آتش زده بر جان و دل ، آن شیر بی همتا علی - محمدصادق نائبی
منبع : محمدصادق نائبی

متن شماره 40: آتش زده بر جان و دل ، آن شیر بی همتا علیبازدید کننده : 1122 نفر

ضمن تبریک عید شیعیان ، روز انتقال نبوت به امامت، عید غدیر خم بر عموم شیعیان خصوصاً سادات عزیز، شعری بنام "علی" (ع) داشتم که سیزده سال پیش در روز عیدغدیر مصادف با ششم اردیبهشت 76 سروده بودم و امروز بر حسب اتفاق در لابلای نوشته هایم یافتم و حتم دانستم که این اتفاق، اتفاق نیست!

شعر بصورت بداهه سرائی در بحر رجز (مستفعلن) و مثمن (هشت تایی) و بصورت سالم (یعنی آخرین وزن مخرب نیست) می باشد که وزن بسیار قدیمی بین اعراب است و به بحور فارسی نیز راه یافته است. به احترام و قداست بداهه گوئی این شعر، نخواستم بعداً اصلاحاتی روی آن انجام دهم و به همان صورت اصل خدمت شما ارائه می دهم.

 **********************************************

آتش زده بر جان و دل ، آن شیر بی همتا علی

عاشق کسی باشد که او دیوانه ی مولا علی

ماندم به گِل چونان ابل در این معمای ازل:

هر کو گره دارد به کار آنرا گشاید با علی

آرام جانان نام او ، سرو خرامان یاد او

مرهم به هر زخم و الم: ذکر مسمّی "یا علی"

نی نام او در یک مکان، نی گنجد اندر یک زمان

هم مرد و هم زن برکشد گلواژه والا "علی"

در عرش رب بر خوان او در لیله المعراج بود: (1)

دست منیر نقطه ی پرمغز تحت باء علی(2)

شیر خدا، دست خدا، نور خدا روی زمین

بر مرد و زن، پیر و جوان، بر هرکسی اولی علی

من خود شنیدم قدسیان می گفته اند اندر سما:(3)

"لاسیف الاّ ذوالفقار و لافتی الاّ علی"(4)

"صادق" چه سودائی بود؟ شاید خدا با حکمتش

روز سرشتن در ازل بر گِل دمیده: "یا علی"!

 

(1) اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که فرموده اند در شب معراج بر سر خوان الهی دستی همراه با من بر سر سفره بود که دست علی (ع) بود.

(2)  در تفسیر سوره حمد می گویند: تمام راز قرآن در سوره حمد نهفته است و تمام رمز حمد در بسم الله الرحمن الرحیم است و تمام رمز آن نیز در حرف ب قرار دارد و حضرت علی (ع) نیز می فرمایند: انا نقطه تحت الباء . یعنی من نقطه زیر حرف ب هستم. یعنی قرآن ناطق و زنده من هستم. این جمله را حضرت علی (ع) در مقام مظلومیت خویش و بر سر نیزه کردن قرآن توسط دشمنان اسلام بیان می کنند.

(3) این حدیث، حدیث قدسی است و منظور من شنیدن این حدیث است نه شنیدن این ندا! برای همین "شنیدم که می گفته اند" آورده ام نه "شنیدم که می گفتند"

(4) اصل حدیث قدسی "لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار" است که بنا بر تنگنای وزنی و قافیه ای مقلوب کرده ام.



رحیم نجفی : 1389/9/3 - 23:23:49
افرین عالی بود


المیـرا ناصری(Elmira )1389/9/3 - 23:39:25
خیلی زیباست. باز هم تأسف می خورم که با این ذوق و شوق قاطی سیاستمداران می شوید.


ا.مختاری(meeanaji )1389/9/4 - 01:52:48
سیاست ما عین ذوق و شوقمان است.

عید ولایت بر همگی مبارک.


ماي آنا : 1389/9/4 - 11:16:22
آقاي نايبي عالي بود. خانم ناصري انديشيدن مرز ندارد و روش علماست .
مولایش هم سياستمدار بود و از خيليها انتقاد نمود.


علیرضا قریشی(alireza )1389/9/4 - 11:52:04
خیلی زیبا بود استاد. کاش بعضی وقتها از این حرفها بزنید. از ادبیات از شعر از ترکی. شما خیلی چیزها می دانید ولی ما فقط سیاسی کاری تونو دیدیم.


دیل آجی(dilaji )1389/9/4 - 11:59:13
هردن شعر یاز آجیلیغون آزالسین!


مهدی صلواتی(salavati )1389/9/4 - 12:49:17
شعری زیبا با مضامینی عالی. دست مریزاد


معصومه رحمتی(rahmati )1389/9/6 - 16:39:56
خیلی خیلی خیلی زیبا بود. لذت بردم آقای نائبی عزیز


:: : 1389/9/7 - 07:24:36
آقای صادقیان تو امین نظرات نیستی، سریع استعفا بده برو پی کارت
..................................
صدای میانه: با این نام (: انتظار دارید تمام انتقادها و اهانتهای شما تأیید شود؟


:: : 1389/9/7 - 12:15:44
اولا هیچ اهانتی نبود، انتقاد بود به شیوة خودم، اگر امین هستی متن نظرات را منتشر کن می‌بینم دوستی‌هات با نائبی داره اثراتش را می‌ذاره. متن دیدگاه مرا دربارة این شعر من منتظرم منتشر کنی . . . . . . . . . . . .
.......................................
صدای میانه: مدیریت ویرایش و تأیید مطالب به آقای صادقیان مرتبط نیست و بدون در نظر گرفتن شخص یا سلیقه ای طبق مقررات مطبوعاتی مطالب را رد یا تأیید می کند. تاکنون هیچ نقدی در باره این شعر به دست ما نرسیده است. مجدداً ارسال کنید قطعاً اگر مطلبی چه بصورت کامنت و چه مطلب آزاد فاقد اهانت باشد تأیید خواهد شد.


اسفنديار صفري : 1389/9/15 - 13:29:10
با عرض سلام و احترام و سپاس خدمت استاد نكاتي به ذهنم رسيد عرض مي كنم:1- ياد را به سرو خرامان تشبيه كردن مناسب به نظرنمي رسد 2- ذكر مسمي نيز از نظر مفهومي در اين بيت صححيح به نظرنمي رسد.3- عبارت چونان ابل جالب نيست 4- مفهوم مصرع هم مرد و هم زن برکشد گلواژه والا "علی" مبهم است 5- پاورقي 3 درست است بيانگرمقصود شماست ولي مصرع مذكور به توجيه شما دلالت نمي كند.6- با آوردن مرد و زن تكرارپیر و جوان ادبي نيست. 7- عبارت چه سودائی بود؟مبهم است.


منقد : 1389/10/1 - 04:18:58
این نظر را دومین بار مینویسم تا شما که از بزرگان جامعه مجازی و تحصیل کرده هستید در رفتار خود تجدید نظر کنید.
لطفا از ارزش و منزلت و مقبولیت خودتون در جهت پیشرفت میانه استفاده کنید نه برای تفرقه افکنی و جنجال.
مگه هد شما چیه از فعالیت در سایت؟


منتقد : 1389/10/1 - 13:47:46
ممنونم بابت تائید نظرم.هدفتون رو از فعالیت در جامعه اینترنتی توضیح میدین؟ اگر پیشرفت و ترقی میانه باشد خواهشم این است با همکاری اعضا و افرادی که میانه براشون مهم است( الان بستر مناسب است و دوستان حاضر به همکاری و پیگیری امورات شهر هستن) برای میانه کاری انجام دهیم. چون ما در برابر ایندگانمون مسئولیم و نباید بی توجه باشیم نسبت به اینده شهرمون.
.......................................
محمدصادق نائبی: همشهری عزیز و منتقد گرامی! اگر خطاب شما بنده ام، انتظار صوابی نیست که من بنشینم و به شعر و شاعری یا نویسندگی بپردازم و هیچ انتقادی از یک مسئول نداشته باشم. شما روی واژه "مسئول" عنایت داشته باشید. نقد بنده چه درست و چه نادرست باید پاسخ داده می شد با همان ادبیات محترمانه. غیر از این روش چه راهی برای آبادانی و آینده سازی شهرمان پیشنهاد می کنید؟ در مقابل ضعف یک مسئول چه پیشنهادی برای بنده دارید؟ : نقد عملکرد با امید به اصلاح ـ سکوت ـ تعریف و تمجید؟ اگر بین مردم تشریف ببرید می توانید آمار خوبی بدست آورید که آنها منحرف نشده اند آگاهتر شده اند. اگر فردی برای معرفی خائن به مردم مصلحت اندیشی می کند یا آنرا به عنوان امتیازی برای توقف شخص مقابل می داند، بنده چنین مصلحت اندیشی نمی کنم. بنده نیز اطمینان دارم که اگر سر به شعر و کتاب می انداختم محبوبیت و مقبولیتی داشتم که الآن ندارم ولی اگر تماماً منفوریت هم باشد در مقابل چنین اعمالی سکوت نخواهم کرد تا آیندگان بدانند مردم مدیر ناموفق را بازخواست خواهند کرد و کنار خواهند گذاشت.


منتقد : 1389/10/3 - 03:06:24
من قصدم تخریب نیست و شما را هم دعوت به ارامش و دوری از اختلاف وحاشیه میکنم و در کنار این ارامش فعالیت شما و همه دوستان را برای پیشرفت میانه از خدا مسئلت دارم.موفق باشید


استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است.
درج مطالب نویسندگان به منزله تأیید آن نیست. 0s