محرم در روستای برانقار بخش کاغذکنان - رضا صادقی
منبع : http://baranghar.blogfa.com

متن شماره 1: محرم در روستای برانقار بخش کاغذکنانبازدید کننده : 1751 نفر

بازدلم غم گرفت دوباره ماتم گرفت                ماه محرم آمد تمام عالم گرفت

قیام حسین(ع) حرکت ابا عبدا… و حماسه کربلا، زیباترین تصاویر، ماندگارترین روایت، موزون ترین

شعر عشق و گویاترین تابلوی معرفت و قرب الی ا… است که همواره در رگهای مردم آذربایجان

جریان خواهد داشت.

اهالی روستای برانقار نیز از گذشته های بسیار دور همزمان با فرارسیدن ایام غم  خود را برای این دهه حزن انگیز آماده می کنند . و با برگزاری مراسمات مختلف در این ایام ارادت خود را نسبت به مولای خود نشان می دهند .

از مهمترین آیین هایی که در ایام محرم در روستای برانقار برگزار می شود می توان به دستجات سینه زنی ، دسته جات زنجیر زنی ، دستجات شاه حسن گویان ، برگزاری مراسم شام غریبان ، برگزاری مراسم با شکوه و حزن انگیز ظهر عاشورا ، پختن آشهای نذری در روز عاشورا و سوم امام ، رفتن به امام زاده واقع در روستای خلف و زیارتگاه واقع در باغ اجاق در روز عاشورا و... اشاره کرد.

مردم و جوانان روستا از همان روز اول ماه محرم با جمع شدن در مسجد نسبت به شکل دهی دستجات سینه زنی و زنجیر زنی اقدام می کنند . و در تمام ده روز محرم جوانان روستا با شوق و اشتیاق حسینی در مراسم شرکت می کنند و در 9 شب اول محرم هر شب در ابتدا دسته سینه زنی در داخل مسجد با نوحه خوانی نوحه خوانان پیش کسوت روستا که فقط به عشق حسین می خوانند شکل میگیرد و مراسم سینه زنی روستا بسیار پر شور برگزار می شود بعد از پایان مراسم سینه زنی نوبت به دسته زنجیر زنان می رسد که در ان  علاوه بر جوانان و کودکان  میانسالان و حتی پیران روستا هم در حد توان شرکت می کنند و اعضای دسته برای شکل گیری دسته به محل حسینه در بیرون از مسجد برای هماهنگی متن نوحه می روند و بعد از هماهنگی کامل کلیه زنجیر زنان با نوحه خوان دسته زنجیر زنی شکل گرفته  به طرف مسجد که مردم و زنان منتظرورود باشکوه دسته می نشیند حرکت می کنند و بعد از ورود دسته زنجیر زنان به مسجد تا پایان نوحه دسته زنجیر زنان دور مسجد می چرخند . و پیران روستا هم دسته را همراهی میکنند.این مراسمات در تمام شبهای محرم با شور و اشتیاق خاصی برگزار می شود .

 و در اکثر شبها بعد از دسته زنجیر زنان  دسته شاه حسین گویان که در اصطلاح روستا به شاخسی واخ سی ( شاه حسین وا حسین ) معرف است شکل میگیرد این مراسم هم در بین جوانان شور و حال خاصی دارد و در آن دو دسته شکل میگیرد و در مقابل هم  نوحه خوانان به دور مسجد می چرخند و هر دسته با گفتن یک مصرع از نوحه مخصوص شاه حسین وا حسین از دسته مقابل خود جواب دریافت می کنند .

یکی از مهمترین نوحه های ذکر شده در این نوع عزاداری  این شعر ها به گوش میرسد:


حسینه یئرلر آغلار گویلر آغلار
بتول و مرتضی پیغمبر آغلار


و یا این جمله بیشتر به گوش می رسد:

هانسی گروهون بئله مولاسی وار؟!
شیعه لرین حضرت عباسی وار؟!
و یا

اولمادون قسمت حسینه دونه سن قانه فرات!
اخدون عالمده نده سوی بیابانه فرات!
و

قانی قلیج کربلادا پاس توتوب
شیعه لرین حسینینه یاس توتوب
و
تبارک الله نه علامتی بو
شیعه لر اولسون نه قیامتی بو
و...

که هر کدام از این اشعار سوزناک با سوز خاصی و گاهی با هیجان وصف ناپذیر در مسجد فریاد می شوند و برای ساعتی مسجد غرق در عزای حسین می شوند و زنان و پیران روستا هم با ناله های سوزناک خود جوانان را همراهی می کنند .
البته مراسم شاه حسین گویان در شب تاسوعا با شور و هیجان بیشتری برگزاری میشود و مردم در این شب خود را برای برگزاری مراسم صبح عاشورا آماده می کند.

در صبح عاشورا از اول پگاه جوانان روستا با جمع شدن در مقابل مسجد و حسینه و با جارو و آب پاشیدن به میدان آنجا را برای برگزاری مراسم عاشورا اماده می کنند و از  ابتدای مراسم باز هم دسته شاه حسین گویان در میدان مقابل مسجد با فریاد  اعضای دسته شکل می گسرد و رفته رفته با شنیدن فریاد شاه حسین  وا حسین افراد بیشتری خود را به دسته می رسانند و با آن همراه می شودند و همزمان با برگزای این مراسم عده ای به برپا کردن خیمه ها و  تزئین اتاق حضرت قاسم می پردازند و بعد از اینکه تمامی اهل دسته وارد میدان شده و به دسته پیوستند دسته شور و هیجان مضاعفی به خود می گیرد و در این حین خمیه های نمادین را اتش می زنند و دسته شاه حسین گویان جای خود را به دسته زنجیر زنان می دهند و اعضای این دسته نیز هر کدام با گرفتن زنجیر به دسته زنجیر زنان می پیوندند و به سمت زیارتگاه واقع در باغ که به "اجاق" معرف هست حرکت می کنند .  و زنان و کودکان نیز  در این مسیر دسته را همراهی میکنند وبعد از اینکه دسته به نزدیکی محل زیارت نزدیک می شوند  نظم دسته بهم می ریزد و یکی از اهالی دسته با فریاد " آقا سلام وعلیک " و "شاهی سلام و علیک" به محل زیارت ادای احترام می کنند  و همراهان نیز ان را تکرار می کنند  و بعد از رسید به محل زیارت دسته دوباره شکل می گیرد و یک نوحه در انجا گفته می شود و تا اتمام نوحه درآنجا عزاداری میکنند و بعد از تمام شدن نوحه دسته عزاداری عزم روستا می کنند و در نزدیکی روستا دوباره دسته زنجیر زنان و به دنبال آن دسته سینه زنان شکل گرفته و به سمت مسجد حرکت می کنند و بعد از اینکه دسته به نزدیکی مسجد می رسند هر یک از اهالی که نذری  دارند نسبت به قربانی کردن نذر وات خود در مقابل دسته اقدام می کنند و بعد از ان دسته وارد مسجد می شوند و تا ظهر نوحه و زنجیر زنی در مسجد ادامه می یابد و بعد از تمام شدن نوحه در مسجد دوباره دسته زنجیر زنان شکل میگرد و برای رفتن به مزار شهدا اماده می شود و دسته زنجیر زنان در حال نوحه خوانی به سمت مزار حرکت میکنند و بعد از رسیدن به مزار نوحه شور خاصی میگیرد و بعد از تمام شدن نوحه که در ان نوحه خوانهای زیادی نوحه می خوانند  و در سالهای گذشته از جمله نوحه خوانها که با عشق به ابا عبداله نوحه خوانده اند  می توان با آقایان حیدرعلیاری ، اقا خان نوروزی ،کتاب علی علیاری  از پیش کسوتان و از جوانان می توان به  آقایان محمد علیاری ، خالق نوروزی ، محمد علی امیر زاده ،میرزا وطن پناه و... را نام برد.

بعد از اینکه دسته عزاداری از مزار شهدا بر می گردند برخی از اهالی روستا قربانی ها را برای نهار دسته آماده می کنند و تمام اهالی روستا در مسجد و حسینه نهار می خورند .

 و در شب عاشورا هم عزاداری بسیار حزن انگیزو دل گیر است بعد از تمام شدن عزاداری در مسجد عزاداران برای خوردن نذری ها که به آش مخصوص امام حسین معروف است که  برخی از خانواده ان را می پزند می روند .


عکسهای عزاداری اهالی روستا  در محرم



محسن شجاعی : 1390/2/8 - 23:42:42
با سلام و خسته نباشید از زحمات شما برای راه اندازی این سایت صمیمانه تشکر میکنم


استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است.
درج مطالب نویسندگان به منزله تأیید آن نیست. 0s