، همچون مشكلات سيستم بانكي Ùˆ واردات بي رويه صنعت را دچار چالش جدي كرد.
60 الي 70 ميليارد دلار واردات داشتيم Ùˆ صادرات كالاهاي غير Ù†ÙØªÙŠ Ø¯Ø± ØØ¯ÙˆØ¯ 25ميليارد دلار بود كه 70درصد آن مربوط به بخش صنعت مي شد Ùˆ با اينكه رشدي 3برابري نسبت به گذشته داشته اما به دليل Ø§ÙØ²Ø§ÙŠØ´ بيش از اندازه واردات ØŒ شاهد ÙØ§ØµÙ„Ù‡ منÙÙŠ تجاري هستيم. با تمام سختي ها باز هم صنعت توانسته خود را نشان دهد Ùˆ در صادرات موÙÙ‚ باشد. اين باعث شد برنامه پنجم با ØØ³Ø§Ø³ÙŠØª بيشتري مورد بررسي قرار گيرد. يك ماه قبل از آنكه برنامه پنجم به كميسيون هاي تخصصي ارجاع شود كار بررسي برنامه آغاز شد Ùˆ از اشخاصي كه سال ها در صنعت كشور تجربه اندوخته بودند Ùˆ ØØªÙŠ Ø§Ø² كارشناسان دولت Ùˆ مركز پژوهش هاي مجلس در اين بررسي ها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شد تا برنامه اي تدوين شود كه عقب ماندگي قبلي جبران شود.
آن Ú†Ù‡ كه در لايØÙ‡ دولت آمده بود با اهدا٠مورد نظر ØªÙØ§ÙˆØª ÙØ§ØØ´ÙŠ Ø¯Ø§Ø´ØªØŒ اما از اسناد پشتيبان كه در اختيار دولت Ùˆ مركز پژوهش هاي راهبردي قرار داشت Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ مطلوبي شد Ùˆ جهت Ø·Ø±Ø Ø¯Ø± كميسيون ها در قانون برنامه پنجم گنجانده شد. اسناد Ùˆ هر آنچه در اختيار دولت قرار دارد قانون نيست بلكه آن چيزي كه از تصويب مجلس مي گذرد قانون تلقي مي شود. در این تغییرات سهم صنعت از توليد ناخالص ملي از21درصد در پايان برنامه پنجم به 26درصد ارتقا داده شد چرا كه اگر در كشور در ØØ§Ù„ رشد سهم صنعت در توليد ناخالص بيشتر از 25درصد باشد نمايانگر ØØ±ÙƒØª رو به رشد كشور است. اين مقدار در برخي كشورها به بيش از 50درصد مي رسد. سهم معدن نيز از 8/0 درصد به 2/1 درصد Ø§ÙØ²Ø§ÙŠØ´ داده شد. مزيت نسبي ما نيز در اين بخش است.
كار انجام شده به اين دليل بود كه معيارهاي مد نظر در پايان برنامه قابل اندازه گيري Ùˆ عملياتي باشد. در مجموع بين دولت Ùˆ مجلس ØªÙØ§Ù‡Ù… خوبي شكل Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ به دليل ØØ³Ø§Ø³ÙŠØª موضوع به دنبال آن بوديم كه به چالش كشيده نشود. در نهايت نظر جمعي به كميسيون تلÙيق ارجاع شد. در كميسيون تلÙيق دو رويكرد داشتيم. كمسييون تلÙيق براي بررسي برنامه آيين نامه اي تنظيم كرد Ùˆ با ايجاد كارگروه ويژه به كار سرعت دادند. با همكاري نمايندگان دولت Ùˆ مجلس تلاش شد تا در صØÙ† علني كمترين مشكل را براي تصويب برنامه داشته باشيم.
سازمان توسعه همانند گذشته بايد ØÙ„قه را كامل كند
اما نکته ای Ú©Ù‡ ØØ§ÛŒØ² اهمیت است آن است که، اگر بخش خصوصي وارد سرمايه گذاري نشود با مشكل مواجه خواهيم شد. Ùˆ در صورتی Ú©Ù‡ بخش خصوصی به دلایلی از ورود به عرصه تولید Ùˆ صنعت خودداری کرد، نمیشود Ú©Ù‡ اقتصاد کشور را متوق٠کرد Ùˆ در این صورت سازمان توسعه همانند گذشته بايد ØÙ„قه را كامل كند، اما بايد پس از انجام كار آن را واگذار كند Ùˆ ØÙ‚ تصدي گري نداشته باشد كه اين موضوع همچنان در كميسيون تلÙيق در ØØ§Ù„ Ø¨ØØ« Ùˆ بررسي است. انشاءا.. بتوانيم با همكاري Ùˆ همراهي يكديگر اهدا٠بخش صنعت در سند چشم انداز را به واقعيت تبديل كنيم Ùˆ به قدرت اول اقتصادي در منطقه برسيم.
تابناک: آيا در برنامه پنجم براي بن بست اقتصادي ناشي از سياستهاي انقباضي بانك مركزي و مشكل نقدينگي مورد نياز بخش صنايع چاره اي انديشيده شده است؟
هاشمي: براي آنكه صنعت به رشد Ùˆ توسعه خود ادامه دهد بايد امكاناتي مهيا باشد. يكي از مهمترين عوامل تسهيلات بانكي است كه همچون گردش خون بدن است Ùˆ در صورت مواجهه با هرگونه مشكل خود را نشان خواهد داد. سهم صنعت از تسهيلات بانكي سالانه 32 تا 37 درصد است اين مقدار از نظر آماري مطلوب است اما بايد پرسيد از اين رقم تا Ú†Ù‡ ميزان تØÙ‚Ù‚ ÙŠØ§ÙØªÙ‡ است؟
از سال 84 تا 85 از 34 درصد تنها 21 درصد تخصيص ÙŠØ§ÙØª. در سال 85 تا 86 اين مقدار به 15 درصد كاهش ÙŠØ§ÙØª Ùˆ در سال هاي بعد اصلا تسهيلات اعتباري به بخش صنعت اختصاص Ù†ÙŠØ§ÙØª. در اين شرايط Ú†Ù‡ انتظاري از صنعت داريد؟ زماني كه 50درصد اعتبارات آن تامين شده است Ùˆ به همين ميزان از پتانسيل آن كاسته شده است. اين در ØØ§Ù„ÙŠ است كه بخش بازرگاني به دلايلي 60درصد بيش از سهم خود تسهيلات Ø¯Ø±ÙŠØ§ÙØª كرده است. كه بايد اين روند در برنامه پنجم مورد بررسي Ùˆ بازبيني قرار گيرد Ùˆ سهم هر بخش به همان بخش اختصاص داده شود Ùˆ اين امر تنها بر روي كاغذ نباشد.
مساله ديگر واردات بي رويه است. در شرايطي كه با مشكل بيكاري مواجه هستيم وارد كردن كالاهاي مختل٠از كالاهاي نامرغوب چيني Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا ساير كالاها، چيزي نيست كه بتوان آن را كتمان كرد. نمي گوييم كه واردات نداشته باشيم . در قانون ارتقاي كيÙÙŠ خودرو ماده اي اضاÙÙ‡ شده است كه ابتدا نمونه اي از كالاي مورد نياز بايد به تاييد استاندارد برسد Ùˆ پس از اين به دنبال ثبت Ø³ÙØ§Ø±Ø´ Ùˆ گشايش اعتبار باشند نه اينكه ابتدا وارد شد Ùˆ با هزار ترÙند به دنبال ترخيص آن از گمرك بود. كالاي قاچاق نيز كه Ø¨ØØ« خود را دارد.
اگر در كشور تنها يك نگاه مشترك در صنعت داشته باشيم Ùˆ به آن توجه لازم شود، صنعت مي تواند معضلاتي چون گراني Ùˆ بيكاري را ØÙ„ كند Ùˆ ØØªÙŠ Ù…ÙŠ تواند كشور را در برابر ØªØØ±ÙŠÙ… ها مقاوم تر سازد.
طبق اهدا٠مندرج در سند چشم انداز ايران بايد به قدرت اول اقتصادي در منطقه تبديل شود Ùˆ اينكه بدون صنعت، كشور قدرتي نخواهد داشت. كشورهاي بسياري در اين زمينه با ما رقابت مي كنند. در مقايسه با آنها آمار رشد اقتصادي ما در Ú†Ù‡ وضعيتي است؟ آيا مي توان با عملكردي مشابه گذشته به اهدا٠سند چشم انداز دست ÙŠØ§ÙØªØŸ
درست است كه سند چشم انداز به ظاهر ايده آل است ولي دست ÙŠØ§ÙØªÙ†ÙŠ Ø§Ø³Øª. چند عامل در موÙقيت ما موثر است. يكي عامل نيروي انساني است كه در دنيا به عنوان Ù…ØÙˆØ± توسعه از آن ياد مي شود كه از اين نظر هيچ كمبودي نداريم Ùˆ اين خود يك مزيت است. عامل ديگر منابع معدني است كه در كشور بيش از 65 نوع كاني ÙŠØ§ÙØª مي شود Ùˆ جزو 15 كشور Ù…Ø·Ø±Ø Ø¯Ù†ÙŠØ§ از Ù„ØØ§Ø¸ منابع معدني هستيم.عامل ديگر موقعيت جغراÙيايي ايران است. به Ù„ØØ§Ø¸ ژئوپليتيكي در منطقه اي قرار داريم كه از استثنائات است.
اگر اينها را به درستي مديريت كنيم، رسيدن به اهدا٠سند چشم انداز بيست ساله Ùˆ برترين اقتصاد منطقه بودن دور از دسترس نيست. اما اين نيازمند برنامه ريزي Ùˆ سرمايه گذاري است كاري كه ساير كشورهاي رقيب در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± بهتر از ما آن را انجام ميدهند. آنها نيز بيكار ننشسته اند Ùˆ خيلي Ù…ØÙƒÙ… كار مي كنند.اين كار نيازمند آن است كه روش ها Ùˆ مكانيسم موجود Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø´ÙˆØ¯. به عنوان مثال در اجراي قانون هدÙمندي يارانه ها Ùˆ اصل 44 بايد مديريت صØÙŠØ ØØ§ÙƒÙ… شود.
واگذاري ها به شبه دولتي ها انجام Ú¯Ø±ÙØª
اصل 44 كه مي توانست انقلابي اقتصادي را ايجاد كند به جايي نرسيده است. واگذاري ها به شبه دولتي ها انجام Ú¯Ø±ÙØª كه خواسته يا ناخواسته جواب نمي دهد. ابلاغ اصل 44 از طر٠رهبري كار ارزنده اي بود. باید رويه ها عوض شود. واگذاري بخشي از سهام سايپا Ùˆ ايران خودرو گامي به جلو در خصوصي سازي بود. كه ايده آل نبود ولي واگذاري به شبه دولتي ها ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡ بار بود. مواردي چون تركتور سازي، Ùولاد مباركه، مخابرات Ùˆ نظاير آن.
8سال Ø¯ÙØ§Ø¹ مقدس در مقابل اين همه تهاجمات Ùˆ پشتيباني هاي غرب از عراق چگونه مديريت شد كه در آن موÙÙ‚ بوديم؟
علت ØØ¶ÙˆØ± مردم بود Ùˆ عنايت خداوند Ùˆ رهبري امام. اكنون نيز بايد از اين سرمايه انساني در جنگ اقتصادي كه به مراتب سخت تر از جنگ تØÙ…يلي است Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ كنيم Ùˆ به مردم نقش بدهيم Ùˆ آنان را وارد عرصه كنيم. اين مردم معجزه مي كنند. ولي واگذاري صنايع به شبه دولتي ها باعث دلسردي مردم مي شود. يا اينكه در هدÙمندسازي يارانه ها تا زمانيكه قيمت ØØ§Ù…Ù„ هاي انرژي مشخص نيست ÙØ±Ø¯ÙŠ Ù…ÙŠ تواند سرمايه گذاري كند؟ يكي از عوامل در سرمايه گذاري قيمت ØØ§Ù…Ù„ هاي انرژي است Ùˆ تا قيمت برق، Ø¢ ب Ùˆ گاز مشخص نباشد كسي ØØ§Ø¶Ø± به ريسك كردن نمي شود Ùˆ تنها منتظر مي ماند تا تكلي٠مشخص شود. اين كار بايد سريع تر انجام شود Ùˆ قيمت ها مشخص شود تا هم سرمايه گذاري هاي جديدي انجام شود Ùˆ هم توسعه ÙˆØ§ØØ¯Ù‡Ø§ÙŠ Ù…ÙˆØ¬ÙˆØ¯ انجام شود.
تابناك: در بازار جهاني متقاضيان توليدات داخلي قيمت 10تا 15 ساله را مي خواهند در ØØ§Ù„ÙŠ كه صنعت كاران نمي توانند قيمت مشخصي اعلام كنند. در ØØ§Ù„يكه در كشوري مثل تركيه قيمت بيست ساله داده مي شود.
هاشمی:تركيه مسير توسعه را پيدا كرده است. نه Ù†ÙØª دارد Ùˆ نه گاز Ùˆ نه اين مقدار منابع معدني . ولي تصميم درستي Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ بخش خصوصي را به خوبي شكل داده Ùˆ از آن به صورت واقعي ØÙ…ايت مي كند نه اينكه ØÙ…ايت ظاهري Ùˆ كلامي داشته باشد. توانسته خود را به عنوان قدرتي در ØØ§Ù„ توسعه در منطقه معرÙÙŠ كند. صادرات قوي دارد Ùˆ توانسته به اين شكل اقتصاد خود را رونق بخشد در ØØ§Ù„ÙŠ كه در سال هاي نه چندان دور در اقتصاد مشكل اساسي داشت وهم اكنون نرخ بيكاري در اين كشور زير 10 درصد است Ùˆ رشد اقتصادي مناسبي دارد. تنها به اين دليل كه تصميم Ú¯Ø±ÙØªÙ†Ø¯ Ùˆ عمل كردند Ùˆ در اين بين مردم را نيز مشاركت دادند. ما نيز چاره اي جز اين راه نداريم. بايد از ثروت هاي خدادادي Ùˆ سرمايه مردم به خوبي Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ كنيم تا در اين جنگ اقتصادي سربلند بيرون بياييم.
تابناك: بلاتكليÙÙŠ بنگاههاي اقتصادي يك معضل بزرگ در كشور است. به تعويق Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù† Ø¨ØØ« هدÙمندي يارانه ها تاثير نامطلوبي در صنعت كشور داشته است. نبايد برنامه ريزي جامع Ùˆ بلند مدت در اين زمينه انجام شود؟
ØØªÙ…ا بايد چنين برنامه ريزي انجام شود Ùˆ چاره اي جز اين نداريم. بايد از تغييرات پي در پي قوانين Ùˆ مقررات جلوگيري شود Ùˆ ثباتي ايجاد شود كه سرمايه گذار اعتماد پيدا كند. اقتصاد داني مي گويد: بنگاه هاي اقتصادي نواميس جامعه هستند كه ØØ±Ù درستي است Ùˆ اگر بنگاه اقتصادي به خوبي كار كند اقتصاد قوي شده Ùˆ مردم آرامش مي يابند، Ø±ÙØ§Ù‡ ايجاد مي شود Ùˆ از معضلات اجتماعي همچون بزهكاري جلوگيري مي شود، دولت Ø±Ø§ØØª تر مي تواند كشور را اداره كند Ùˆ اعتماد به دولت Ø§ÙØ²Ø§ÙŠØ´ مي يابد. چرا مردم تركيه تا اين اندازه از سياست هاي دولت خود ØÙ…ايت مي كنند؟ تنها به اين دليل كه اقتصاد اين كشور قوي شده است Ùˆ مردم به Ø±ÙØ§Ù‡ قابل قبولي رسيده اند Ùˆ در مسائلي كه دولت انتظار دارد بخش خصوصي با كمال ميل وارد مي شود Ùˆ سرمايه گذاري مي كند. هم قوانين Ùˆ مقررات مشخص است Ùˆ هم سياست هاي ØÙ…ايتي دولت. بخش خصوصي هراس Ùˆ واهمه اي از سرمايه گذاري ندارد چرا كه ريسك وجود ندارد.
بايد دوباره اعتماد مردم جلب شود
در كشور ما نيز بايد با سياست گذاري Ùˆ برنامه ريز ÙŠ صØÙŠØ اعتماد بخش خصوصي براي سرمايه گذاري جلب شود. همانند زمان جنگ كه با ØÙ…ايت هاي امام راØÙ„ Ùˆ اعتماد مردم كارهاي بزرگي انجام شد. بايد دوباره اعتماد مردم جلب شود Ùˆ امنيت لازم براي سرمايه گذاري ÙØ±Ø§Ù‡Ù… شود. تمام قوا Ù…ØªØØ¯ القول باشند Ùˆ همگي يك ØØ±Ù را بزنند Ùˆ تضادي در ØµØØ¨Øª هاي آنان نباشد. در اين شرايط است كه مي توان انتظار بهبود شرايط Ùˆ Ù¾ÙŠØ´Ø±ÙØª را داشت. سرمايه مانند آهوي لرزان است Ùˆ با Ø§ØØ³Ø§Ø³ كمترين خطر ÙØ±Ø§Ø± مي كند Ùˆ به اعتقاد اقتصاد دانان هيچ چيز به Ø±Ø§ØØªÙŠ Ø³Ø±Ù…Ø§ÙŠÙ‡ از مرز خارج نمي شود. بايد با چاره انديشي اين آهو را رام كرد Ùˆ در اختيار خود Ú¯Ø±ÙØª. در اختيار Ú¯Ø±ÙØªÙ† سرمايه كار سختي نيست Ùˆ تنها راه هم سخن بودن قواي سه گانه است Ùˆ در اين صورت اعتماد سازي ØØ§ØµÙ„ شده Ùˆ پتانسيل موجود Ø´ÙƒÙˆÙØ§ خواهد شد Ùˆ بسياري از مشكلات ÙØ¹Ù„ÙŠ برطر٠شود.
تابناك: معيار همگرايي و هماهنگي قوا چه چيزي مي تواند باشد؟
هاشمي: بايد از كارهاي سليقه اي پرهيز شود. بايد از دخالت دادن سلايق شخصي Ùˆ جناØÙŠ Ø¯Ø± مسائل اجتناب شود Ùˆ قانون Ù…ØÙˆØ± تمام امور Ùˆ تصميم گيري ها باشد. بايد به اقتصاد از ديدگاه ملي نگاه شود نه از موضع شخصي Ùˆ جناØÙŠ. زماني كه به اين مقوله از ديد ملي نگاه شود مي توان اين اميد را داشت كه امور در مسير صØÙŠØ قرار گيرد Ùˆ مشكلات ÙØ¹Ù„ÙŠ كاسته خواهد شد .
لینک خبر: http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=118104 |