تحریف نام ها ادامه دارد:((سبا ))، به جای سبیز - آربات - طاهر نائبی
منبع : طاهر نائبی

متن شماره 37: تحریف نام ها ادامه دارد:((سبا ))، به جای سبیز - آرباتبازدید کننده : 1270 نفر

اخیرا ً خبری از دوستان شنیدم که گویاشورای روستا و دهیار محترم سبیز – اربات نامه ای را تنظیم وبه بخش دار داده اند و طی آن خواستار ترکیب دو روستای ((سبز و ارباط ))شده اند ونام پیشنهادی این آقایان ((سبا)) ست .

 بسیاری به خاطر دارند که پارسال نیزشورای شهر ((آغکند)) در یک اقدام خودسرانه ،در ورودی شهر خیر مقدم مسافرین را به شهر ((کاغذ کنان)) تبریک گفته بودند که نام تحریفی بود و متعاقب آن:

(( اعضای شوراهای روستائی بخش کاغذکنان و تعداد زیادی از مردم این بخش در مخالفت با حرکت ناشایست و خودسرانه شورای شهر آغکند، طومار بلندی را تکمیل کردند و به وزارت کشور ارائه کردند،در این طومار اعضای شوراهای روستائی بخش کاغذکنان، ریش سفیدان منطقه و تحصیلکردگان کاغذکنانی با این حرکت ناپسند مخالفت کردند)).

 شورا های محترم دو روستا دلیلی که آورده اند وبه روستائیان گفته اند: این نام ترکیبی است از دو نام ((سبز و ارباط )) وبرای اینکه اختلافی پش نیاید این نام را انتخاب کرده ایم ،حال آنکه نیک می دانیم ،این نام به خاطر چیست ؟

نزدیکی روستای(( سبز و ارباط )) به میانه و احتمال پیوند آنها با میانه در آینده ای نه چندان دور با توجه به گسترش و توسعه ی شهر میانه ، این شائبه را پیش می آورد که شکل گیری چنین نامی در نزدیکی میانه به خاطر این باشد که به ما بقبولانند شهر سبایی وجود داشته و امروز نام بخش کوچکی از شهر میانه است .

متاسفانه این باور غلط و بدون سند  که تنها بر اساس افسانه های نقل شده  کنار کرسی های قدیمی ، به ما رسیده به قدری در بین اقشار مختلف مردم رسوخ پیدا کرده که  مردم عادی سهل است ،طبقه ی  روشنفکر و تحصیل کرده نیز به راحتی آن را قبول می کنند  و بر عکس، حرف های با سند ومدرک را قبول نمی کنند وتنها به شنیده ها اکتفا می کنند ، جلوی ده ها هزار نفر آن حرف را زده و به عنوان سند به دیگران هدیه می دهند .

صحبت ها از این قرار است که از 5-6 ماه قبل بنا به در خواست بحق اهالی روستای ((سبز و ارباط)) ،می خواهند که این دو روستا که کاملا ً کنار هم قرار دارندبه جای برخورداری از بودجه ها ی جداگانه برای هر یک از روستاها ، این بودجه به یک روستای واحد با تعداد خانوار بیشتر داده شود تا از مواهب بیشتر آن بهر ه مند گردند .مثل ایجاد سالن ورزشی ودرمانگاه .

مسئولین مراحل اولیه و امضا جمع کردن ها را به اتمام می رسانند و نوبت به پیشنهاد  نام گذاری برای این روستا که می رسد ، بدون نظرخواهی از مردم، نام آشنا ولی افسانه ای ((سبا )) را پیشنهاد می دهند .

حال چرا مسئولین و مخصوصا ً دهیار و شورای روستا در بین این همه نام با مسما ی ترکی و حتی فارسی ، دست روی این نام می گذارد ،جای سوال دارد که البته بیشتر به خاطر شنیده هایی است که از این نام دارند ،نه به خاطر وجه تسمیه ای خاص که وجود داشته باشد .

برخی از روستاییان از نام انتخابی و  چرایی آن بی خبرند و حتی نمی خواهند که بدانند نام روستا چه می خواهد باشد بلکه آنها تنها هدفی که دارند این است که، دو روستا با هم ترکیب شده و روستای بزرگ با امکانات بیشتر تشکیل دهند .

انصاف نیست مسئولین دانسته یا نادانسته از این نیت روستاییان سواستفاده کرده و روستایی جدید در نزدیکی میانه تشکیل دهند با نام ((سبا)) .

گویا اصرار بر استفاده از نام ((سبا )) برای برخی مسئولین یک نوع امتیاز به حساب می آید ،که اگر چنین باشد  به حالشان فقط باید تاسف خورد .

اگر کسی این کار را انجام دهد ونام مجعول ((سبا)) را در کنار میانه بگنجاند ،مطمئنا ً مورد نفرت همگان قرار خواهد گرفت .

بنده که به محض شنیدن از چندین روستایی اهل سبیز، این مسئله را رسانه ای کردم تا به سرنوشت نام های تحریفی دیگر گرفتار نشود .

 نام روستا ها و شهر های آذری را که یک به یک تغییر داده اند لااقل یک اسم غلط مثل سبا یا صبا را به خورد مردم ندهند.

با توجه به اینکه ((سبیز ))قبل از میانه و در فاصله 4-5 کیلومتری و خیلی نزدیک به شهراست و اگر نامش تغییر پیدا کند و یک تابلویی بزنند با این مضمون :

((به سبا خوش آمدید))

 

تصور کنید که،چه حس چندش آوری به ما دست خواهد داد و برای بسیاری القا می شود که ((سبا )) همان نام قدیمی میانه است و برخی آقایان به درستی آن را گفته اند .

جایی که برای جعل نام خلیج فارس اعتراض می کنیم و به حق هم هست چون شواهد وقراین این را نشان می دهد  .

پس در ابعاد کوچکتر نیز با توجه به نوشته های تاریخی  اعتراض  کردن به تغییرهویت میانه ای ها نیز جایز است ، همانطور که اهالی آغکند ومخصوصا ً بخشدار محترم این کار را انجام داد ومانع از یک جعل بزرگ شد تا جعل هایی نظیر تغییر نام میانا (میانه) ، قارابولاغ(سیاه چشمه) ،کوثر (کووی )و... شکل نگیرد و این ننگ باقی نماند .

با توجیه های من در آوردی  نمی توان فرهنگ و هویت یک قوم و ملت را به آسانی تغییر داد .



سبا : 1389/10/1 - 22:47:09
سبا
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادپرش به: ناوبری, جستجو
برای دیگر کاربردها سبا (ابهام‌زدایی) را ببینید.
دولت سِبا از حکومت‌های باستانی منطقه یمن بوده است. دولت و مملکت سبأ از مهم‌ترین و معروفترین دول و ممالک تاریخ گذشتهٔ شبه‌جزیره عربستان بوده است.

این دولت در جنوب دولت معین و شمال دولت قتبان و شمال غربی حضرموت و در سمت مشرق ربع‌الخالی واقع بوده است. بتدریج اسم و شهرت آن برسایر ممالک مجاور غلبه نمود. آغاز تشکیل این دولت بظن قوی از قرن هشتم یا آغاز قرن نهم قبل از میلاد مسیح است. از این زمان تا انقراض دولت مستقل یمن در دست حبشی‌ها در ۵۲۵ مسیحی (میلادی) تاریخ سلطنت «سبأ» به چهار دوره تقسیم می‌شود که در واقع دو دوره اول آن دولت سبأ بمعنی خاص بوده و در دو دوره بعد اگر چه اسم دولت «عنوان سبا» داشت اما بیشتر نفوذ وحکومت در دست اقوام دیگر یمنی بود. حدس قوی می‌رود که این چهار دوره با چهار واقعه توام است یعنی انتهای اولی و آغاز دومی با انقراض کامل (یا از دست رفتن موقع مهم) دولت معین وابتدای سومی با از میان رفتن دولت قتبان وبالا گرفتن نفوذ ریدان و حِمیرها وابتدای چهارمی با استیلای اولی حبشه وانقراض دولت حَضرَموت مقارن است. دوره اول حکومت کهنه که باسم «مکارب» یعنی (سبأ) نامیده می‌شود از ابتدای امر دولت سبأ تا حدود قرن ششم قبل از میلاد مسیح (یا اواسط قرن هشتم) فرمانروای مملکت سبأ بودند. نام‌های چند تن از این پادشاهان سبأ از کتیبه‌ها بدست آمده که روی همرفته پنج اسم می‌شود (یعنی نام‌ها مکرر می‌شود) و با احتمال قوی ۱۴ نفر از آنها یک سلسله را تشکیل می‌دهند که پشت بر پشت در مملکت سبأ حکمرانی کرده اند. چند نفر از آنها اسم مشابه مانند: یثعمر یا یثمر دارند.

در کتیبه‌ها و نقش‌های آشوری‌ها ذکر شده است که دولت سبأ در زمان پادشاه نگلاتپلسر سوم و پادشاه سارگون دوم و سناخریب برپا شده است. وابتداء تأسیس آن از سال ۸۰۰ قبل از میلاد تا سال ۱۱۵ قبل از میلاد که مبدأ تاریخ دوره جدیدی در مملکت سبأ است می‌باشد.

[ویرایش] اصل سبأ
مؤرخین و تاریخ نویسان در اصل «سبأ» همداستانند، در حالیکه روایت کنندگان عرب می‌گویند که «سبأ» از نسل یشجب بن یعرب بن قحطان، و تسمیه آنان به «عبد شمس» می‌باشند. می بینیم که تاریخ نویسان دیگر و در تورات آمده که «سبأ» از نسل کوش بن حام مره بن یقطان مره دوم می‌باشند. بظن قوی از بدو امر، مردم سبأ بَدُو و بادیه نشین بوده‌اند و در طول ایام سال در حال حرکت بودند از شمال و جنوب شبه جزیره عرب. و لی در اثر فشار پی در پی آشوری‌ها بر آنها، عاقبت در سال ۸۰۰ قبل از میلاد در بلاد یمن استقرار یافتند وبنیاد «مملکت سبأ» نهادند. ودر اثر ضعف دولت معین رفته رفته حدود دولت خود گسترش داده‌اند تا اینکه سرانجام تمام خاک دولت معین را اشغال کردند و به دولت سبأ پیوند دادند و مملکت بزرگ سبأ ایجاد شد. بعد از انقراض دولت معین توسط «سبأ» مردم سبأ زبان و دین ورسم ورسوم مردم معین به ارث بردند. وبعد از تأسیس مملکت بزرگ سبأ شهر صرواح پایتخت خود قرار دادند. اما بعد ساختن سد تاریخی سبأ که «سد مأرب» نام داشت، پایتخت مملکت خود به شهر مأرب انتقال دادند. با ساختن این سد عظیم و ایجاد باغ‌های مرکبات و نخل خرما و دیگر فراورده‌های کشاورزی بر تجارت مملکت سبأ افزوده شد، و فراورده‌های کشاورزی از سبا به سایر مناطق مجاور حمل می‌شد. مردم سبأ در اثر ثروت فراوانی که در اساس از ایجاد آن سد عظیم بدست آورده بودند، بر راههای تجارتی تسلط کامل پیدا کرده بودند، نفوذ مملکت سبأ ابتدا از یمن به جنوب نجد و از شمال تا حجاز، همچنین بر راه‌های تجارتی عالمی که از شبه‌جزیره عربستان عبور می‌کرد و به سوریه و مصر می‌رفت نفوذ کامل داشتند. دولت سبأ در سر راه تجارتی این مناطق نقاط تفتیش و بازدید ایجاد کرده بود و پاسگاهای نظامی واماکن نظارت بر راه‌های قوافل ساخته بودند و در واحات شمالی بر این راه‌ها مراکز دولتی و حکومت‌های محلی تعیین و گماشته بودند که بر سیر قوافل نظارت می‌کردند. و یکی از این واحات واحه «دیدن» (العلا) بود که مرکز رئیسی سربازان مملکت سبأ بود. به‌وسیله کتیبه‌ها و نقوشات السبئیون می‌توانیم عصر دولت سبأ به دو مرحله تقسیم نمائیم: مرحله اول: «مرحله مکارب» این مرحله حاکم سبأ به لقب «مکرب» یعنی (مقرب) از آلهه و مردم، یعنی حاکم واسطه بین ملت وآلهه است، این مرحله اینجوری نام گذاری کرده بودند. در این مرحله مکارب شهر صرواح پایتخت مملکت خود قرار داده بود، که باساختن سد تاریخی سبأ (سد مأرب) پایتخت به شهر مأرب منتقل یافت. این مرحله از عصر مکارب از سال ۸۰۰ قبل از میلاد تاسال ۶۵۰ قبل از میلاد نوشته اند.

اما مرحله دوم: «پادشاهان سبأ» در این مرحله حکام سبأ لقب «ملوک سبأ» برخود گرفته بودند، این مرحله از آغاز سال ۶۵۰ قبل از میلاد تا نهایت سال ۱۱۵ قبل از میلاد ادامه یافته است.

[ویرایش] منابع
•کتاب «قتبان و سبأ» چاپ لندن سال ۱۹۵۵ میلادی.
•دکتر: السید عبدالعزیز، بن سالم، (تاریخ العرب فی العصر الجاهلیة) ، دار النهضة العربیة چاپ سال 1978 میلادی به (عربی).
•دکتر:جبرائیل، جبور، سلیمان، (الأمراء والقبائل) دار العلم للملایین: بیرت، چاب اول، انتشار سال ۱۹۸۸ میلادی. (به عربی).
الصنعانی، محمد بن یحیی بن عبدالله بن احمد، الیمانی. ، (اَلأنَباءَ عَن دُولةَ بَلقِیسَ وَ سَبأَ) ، منشورات دار الیمنیة للنشر والتوزیع، صنعاء، چاپ وانتشار سال ۱۹۸۴ میلادی به (عربی).



اسماعیل : 1389/10/1 - 23:58:18
باشسیزلار گیرنده باشا بوندان آرتیق بیر شی بکله نیلمز!!
آغاجی ایچیندن قورد یییه ر!



اکبر : 1389/10/2 - 08:01:53
فکرنکنم اظهار نظری به این شکل،وخودسرانه خواندن اعضای شورای شهر آغکندشایسته برای اطلاع رسانی باشد (کاسه داغتر از آش)
دراینکه ممکن است درآینده نام سبا باعث سوءتفاهم برای مردم و مشکلات هویت تاریخی شود حرف بجایی است.
-------------------------
طاهر نائبی :
ممنون آقای اکبر از نظرتون،
هدف من از آوردن مطلب مربوط به آغکند ،این بود که نشان داده شود، نمونه هایی از تحریف ها را سراغ داریم ،والا به چه نفع من یا هر کس دیگر است که کاسه ی داغ تر از آش باشیم یا نه ؟
اعضای شورای یک شهربایستی درمسائل منطقه ای ، همانطور که از نامشان پیداست باید شورایی عمل کنند نه انفرادی و خودسرانه.
پشتوانه ی این آقایان یا خانم ها رای مردم است و هر گونه عمل که برخلاف خواست مردمشان باشد واکنش هایی را خواهند دید .پس باید به رای ونظر اهالی نیز احترام گذاشت .
فرق نمی کند شورای شهر میانه باشد ،آغکند ،سبیز یا هر جای دیگر.



دیل آجی(dilaji )1389/10/2 - 16:40:11
طاهر قوتار ال چک
---------------------
طاهر نائبی :
دوکتور،خوش گلیپسیز،سیزدن خبر یوخیدی !!!نمینه نی قوتاریم؟اوقد سوز وارکی قوتیلان دییر.


!!! : 1389/10/2 - 20:57:02
با سلام
عجب! بنده به عنوان کسی که اصالتا اهل روستای سبز(سبیز) هستم کاملا مخالف این عمل می باشم . و اجازه چنین کاری را به هر کسی نخواهم داد.
------------------
طاهر نائبی :
این گونه تغییر نام ها در هر جایی باشد محکوم است ، ولو اینکه تنها صحبتش شده باشد .
بازی با هویت یک قوم ،توسط هر شخصی کار صحیحی نیست .
همین قدر که اسم روستایی با اسم ترکی ((ساو+ یز)) به معنای هدایا ،شده اسم مجهول((سبز ))برای همه ی ما کافی است .
گذشته ها خیانت کرده اند لااقل امروز این خیانت ها انجام نگیرد.


!!! : 1389/10/3 - 22:28:19
بهتر است جنابان شورای روستای سبیز و ارباط بجای عوض کردن اسم روستا، به فکر تعمیر و آسفالت مسیر روستا باشند مخصوصا آن سربالائی مشهور سبیز که هر وقت از آنجا بالا می رویم لعنت می فرستیم بر چنین شوراهائی که معلوم نیست در آن شورا واقعا چه می کنند؟! حال در زمستان آن سربالائی را تجسم کنید .وضعیت بهداشت این روستا به قدری وخیم است که آدمی تاسف می خورد. متاسفانه ما ایرانی ها عادت داریم به ظاهر قضایا تاکید و اصرار نمائیم در حالی که اصل قضیه فراموش می شود.
(سبیز) همیشه (سبیز) خواهد بود . اجازه چنین اقدامی را نخواهیم داد. مطمئن باشید.


اکبر : 1389/10/4 - 07:40:31
دوست عزیز بی نام
بجای این حرفهای ناپسند ونفرین ولعنت برای شورای روستا،واحساساتی برخوردکردن ببینم شما شخصا درمورد مشکلات روستاتان جه کرده اید لطف نموده ببینم خودتان می توانید عضو شورا شوید ومشکلات روستا راحل کنید.بعید می دانم ازشمابزرگترها مانده اند
ازاین گذشته مگر شورای روستاها کارخانه آسفالت دارد
مصوبات شورای روستا درحد درخواست وپیگیری است حال اگر گوش کردند که بهتر درغیراینصورت هیچ و.......


:: : 1389/10/4 - 08:39:20
من آقای طاهر نائبی را دوست دارم برخلاف برادرش محمدصادق. ایشان در حرفهاش صادق هستند برخلاف محمدصادق.
و اما در مورد این تغییر نام. باید هم اینجوری بشه. وقتی نام قوشاچای عوض شد به میاندوآب، زنگان شد زنجان، توفارقان شد شبستر این سبا مبا که عددی نیست در برابر این اسم.
-----------------------
طاهر نائبی:
لطف دارید.فکر نمی کنم مهندس نائبی در حرفاشان دروغی گفته باشند .


: 1389/10/4 - 13:42:40
جناب آقای اکبر باسلام
بنده نگفتم شوراها کارخانه آسفالت دارند اما کسی که حداقل کاندید شورای روستا می شود باید کمترین درخواست اهالی روستا را بتواند برآورده کند. آقای اکبر شما می توانید چند نمونه از کارهائی که شوراها برای این دو روستا کرده اند نام ببرید. خوشحال می شویم اگر هر از چند گاه که به روستایمان می رویم تغییرات مثبتی در آن ببینیم.


فریدون : 1389/10/4 - 15:39:25
طاهر بی دن یازدیغی مقاله لرینه گوره ان درین تشککورلریمی بیلیندیریرم!آمما بو یازیدا بیر یالنیش کلمه گوزومه ساتاشدی و اودا قوم کلمه سی دیر!
بلدیگیمیز کیمی آزربایجان بیر قوم دییل بیر میللت دیر!و بو یازدی قوم کلمه سی میللت کلمه سی ایله دگیشمه لی دیر.


1389/10/5 - 19:18:00


حسن : 1389/10/6 - 22:04:58
طاهر بی ساغ اول . الله سنین کیمی آذربایجانلی لاری بیزه چوخ گورمه سین و سیزین باخیشیزی بوتون تورکلره نصیب ائتسین.بو آد دییشمک موردینده بیز تورکلرین اورگیمیز یارالیدیر. لطفا قویمایین بوندان آرتیخ یارالانسین . الله ساتغینلاری یوخ ائتسین کی همیشه آغاجی ایچیندن قورت یی یر.


یاشار : 1389/10/7 - 19:54:59
بهتر است اسم سایت را بگذارید صدای میانه با سانسور


طاهر نائبی(mayana )1389/10/7 - 20:34:44
آقای یاشار نمی دانم ،نظر شما به چه دلیلی حذف شده است ؟و مسئولین سایت می توانند توضیح دهند. برخی دنبال فرصتی هستند تا از یک مطلب سو استفاده کرده وبا هر ترفندی این سایت را ببندند، نمونه های مختلف آن را سراغ داریم .
متاسفانه در نوشته هایی اینچنینی سریعا ً برچسب پان ترکی می زنند تا هیچ حرفی در این ارتباط زده نشود اما وقتی سخن از تغییر نام خلیج فارس به خلیج یا خلیج عرب است به حق و با منطق و غیرت با این اهانت برخورد می کنند.
نه! من این مطالب را به این دلایل نمی نویسم بلکه به خاطر عشق به سرزمین مادری ام می نویسم که ذره ای از آن را با هیچ جای دنیا عوض نمی کنم .
اگر بتوانیم از دور و بر خودمان شروع کرده ونگذاریم هر کسی و هر گروهی ،هر کاری دلش خواست بکند، مطمئنا ً جامعه ای بهتر از این خواهیم داشت.


یاشار : 1389/10/8 - 11:23:03
آقای نائبی. من با نظر شما در مورد برچسب موافقم. ولی به جرئت می گویم که من خودم و بسیاری از اهالی غیور آذربایجان از پان ترکیسم و هر پان دیگری متنفر هستیم. ما به سرزمین ایران افتخار می کنیم و همیشه از طلایه داران مبارزات حق طلبانه در ایران بوده ایم. فقط صحبت من بر سر هویت است که باید در حفظ هویت خودمان و دفاع از آن کم نگذاریم. من مطلب قبلی ام را برای اعتراض به تحریف هویتمان نوشته بودم که به صلاحدید مسئولین سایت حذف شد.


سبیزلی : 1389/10/8 - 17:01:32
فکر میکنم این دوستی های ظاهری مشکلات مردم سبز و ارباط را حل نمیکند. یکی شدن سبز و ارباط و تبدیل آن به سبا یا هر نام دیگر این امکان را فراهم می سازد که این دو روستا جمعیتی در حد یک شهر را دارا باشند و یا حداقل به عنوان یکی از بزرگترین روستاهای کشور سهمی درخور از مزایا و امکانات را دارا باشند.
تقلیل این موضوع به مساله ای پان ترکیسم که بعضی از آقایان سابقه ای خانوادگی در این موضوع دارند بحثی حاشیه ای است که به سود یکی از بزرگترین و نزدیکترین روستاهای شهرستان میانه با مردمانی مستضعف نیست. البته می توان به نامگذاری جدید اعتراض و نام های دیگری را پیشنهاد داد ولی خواهشمند است این مساله را سیاسی و قومی و قبیله ای نفرمایید و کیسه ای از این باب برای خود ندوزید که بهایی به محرومیت چند هزار انسان دارد.
-------------------------------
طاهر نائبی :
با سلام آقا یا خانوم سبیزلی،خواهشی از شما دارم که یکبار دیگر حتما ً متن را بخوانید .
من اهل روستای سبیز نیستم ولی تمام خواسته هایی که در بالا آورده ام گفته های این همشهریان است .
خود اهالی بزرگترین عامل عقب ماندگی روستا را انتخاب نادرست خود می دانند .
حتی امسال یکی از روحانیون سرشناس که 60سال عمر خود را در حوزه ها گذرانده و همه ساله از قم به سبیز برای ایام محرم یا رمضان می آیند ،خطاب مستقیم خود را به اعضای شورای روستا می کنند ویک ضرب المثلی را برای آنها می زنند که تنها باعث شرمندگی مسئولین می شود این اتفاق رمضان امسال در مسجد سبیز اتفاق افتاده است،حتی ایشان ، خواستار این هستند که این دو روستا را جدای از هم ندانید که هر چه بلاست از این تفرقه افکنی هاست . اگر این گلایه ها و انتقادات تند را شنیده باشید ،ایشان مسئول مستقیم محرومیت ها را آمدن عده ای بر سر کار دانسته اند که نمی توانند خواسته های به جای مردم را به رده های بالاتر انتقال دهند .
دلیل عدم پیشرفت روستایتان من یا مثال من نیست ، برخی ها هستند که در طی سال، 10 جلسه هم برگزار نمی کنند و وضعیت این می شود که نمی توانند در راه اصلی این روستا آسفالت بریزند .اگر در این مدت 3 سال 1000 تومانی را که از هر خانوار ،هر ماهه می گرفتند جمع می کردند می توانستند این کار را بکنند .


11 : 1389/10/8 - 18:50:17
درسته که ترک هستیم و باید بتونیم ترکی بخونیم و بنویسیم ولی امکانش برای عموم نیست.(به هر دلیلی) از دوستان خواهش می کنم تا فارسی بنویسند تا ماها هم بتونیم از نظرات آنها استفاده کنیم.


حسن : 1389/10/9 - 12:26:53
آقای 11
ما هم که تورکی می نویسیم تورکی نخوانده ایم ولی خواستن توانستن است لطفا یک تکانی به خودتان بدهید. شما هم می توانید حد اقل خواندن و نوشتن را یاد بگیرید. ضمنا کسی انتظار ندارد شما کاملا صحیح و ادبی بنویسید. همینطور که حرف می زنید اگر بنویسید کفایت می کند و انشاء الله رفته رفته بهتر می شود.

میانانین دیلی تورکی دیر پس اونون سسی ده تورکی دیر. منیم اینتظاریم واریدی سنین نظریوین عکسین اوخیام آمما نینه مک بیز بوجوروک دا !
والله منه کی میانا سایتیندا فارسی یازماخ چوخ آغیر گلیر و یوککوشی چیخماخدان چتین گلیر.


Ali30s : 1390/4/12 - 10:26:23
من تعجب می کنم بعضی اگه ترکی نظر می نویسن چرا به لهجه تبریزی و ... می نویسن.
یکی هم اینکه دوستان از مرجع ویکی پدیا متنی رو گذاشتند ولی همه می دونن که ویکی پدیا یه وب سایت عمومیه. ممکنه که اطلاعات یا مقاله ای از موضوع خاصی هنوز تو این وب سایت قرار داده نشده باشه.


استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است.
درج مطالب نویسندگان به منزله تأیید آن نیست. 1s