تاریخچه Ø§ÙØªØªØ§Ø راه آهن شمالغرب کشور
راه آهن زنجان- تبريز تا سال 1320 تكميل Ùˆ براي بهره برداري آماده شد كه براي Ø§ÙØªØªØ§Ø آن رضا شاه به همراه وليعهد سوار بر قطار سلطنتي تهران را ترك كردند. رضاشاه در ØØ§Ù„يكه به دقت ساعت جيبي خود را مي نگريست زمان آغاز ØØ±ÙƒØª قطار Ùˆ رسيدن به ايستگاه ها را كنترل مي كرد راننده لوكوموتيو هم به شدت دقت مي كرد تا طبق زمان پيش بيني شده مسيرها را طي كند زيرا ممكن بيود موجب بازخواست رضاخان قرار گيرد. در سالهاي 1316 Ùˆ 1317 سرهنگ دوم اشرÙÙŠ با پيشنهاد سجادي وزير راه Ùˆ تائيد رئيس شهرباني وقت ( سرتيپ مختاري ) رئيس پليس راه آهن شد Ùˆ تشكيلات پليسهاي انتظامي ايستگاه ها را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… آورد يعني با ادغام شاخه هاي پليس ساختماني Ùˆ بهره برداري پليس انتظامي راه آهن در Ù‡ÙØª بخش يعني تهران- ساري – اراك- اهواز- نيشابور- زنجان- يزد Ùˆ تبريز تاسيس گرديد. لذا وقتي رضا شاه با قطار به طر٠زنجان ØØ±ÙƒØª كرد وزير راه ØŒ وليعهد، رئيس دربار ØŒ رئيس پليس راه آهن Ùˆ تعداد زيادي از مسئولين همراه وي بودند ايستگاه راه آهن زنجان را آذين بسته بودند . دانش آموزان دختر Ùˆ پسر را در ايستگاه راه آهن جمع آورده Ùˆ منتظر رسيدن قطار به زنجان بودند مقامات شهري نيز در ايستگاه آماده استقبال از رضاخان شده وقتي سوت قطار شنيده شد همه مرتب Ùˆ منظم در ص٠ايستاده بودند قطار طبق معمول ساعت تنظيمي در ايستگاه زنجان متوق٠شد در ØØ§Ù„يكه رضاخان در جلو پنجره قطار ايستاده بود Ùˆ مردم ك٠مي زدند ساعت خود را از جيبش درآورد Ùˆ پس از نگاه به عقربه هاي آن در ØØ§Ù„يكه لبخند بر چهره داشت از مسئولان تشكر كرد زيرا قطار درست طبق ساعت به ايستگاه زنجان رسيده بود. قطار پس از توق٠كوتاهي براي اينكه هد٠اصلي رضاخان Ø§ÙØªØªØ§Ø راه آهن تبريز بود زنجان را به قصد ميانه Ùˆ تبريز ترك كرد. در ايام جنگ جهاني دوم با ورود متÙقين به ايران مدتي Ø±ÙØª Ùˆ آمد در خط آهن تهران- زنجان – تبريز تعطيل شد ولي از اوايل سال 1323 بهره برداري از آن شروع گرديد. در سال 1325 به علت ورود ØØ²Ø¨ دمكوكراتي ها به زنجان راه آهن توسط آنها اشغال شد Ùˆ اولين جايي را كه اشغال كردند نيروي انتظامي راه آهن بود كه توسط دموكرات ها راه آهن يكي از خطوط مواصلاتي اين گروه Ù…ØØ³ÙˆØ¨ مي شد Ùˆ اكثراً جهت Ø±ÙØªÙ† به تهران يا تبريز Ùˆ آوردن Ù…Ø§ÙŠØØªØ§Ø¬ از خط آهن Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ مي كردند. ايستگاه راه آهن زنجان تا مدتها يكي از مراكز ديدني Ùˆ تاريخي Ù…ØØ³ÙˆØ¨ مي شد ØØªÙŠ Ø§Ù‡Ø§Ù„ÙŠ شهر جهت قدم زدن Ùˆ گذراندن اوقات ÙØ±Ø§ØºØª Ùˆ تماشاي ورود قطار به ايستگاه مي آمدند Ùˆ جوانان در رستوران راه آهن از نوشابه هاي مختل٠مثل « ليموناد » Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ مي كردند . به علت نزديكي ايستگاه راه آهن به شهر از آمدن Ùˆ Ø±ÙØªÙ† قطارها مطلع بودند . كاركنان راه آهن كه از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ غيربومي بودند در خانه ها Ùˆ منازل نزديك راه آهن كار مي كردند Ùˆ به علت اينكه غريبه بودند مورد توجه Ùˆ شناخت اهالي قرار داشتند اينان بعدها با زنجاني ها ازدواج كردند Ùˆ در واقع زنجاني شدند. قابل ذكر است كه اكثر كاركنان راه آهن از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ Ùني Ù…ØØ³ÙˆØ¨ شده Ùˆ در كارهاي ساختماني Ùˆ تعميرات وسايط نقليه Ùˆ عمراني Ùˆ تاسيسات موردنياز بودند. راه آهن زنجان بعدها مركز راه آهن شمالغرب كشور گرديد يعني پس از Ø§ØØ¯Ø§Ø« خط آهن ميانه – مراغه مركز ناØÙŠÙ‡ شمالغرب كشور به زنجان منتقل شد . راه آهن ناØÙŠÙ‡ شمالغرب از نظر اينكه تهران را به تبريز Ùˆ غرب كشور را به شمال Ùˆ جنوب Ùˆ شرق Ùˆ بالمال ايران را به دنيا مربوط مي سازد از نظر سوق الجيشي موقعيت خاصي دارد. وضعيت Ùˆ زير ساخت خط از نظر Ùني بسيار خوب Ùˆ مناسب است. از تهران تا ميانه قطار از مجاورت Ùˆ يا وسط آباديهاي Ù…Ø´Ø¬ØØ± Ùˆ خرم عبور مي كند Ùˆ از زنجان تا ميانه 5 تونل وجود دارد كه بزرگترين آن 1306 متر طول دارد . از سوزن ورودي ايستگاه قزوين تا سوزن خروجي ايستگاه مراغه به طول 465 كيلومتر ØØ¯ÙˆØ¯ اين ناØÙŠÙ‡ مي باشد از قزوين تا مراغه با شيب 15 در هزار، بلندترين نقطه ايستگاه سراجو- كيلومتر 548 با Ø§Ø±ØªÙØ§Ø¹ 1844 متر از Ø³Ø·Ø Ø¯Ø±ÙŠØ§Ø³Øª.
**هشتم آبان ماه ۱۳۱۷: آغاز ساختمان راهآهن شمال غرب (تهران - میانه)
http://sg.rai.ir/Site.aspx?A=p&ParTree=A09000B0111313 |