ريلی - گروه استانها - نگار صادقي : راهآهن اردبيل- ميانه به Ú¯ÙØªÙ‡ استاندار اردبيل بزرگترين Ø·Ø±Ø ÙØµÙ„ راه در تاريخ اين استان است .
با اينكه در سال 87 به دليل كمبود اعتبارات اختصاص ÙŠØ§ÙØªÙ‡ تا مرØÙ„Ù‡ تعطيلي پيش Ø±ÙØª همچنان از كمبود اعتبار رنج ميبرد Ùˆ از سرعت قابل توجهي نيز برخوردار نيست.
سال گذشته به دنبال اعتراض نمايندگان مردم در مجلس Ùˆ پيگيريهاي استانداري Ùˆ مصوبه دولت اعتبارت اين Ø·Ø±Ø Ù…Ù„ÙŠ بيش از 2 برابر Ø§ÙØ²Ø§ÙŠØ´ ÙŠØ§ÙØª Ùˆ از 14 ميليارد تومان به 40 ميليارد تومان رسيد؛ اما اعتباري كه امسال براي اجراي اين Ø·Ø±Ø ØªØ®ØµÙŠØµ ÙŠØ§ÙØªÙ‡ به كمتر از مبلغ تعيين شده يعني 29 ميليارد تومان كاهش ÙŠØ§ÙØªÙ‡ است.
صابر پورشرق معاون مجري راهآهن اردبيل- ميانه با بيان اينكه براساس مطالعات اوليه اين خط آهن بايد سال 89 به بهرهبرداري ميرسيد ميگويد: به دليل كمبود اعتبارات، در بازديدي كه وزير راه سال گذشته از اين Ø·Ø±Ø Ø¨Ù‡ عمل آورد Ø§ÙØªØªØ§Ø آن به تعويق Ø§ÙØªØ§Ø¯.
وي با بيان اينكه در خوشبينانهترين ØØ§Ù„ت Ø§ØØªÙ…ال دارد اين خط آهن در سال 92 به بهرهبرداري برسد ØªØµØ±ÙŠØ Ù…ÙŠÙƒÙ†Ø¯: طول اين خط آهن 175 كيلومتر است كه زيرسازي 125 كيلومتر آن در ØØ§Ù„ انجام است؛ اما اجراي 50 كيلومتر باقي مانده منوط به برگزاري مناقصه است.
معاون مجري راهآهن اردبيل- ميانه Ù¾ÙŠØ´Ø±ÙØª كل Ø·Ø±Ø Ø±Ø§ ØØ¯ÙˆØ¯ 21 درصد اعلام ميكند Ùˆ ميگويد: البته Ù¾ÙŠØ´Ø±ÙØª Ø·Ø±Ø Ø¯Ø± برخي از قسمتها Ù…ØªÙØ§ÙˆØª است؛ ضمن اينكه قطعه 2 Ùˆ 3 هنوز در مرØÙ„Ù‡ برگزاري مناقصه است.
وي كه از روند Ù¾ÙŠØ´Ø±ÙØª Ø·Ø±Ø Ù†Ø§Ø±Ø§Ø¶ÙŠ است Ùˆ آن را كند ميداند ادامه ميدهد: براي اينكه اين خط آهن Ø§ÙØªØªØ§Ø شود به اعتباري بالغ بر 100 ميليارد تومان در سال نياز داريم؛ اين در ØØ§Ù„ÙŠ است كه امسال تنها 29 ميليارد تومان اختصاص ÙŠØ§ÙØªÙ‡ است.
پورشرق تاخير در بهرهبرداري خط آهن اردبيل- ميانه را قطعي ميداند Ùˆ ادامه ميدهد: اگر در كل 400 ميليارد تومان براي تكميل اين خط آهن اختصاص دهند شايد Ø·Ø±Ø Ø³Ø§Ù„ 92 به بهرهبرداري برسد.
عدم اختصاص اعتبار لازم به اين Ø·Ø±Ø Ø¨Ø§Ø¹Ø« شده است تعدادي از پيمانكاران نتوانند طلب خود را Ø¯Ø±ÙŠØ§ÙØª كنند. معاون مجري راهآهن اردبيل- ميانه در اين باره ميگويد: با روند اعتباراتي كه امسال اختصاص ÙŠØ§ÙØªÙ‡ است Ø§ØØªÙ…الا نمي توانيم همه مطالبات پيمانكاران را بپردازيم.
به Ú¯ÙØªÙ‡ وي Ø§ØØ¯Ø§Ø« يك كيلومتر راهآهن نيازمند 5/1 ميليارد تومان هزينه است كه اين رقم در مناطق كوهستاني Ùˆ دشوارگذر Ø§ÙØ²Ø§ÙŠØ´ Ùˆ در مناطق دشتستان كاهش مييابد.
در كنار Ø§ØØ¯Ø§Ø« راهآهن اردبيل- ميانه، Ø·Ø±Ø Ø±Ø§Ù‡ اردبيل به سرچم ميانه به طول 117 كيلومتر از روستاي قره قشلاق از 63 كيلومتري جنوب اردبيل شروع ميشود، سپس خلخال را به سرچم ميانه وصل كرده Ùˆ به اتوبان زنجان - ميانه منتهي ميشود. به اين ترتيب Ù…Ø³Ø§ÙØª زميني اردبيل به تهران به 6 ساعت تقليل مييابد.
بشیر خالقی نماينده خلخال با بيان اينكه مرØÙ„Ù‡ اول راه اصلي ØØ¯ ÙØ§ØµÙ„ سرچم تا قزلاوزون به طول 70 كيلومتر بايد خردادماه امسال به بهرهبرداري ميرسيد ميگويد: Ù¾ÙŠØ´Ø±ÙØª Ø·Ø±Ø Ø§Ø² روند خوبي برخوردار است كه با توجه به قول مسئولان مبني بر اختصاص اعتبار لازم به راه اصلي اردبيل- سرچم ميانه- 180 ميليارد تومان- به نظر ميرسد تا پايان امسال شاهد Ø§ÙØªØªØ§Ø اين بخش خواهيم بود.
وي با بيان اينكه قرار است شهرستان خلخال هم به اين راه وصل شود ادامه ميدهد: اين شهرستان يك كيلومتر هم راه اصلي ندارد، در صورتي كه اين Ø·Ø±Ø Ø§Ø¬Ø±Ø§ شود خلخال هم از بن بستي كه سالهاست با آن روبرو است نجات پيدا ميكند.
بشيري طول راه خلخال را 32 كيلومتر اعلام ميكند Ùˆ در مورد Ø§ØØªÙ…ال كمبود اعتبار براي اجراي آن ميگويد: از آنجايي كه اين Ø·Ø±Ø Ø¯Ø± ردي٠طرØÙ‡Ø§ÙŠ Ù…Ù„ÙŠ است بنابراين ردي٠اعتباري دارد Ùˆ مهم اين است كه پيمانكار آن انتخاب شود. |