بسمه تعالي
نقد Ùˆ بررسي كتاب: مشاهر Ùˆ Ù…ÙØ§Ø®Ø± ميانه رØÙŠÙ… نيكبخت*
مشاهير Ùˆ Ù…ÙØ§Ø®Ø± ميانه، Ù…ØÙ…ّدصادق نائبي، تهران، انتشارات پنيار، 1388ØŒ شمارگان 5000 نسخه، قيمت 4000 تومان، 270 ØµÙØÙ‡
آذربايجان در شكلگيري هويت ايران Ùˆ هويت ايراني مهمترين نقش را Ø§ÙŠÙØ§ كرده است. به گواهي منابع تاريخي Ú†Ù‡ قبل Ùˆ Ú†Ù‡ بعد از اسلام Ùˆ Ú†Ù‡ ايران معاصر در وجوه مختل٠هويت ايراني نقش Ùˆ تأثير سرنوشتساري Ø§ÙŠÙØ§ كرده است. رسميت تشيع را ميتوان مهمترين رخداد ايران بعد از ورود اسلام دانست كه سرنوشت كنوني Ù¾Ø±Ø§ÙØªØ®Ø§Ø± ايران را رقم زد. بر همين اساس جاي جاي آذربايجان، شهرها Ùˆ قصبات آن هر يك سهمي درخشان در هويت ايراني داشته Ùˆ دارند. ميانه از جمله مناطق مهم آذربايجان است كه ميانه ÛŒ راههاي مواصلاتي Ùˆ استراتژيك در مركز آذربايجان واقع گرديده است. خوشبختانه پيرامون اين خطه Ú¯Ùهرخيز ايراني Ù…ØÙ‚قان Ùˆ پژوهشگران پرتواني با آثار ارزشمند خود وجوه مختل٠تاريخ Ùˆ ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ Ùˆ هويت ايراني اسلامي آن را كاويدهاند. از جمله آثاري كه در سال جاري روانه بازار نشر گرديد به قلم يكي از جوانان پرشور Ùˆ علاقمند ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ Ùˆ تمدن ايراني اسلامي آذربايجان به نام مهندس Ù…ØÙ…ّدصادق نائبي، ØªØØª عنوان مشاهير Ùˆ Ù…ÙØ§Ø®Ø± ميانه است. خدمت ارزشمند جناب آقاي نائبي در بازشناسي هويت ملي (ايراني اسلامي) ميانه Ùˆ نقش Ùˆ جايگاه اين منطقه استراتژيك شايسته تقدير Ùˆ تشكر است. زØÙ…ات Ø·Ø§Ù‚ØªÙØ±Ø³Ø§ÙŠ Ù…Ø¤Ù„Ù Ø¯Ø± گردآوري Ùˆ تدوين اين اثر ارزشمند براي اهل تØÙ‚يق Ùˆ پژوهش پوشيده نيست اميد است Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… با توجه به برخي نكات كه بعد از معرÙÙŠ اجمالي اثر اشاره خواهد گرديد نواقص را Ù…Ø±ØªÙØ¹ Ùˆ گام بلندي در خدمت خود به ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ Ùˆ هويت ايراني Ùˆ شيعی آذربايجان ارايه نمايد. كتاب مشاهير ميانه از يازده بخش ÙØ±Ø§Ù‡Ù… آمده است بعد از بخش مقدماتي كه آشنايي اجمالي با ميانه است؛ بخش اول به دانشمندان قديم ميانه؛ بخش دوم به ناسخان، منشيان Ùˆ Ù…ØµØØØ§Ù† Ùˆ Ø´Ø§Ø±ØØ§Ù†Ø› بخش سوم به شاعران Ùˆ سخنوران؛ بخش چهارم به عالمان ØÙˆØ²ÙˆÙŠØ› بخش پنجم به مشاهير دانشگاهي Ùˆ هنري معاصر؛ بخش ششم به سياستمداران Ùˆ دولتمردان، بخش بعدي به معر٠تكنگاران ميانه Ùˆ بخش هشتم مدالآوران ورزشي علمي Ùˆ هنري Ùˆ بخش نهم اسامي شهداي ميانه Ùˆ بخش دهم به مشاهير مردمي Ùˆ بخش پاياني به خاندانهاي قديمي اختصاص ÙŠØ§ÙØªÙ‡ است. منابع Ùˆ مأخذ Ùˆ ضمايم تØÙ‚يقاتي Ùˆ Ùهرست اعلام پايانبخش كتاب است. Ù…ØÙ‚Ù‚ Ù…ØØªØ±Ù… با مراجعه به منابع Ùˆ مأخذ Ùˆ كتابهاي بسياري Ùˆ كتابخانههاي معتبر توانسته مجموعهاي جالب از Ø´Ø±ØØØ§Ù„ بزرگان ايرانزمين ميانهاي را گردآوري نمايد. عليرغم اهميت كتاب برخي نقايص در اين اثر ارزشمند به چشم ميآيد كه به آن ميپردازيم. از آنجايي كه Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… ÙØ§Ø±ØºØ§Ù„ØªØØµÙŠÙ„ كارشناسي ارشد مهندسي مكانيك از دانشگاه صنعتي اصÙهان بود Ùˆ ويراستار كتاب هم همسر Ù…ØØªØ±Ù…شان هم مهندس ميباشند، به طور طبيعي لغزشهايي به Ù„ØØ§Ø¸ روش تØÙ‚يق، Ù†ØÙˆÙ‡ ارجاع در پاورقيها ... مشاهده ميشود انتظار Ù…ÙŠØ±ÙØª قبل از شروع به تØÙ‚يق Ùˆ نگارش به كتابهاي روش تØÙ‚يق مراجعهاي ميشد. Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… در ØµÙØØ§Øª 35 Ùˆ 36 از 22 منبع مطالبي راجع به ميانه آورده است بدون آنكه مشخصات Ùˆ كتابشناسي Ùˆ ØµÙØÙ‡ آنها را روشن نمايد. ارجاعهاي كتاب هم از شيوه يكساني برخوردار نيست. شيوه متداول آن است كه در اولين مورد نام Ùˆ نامخانوادگي Ù…Ø¤Ù„ÙØŒ نام كتاب، Ù…ØÙ„ چاپ، ناشر Ùˆ سال نشر قيد شود Ùˆ در موارد بعدي، نام مؤل٠با پيشين Ùˆ يا همان اگر Ø¨Ù„Ø§ÙØ§ØµÙ„Ù‡ باشد به منبع ارجاع داده شود. - در ØµÙØÙ‡ 45. ارجاع 2. مؤل٠از عدم پيدا كردن يادداشت خود ØµØØ¨Øª ميكند Ùˆ به يادداشت گمكرده خود ارجاع ميدهد. - همان ØµÙØÙ‡. ارجاع 3. مطالب قيدشده از دايرﺓالمعار٠بزرگ اسلامي است در ØØ§Ù„ÙŠ كه ارجاع آن به الانساب چاپ ØÙŠØ¯Ø±Ø¢Ø¨Ø§Ø¯ در سال 1966 است. - ØµÙØÙ‡ 49. ارجاع 24. Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… نام پاياننامه آقاي ØØ³Ù† ابراهيمي نائبي Ùˆ ØµÙØØ§Øª مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ خود را قيد نكردهاند. ميزان Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ÙŠ Ù…Ø¤Ù„Ù Ø§Ø² پاياننامه Ùوقالذكر مبهم است. - ØµÙØÙ‡ 53. ارجاع 33. به ØªØµØ±ÙŠØ Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… مطالب Ø¨Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ از ØµÙØØ§Øª 26 تا 32 كتاب كاغذكنان در گذرگاه تاريخ است؟ - ØµÙØÙ‡ 54. ارجاع 34. ØµÙØÙ‡ ندارد. نام كتاب Ùˆ ارجاع مجعول به نظر ميرسد.ونام چنين مأخذي در Ùهرست منابع Ùˆ مأخذ نيامده است. Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… روشن نميسازد چگونه Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ نموده است. - در ØµÙØØ§Øª بعد هم Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ چنين اشكالاتي به چشم ميخورد از آن جمله ØµÙØÙ‡ 56 ارجاع 37 كه نوشتهاند «Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ در Ùيشبرداري ÙØ±Ø§Ù…وش كردهام مرجع مربوطه را يادداشت كنم» Ùˆ يا در ارجاع بعد 38. «Ù…كتبه يعسوب» آمده است نام كتاب است؟يا ناشر است؟ معلوم نيست Ùˆ در ØµÙØÙ‡ 63 ارجاع 47 مينويسد مكتبه Ø§Ù„ØØ¯ÙŠØ«Ø› مكتبه يعسوبالدين Ùˆ بنيادالØÙƒÙ…ه؟ - ØµÙØÙ‡ 66 ارجاع 50 Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… مشخصات نسخه خطي Ùˆ Ù…ØÙ„ نگهداري آن را ÙØ±Ø§Ù…وش كردهاند. - شمارهگذاري ارجاعهاي كتاب هم روال يكساني ندارد در هر بخش به يك ترتيب است شيوهاي كه Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… در ارجاع پاورقيها انتخاب Ùˆ نام مؤل٠را ØØ°Ù نمودهاند تطبيق منابع در Ùهرست منابع Ùˆ مأخذ را بسيار دشوار نموده است كه از نقايص ديگر كتاب است. - ØµÙØÙ‡ 68ØŒ ارجاع 51 Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… شماره ØµÙØÙ‡ های مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ خود را قيد Ù†ÙØ±Ù…ودهاند . - ØµÙØÙ‡ 74ØŒ ارجاع 1ØŒ مؤل٠از كتابي با عنوان «Ø³Ø®Ù†ÙˆØ±Ø§Ù† ÙØ§Ø±Ø³ÙŠØ³Ø±Ø§ÙŠ Ù‚Ùقاز» نام بردهاند چنين كتابي وجود خارجي ندارد. Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… در Ùهرست منابع ØµÙØÙ‡ 238ØŒ شماره 38 نيز اين اشتباه را تكرار ÙØ±Ù…ودهاند. مرØÙˆÙ… عزيز دولتآبادي كتابي به اين نام ندارند، در اين موضوع کتاب دارند ولی با اين نام نيست. ضمناً ØµÙØÙ‡ كتابي كه وجود خارجي ندارد هم قيد نشده است. - در ØµÙØÙ‡ 92 خط 10 نوشتهاند: «Ù†ÙˆØ´ØªÙ‡Ø§ÙŠ Ø§Ø² ميرزا Ù…ØÙ…ّدباقر نزد استادم دكتر صديق هست كه خود، در سال 1315 قمري آن را ØªØØ±ÙŠØ± كرده است» استاد مؤل٠در سال٠1315 قمري ØªØØ±ÙŠØ± كرده است؟ يا ميرزا Ù…ØÙ…ّدباقر. - Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… در ØµÙØÙ‡ 93 در اقدامي قابل تأمل لهجه اشعار ملامØÙ…ّدباقر خلخالي كه به تركي خلخالي سروده شده است را به تركي باكويي تغيير دادهاند،که به Ù„ØØ§Ø¸ علمی قابل نقد است. ضمن اینکه ØªØØ±ÛŒÙ ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ Ùˆ هویت منطقه به ØØ³Ø§Ø¨ Ù…ÛŒ آید . - Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… در Ø´Ø±ØØØ§Ù„ Ù…ÙلامØÙ…ّدباقر از آخرين تصØÙŠØ Ùˆ چاپ ثعلبيه كه معتبرترين آنها هم هست Ùˆ توسط Ù…ØÙ‚Ù‚ Ùˆ پژوهشگر توانا ÛŒ کاغذ کنانی آقاي اكبر پرندي منتشر گرديده نه Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ نموده Ùˆ نه به آن اشارهاي داشتهاند. چاپ اخير ثعلبيه بر اساس نسخه خطي ÙØ±Ø²Ù†Ø¯ شاعر منتشر گرديده است. - ØµÙØÙ‡ 95 مؤل٠در Ø´Ø±ØØØ§Ù„ ميرزا عبدالعلي كاغذكناني هيچ ارجاعي ندارد Ùˆ معلوم نيست Ø´Ø±ØØØ§Ù„ وي از Ú†Ù‡ مأخذي نگارش ÙŠØ§ÙØªÙ‡ است ضمن آنكه Ù…ØÙ„ نگهداري Ùˆ مشخصات نسخه خطي Ø³ÙØ±Ù†Ø§Ù…Ù‡ وي را هم روشن نيست. - ØµÙØÙ‡ 99. Ø´Ø±ØØØ§Ù„ سطوتالممالك هم چنين مشكلي دارد Ùˆ مأخذ آن روشن نيست. Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ ادامه شعر Ù…Ùهم وي هم نيامده است. ØµÙØÙ‡ 101 - در Ø´Ø±ØØØ§Ù„ ميرزا Ø³ÙŠÙØ¹Ù„ÙŠ بهمني در ØµÙØÙ‡ 104 Ù…ØÙ„ نگهداري دستنويس مراثي شاعر مشخص نشده است. نزد مؤل٠است يا خانواده شاعر؟ يا کدام کتاب خانه؟. - Ù…ØÙ„ نگهداري Ùˆ مشخصات دستنوشتههاي شيخ ØØ³Ù† Ù…Ø¯ØØª ØµÙØÙ‡ 108 هم روشن نيست. - تصوير شيخ ØØ³Ù† Ù…Ø¯ØØª در ØµÙØÙ‡ 108 با كراوات است؟ - Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… به صر٠اشارهي استاد خود به زادگاه ØØ¨ÙŠØ¨ Ø³Ø§ØØ± كه روستاي تَرك بوده وي را ميانهاي Ù…ØØ³ÙˆØ¨ كرده Ùˆ Ø´Ø±ØØØ§Ù„ نسبتاً Ù…ÙØµÙ„ÙŠ از وي نوشته است. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ تعداد قابل توجهی از ميانه ای هاي ديگر ÙØ±Ø§Ù…وش شده است. باتوجه به شخصيت غیر مذهبی Ø³Ø§ØØ± كه سرانجام هم خودكشي كرد تعري٠و تمجيد مبالغهآميز از وي شايسته نيست. Ø·Ø±Ø Ø¹Ù†ÙˆØ§Ù†ÙŠ چون «Ù¾Ø¯Ø± شعر نوي ايران» براي شاعري چون Ø³Ø§ØØ± نيازمند تأييد از سوي Ø§ÙØ¯Ø¨Ø§ Ùˆ شعراي Ù…Ø·Ø±Ø Ø§ÙŠØ±Ø§Ù†Ø²Ù…ÙŠÙ† است. Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… نميتواند نگرش Ùˆ علاقه شخصي خود را به جامعه ادبي ايران تعميم دهد. Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… در ØµÙØÙ‡ 112 نگاشتهاند: «ØØ¨ÙŠØ¨ Ø³Ø§ØØ± كه علاوه بر زبان تركي، ØÙ‚ بزرگي بر تكامل شعر نوين ÙØ§Ø±Ø³ÙŠ Ø¯Ø§Ø±Ø¯ØŒ از شاعراني كه زبان مادري را ÙØ±Ø§Ù…وش كرده Ùˆ تنها به زبان دولتي ميسرايند انتقاد ميكند.» آنچه در Ùوق آمد با مجموعهاي كه Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… خود گردآوري كرده است در تناقض آشكار است زيرا قسمت عمده آثار شعرا Ùˆ ادباي ميانهاي قبل از دوره پهلوي به ÙØ§Ø±Ø³ÙŠ ÙŠØ¹Ù†ÛŒ زبان ملي Ùˆ همگاني ايرانيان است. آيا Ù…ÛŒ شود نتيجه Ú¯Ø±ÙØª چون شعرای قبل از دوره رضاشاه Ú©Ù‡ به ترکی شعر نسروده اند به زبان دولتی سروده Ùˆ زبان مادری را ÙØ±Ø§Ù…وش کرده اند؟ - ØµÙØÙ‡ 118. Ø´Ø±ØØØ§Ù„ واثق، ارجاع ندارد. - Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… Ø´Ø±ØØØ§Ù„ شاعر معرو٠و ملي قادر طهماسبي (ÙØ±ÙŠØ¯) را بسيار مختصر Ùˆ ناقص آوردهاند. كساني كه با شعر Ùˆ ادب Ø¯ÙØ§Ø¹ مقدس ايرانزمين سروكار دارند Ù…Ø³ØªØØ¶Ø± هستند، شهرت Ùˆ معروÙيت اين شاعر شهير به مراتب بيشتر از شاعرغيرمذهبی ØØ¨ÙŠØ¨ Ø³Ø§ØØ± ميباشد شايسته بود Ø´Ø±ØØØ§Ù„ اين شاعر عاشورايي والامقام ميانهاي Ù…ÙØµÙ„تر ميآمد لا اقل در تعداد ØµÙØØ§Øª Ø´Ø±Ø ØØ§Ù„ Ø³Ø§ØØ±..... بخش چهارم كه اختصاص به Ø´Ø±ØØØ§Ù„ عالمان ØÙˆØ²ÙˆÙŠ Ø¯Ø§Ø±Ø¯ كاستيهايي دارد از آن جمله قسمت عمده مطالب خلاصهشده از كتاب «Ø³ÙŠÙ…اي ميانه خطه ولايت» است Ø´Ø±ØØØ§Ù„ برخي از علما Ùˆ مراجع نيامده است چون آيتالله سيد سجاد ØÙجØÙŠ Ùˆ... در ØØ§Ù„ÙŠ كه علما Ùˆ مراجع ديني نقش مهمي در Ø¯ÙØ§Ø¹ از مرزهاي ارضي Ùˆ ارزشي ايران اسلامي داشتهاند. علماي مبارز ميانه نقش مهم Ùˆ تعيينكنندهاي عليه مزدوران ارتش سرخ در ميانه Ø§ÙŠÙØ§ كردند Ùˆ بعد از اضمØÙ„ال آنها عليه بهائيت به پاخواستند در جريان نهضت اسلامي هم در قم Ùˆ ميانه ØØ¶ÙˆØ± ÙØ¹Ø§Ù„ Ùˆ چشمگيري داشتند. كملطÙÙŠ مؤل٠شامل ØØ§Ù„ علما Ùˆ مراجع ديني ميانه گرديده است. مثلاً Ø´Ø±ØØØ§Ù„ عالم مجاهد شيخ هادي نيري كه مبارزات پردامنهاي عليه ØØ²Ø¨ توده Ùˆ عوامل ارتش سرخ Ùˆ بهائيت داشت در ØµÙØÙ‡ 129ØŒ Ùقط 5 خط است. - در ØµÙØØ§Øª 126ØŒ 136ØŒ 137ØŒ 140. از كتاب تربت پاكان هم Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده است در ØØ§Ù„ÙŠ كه شماره ØµÙØÙ‡Ø§ÙŠ قيد نشده است. - ØµÙØÙ‡ 135. ارجاع 125. عنوان منبع «Ø¯Ø§ÙŠØ±ïº“المعار٠جامع اسلامي» آمده است چنين كتابي وجود خارجي ندارد آيا همان دايرﺓالمعار٠بزرگ اسلامي است، كه در Ùهرست منابع آمده است؟ - ØµÙØÙ‡ 135. ارجاع 127. جلد Ùˆ ØµÙØÙ‡ كتاب معلوم نيست. - Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… در بخش پنجم كه به مشاهير دانشگاهي Ùˆ هنري معاصر پرداخته دومين Ø´Ø±ØØØ§Ù„ اين قسمت به «Ø§Ø³ØªØ§Ø¯ آشيق بولود» اختصاص ÙŠØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ توضيØÙŠ Ø¯Ø± پاورقي نوشتهاند Ùˆ كلمه عاشق را تركي (آشيق) قلمداد كردهاند. در اين مورد پيشينهاي وجود دارد كه ذكر آن ضروري است: بعد از جدايي 17 شهر ايراني Ù‚Ùقاز از ايران نتيجه دو رشته جنگ تØÙ…يلي Ùˆ قرارداد ننگين روسيه عليه ايران بخشي از مأموران سياسي وزارت خارجه روسيه تزاري از آن جمله آخوندزاده براي سست كردن باورهاي مذهبي مردم اين سامان Ùˆ جدايي اÙكندن بين ايشان Ùˆ مام ميهن Ùˆ هموار كردن سلطه روسها دليل اصلي Ø¹Ù‚Ø¨Ø§ÙØªØ§Ø¯Ú¯ÙŠ Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†Ø§Ù† را دين اسلام Ùˆ زبان عربي Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯Ù†Ø¯ Ùˆ به اسم مبارزه با Ø®Ø±Ø§ÙØ§Øª به Ù…Ø®Ø§Ù„ÙØª با مباني مذهبي Ùˆ اسلامي پرداختند. تغيير Ø§Ù„ÙØ¨Ø§ÙŠ Ø§Ø³Ù„Ø§Ù…ÙŠ Ú©Ù‡ به شبه روشنÙکران ايرانی هم به ارث رسيد تلاشهای ÙØ±Ø§Ù…اسون های رضاخانی هم با همين سياست اسلام ستيزی Ù…Ø·Ø±Ø Ú¯Ø±Ø¯ÙŠØ¯. اين شبهروشنÙكران كه براي تØÙƒÙŠÙ… پايههاي تزارها اسلام Ùˆ تشيع را مانع اصلي ميديدند ÙØ¹Ø§Ù„يتهاي گستردهاي آغاز كردند هواداران اين جريان كه در دهههاي قبل از انقلاب براي ايجاد هويتي دروغين بر اساس زبان Ú¯ÙØªØ§Ø±ÙŠ Ù…Ø±Ø¯Ù… آذربايجان تلاش كردند مظاهر اسلامي ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ تمدن اسلامي آذربايجان را تغيير دهند برای هر چيزی ريشه ای اسلامی Ùˆ به گمان خام خود ترکی Ù…ÛŒ ساختند از آن جمله Ù„ÙØ¸ عاشق بود كه به خوانندگان Ùˆ نوازندگان مردمي اطلاق ميشود. ايشان براي نشان دادن هويت غير اسلامي از مصدري بياساس عاشق را آشيق تغيير داده Ùˆ آن را از ريشه آشماق قلمداد كردهاند. غاÙÙ„ از اينكه بسياري از اين عاشقهاي مردمي عاشق خدا Ùˆ معبود Ùˆ اهل بيت(ع) بودند Ùˆ ميان مردم به «ØÙ‚ عاشيقي» عاشق ØÙ‚ شناخته ميشدند Ùˆ سرودههاي ايشان در وص٠عاشقان ØÙ‚يقي Ùˆ گاه مجازي Ùˆ دلدادگان Ùˆ مهمتر از همه ØµÙØ§Øª Ùˆ ذات خداوند متعال بوده است. به نظر ميرسد Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… در اين مورد ØªØØª تأثير شديد القائات برخی عوامل روس زده ای قرار داشته كه از هواداران انديشه آخوندزاده بوده در اين رابطه با تأييد مقامات رژيم منØÙˆØ³ پهلوی كتابي نيز منتشر كرده است. در مورد انديشههاي آخوندزاده كتاب ديگري در دسترس است كه به ÙØ±ÙŠØ¯ÙˆÙ† آدميت معرو٠تعلق دارد. Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ در بخش ششم هم نقايصي به چشم ميخورد كه توجه مضاع٠مؤل٠را ميطلبد از آن جمله ØµÙØÙ‡ 179. ارجاع 1. خاطرات ممتØÙ†Ø§Ù„دوله، چاپ سنگي... بدون ذكر ØµÙØÙ‡. در ØØ§Ù„ÙŠ كه اين كتاب توسط آقاي ايرج Ø§ÙØ´Ø§Ø± چاپ شده است. چاپ سنگي نيست. - Ø´Ø±ØØØ§Ù„ مشاورالممالك ØµÙØÙ‡ 181 Ùˆ Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„ÙØªØ§ØØ®Ø§Ù† گرمرودي ØµÙØÙ‡ 184 هيچ ارجاع ندارد Ùˆ معلوم نيست Ù…Ø¤Ù„Ù Ø´Ø±ØØØ§Ù„ آنها را از Ú†Ù‡ مأخذي برداشته است. بخش نهم كه به معرÙÙŠ شهداي ميانه اختصاص ÙŠØ§ÙØªÙ‡ است Ùهرست شهدا بدون هيچ توضيØÙŠ Ø§Ø³Øª: Ù…ØÙ„ شهادت، مسؤوليت، زادگاه Ùˆ تصوير شهدا. شايسته بود بخشی به شهداي دبيرستان زينبيه ميانه اختصاص Ù…ÙŠÙŠØ§ÙØª Ùˆ سردران Ùˆ شهداي سرشناس ميانه هم معرÙÙŠ ميگرديدند. از سوي ديگر تعدادي از شهداي انقلاب اسلامي Ùˆ Ø¯ÙØ§Ø¹ مقدس تهران ميانهاي هستند كه شايسته بود مؤل٠نام Ùˆ مشخصات آنها را استخراج ميكرد. هر چند به نظر ميبايست براي شهداي ميانه با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آرشيو لشكر Ø³Ø±Ø§ÙØ±Ø§Ø² عاشورا كتاب Ù…ÙØµÙ„ Ùˆ مستقلي چاپ گردد تا ØÙ‚ مطلب ادا شود. جا دارد از يكي از شهداي Ø³Ø±Ø§ÙØ±Ø§Ø² تاريخ انقلاب اسلامي ياد كنيم. در روز 17 شهريور در ميدان ژاله سربازوظيÙÙ‡ گلوجه به جاي آنكه به مردم آتش بگشايد به ÙØ±Ù…انده خود آتش گشود Ùˆ اولين ØÙ…اسه ارتشيان در برابر رژيم پهلوي را Ø¢ÙØ±ÙŠØ¯. Ø¨Ù„Ø§ÙØ§ØµÙ„Ù‡ اين سرباز رشيد توسط گارديها به شهادت رسيد. مادرش در چهلم شهداي ميدان ژاله بر بالاي بشكهاي Ø±ÙØª Ùˆ از ØÙ…اسه ÙØ±Ø²Ù†Ø¯ خود ØÙ…اسهاي سرود Ùˆ Ú¯ÙØª شيرم ØÙ„الت كه به جاي مردم دشمن مردم را كشتي (ر Ùƒ به: پور يزدانپرست، همگام با مردم در انقلاب اسلامي، ج 1ØŒ تهران، مركز اسناد انقلاب اسلامي، 1384.) در Ùهرست منابع هم اشتباهات Ùˆ Ø§ÙØªØ§Ø¯Ú¯ÙŠÙ‡Ø§ÙŠ ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÙŠ ÙˆØ¬ÙˆØ¯ دارد از جمله شماره 38 كه نام كتاب اشتباه است Ùˆ مؤل٠اصل كتاب را نديده است؛ شماره 54 نام مؤل٠كتاب اشتباه است؛ شماره 56 مشخصات كتابشناسي ندارد. همچنين شماره 65Ø› تاريخ چاپ منبع شماره 83ØŒ 2537 است؛ شماره 93 نام كتاب Ùˆ نام مؤل٠هر دو اشتباه است Ùˆ نام كوششگر- ايرج Ø§ÙØ´Ø§Ø±- عمداً Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ است. همچنين شماره 99. «ØªØ§Ø±ÙŠØ® Ùˆ جغراÙياي دارالسلطنه تبريز» درست است. Ùˆ كتاب خاطرات ممتØÙ†Ø§Ù„دوله شقاقي در Ùهرست منابع نيامده است علاوه بر موارد Ùوق كتاب اشكالات ديگر دارد كه از آن جمله: 1- بسياري از تصاوير نسخههاي خطي تار Ùˆ كوچك است عليرغم زØÙ…تي كه مؤل٠در تهيه تصاوير اين نسخهها كشيدهاند Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ تار بودن آنها زØÙ…ات مؤل٠را ØªØØªØ§Ù„شعاع قرار ميدهد. 2- Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… از برخي منابع هم Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ نكرده است كه مطالبي پيرامون رجال Ùˆ مشاهير ميانه دارد از آن جمله: - سÙينه تبريز، Ù…ØÙ…ّد بن مسعود تبريزي از قرن هشتم هجري قمري - وقÙنامه ربع رشيدي - صÙوه Ø§Ù„ØµÙØ§ ابن بزاز اردبيلي - رجال آذربايجان در عصر مشروطيت مهدي Ù…ÙØ¬ØªÙ‡Ø¯ÙŠ - خاطرات آذربايجان مجتهدي تبريزي - ما Ùˆ بيگانگان دكتر جهانشاهلو Ùˆ..... 3- برخي از Ø´ÙØ¹Ø±Ø§ Ùˆ بزرگان Ùˆ مشاهير ميانهاي از قلم Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØØªØ±Ù… Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡Ø§Ù†Ø¯ Ùيالبداهه ميتوان به Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ زير اشاره كنيم: - مرØÙˆÙ… قدرالله نادري شاعر مرثيهسرايي كه ساكن تهران بودند Ùˆ آثار متعددي منتشر نموده است. Ùˆ در كتابخانه شخصي اينجانب از آثار ايشان موجود است. - انتخابالسلطان انصاري Ùˆ اØÙ…د آقاياري كه توسط عوامل Ø§ØªØØ§Ø¯ جماهير شوروي Ùˆ به ÙØ±Ù…اندهي غلاميØÙŠÙŠ Ù…Ø£Ù…ÙˆØ± امنيتي شوروي در تاريخ 26 آبان 1324 در مقابل بخشداري ميانه اعدام شدند. - مهدي نثار (امير انصاري) Ùˆ Ø¬Ø¹ÙØ± Ùˆ سعيد انصاري كه از مؤسسان جمعيت خيريه در سال 1323 Ùˆ 1324 بودند اين انجمن در مقابل ÙØ¹Ø§Ù„يتهاي ØØ²Ø¨ توده Ùˆ عوامل مزدور ارتش سرخ ايستادگي ميكردند. علماي مبارز ميانه چون آيتالله نيّري هم با اين انجمن همكاري Ùˆ سمت رهبري داشتند. - عبدالله انصاري، ارشدالممالك رنجبر وكيلي كه به دستور غلاميØÙŠÙŠ Ø¨Ù‡ قتل رسيدند. مسعود نظام علوي هم از ديگر كساني است كه به دست غلاميØÙŠÙŠ Ø¨Ù‡ قتل رسيده است. سالار Ø¸ÙØ± شقاقي Ùˆ ÙØ±Ø²Ù†Ø¯ جوانش. - دكتر رØÙŠÙ… Ø´Ù‡Ø±ØªÙŠÙØ± از مسؤولين سياسي آذربايجان شرقي، پژوهشگر Ùˆ Ù…ØÙ‚Ù‚ نامي - سجاد راعي گلوجه از Ù…ØÙ‚قان Ùˆ پژوهشران سرشناس تاريخ معاصر Ùˆ انقلاب اسلامي مؤل٠كتابهاي متعدد. 4- به نظر ميرسد نسبت دادن قطعي شخصيتهايي به يك منطقه خاص درست نباشد مثلاً كاغذكنانيها را ميانهاي ØØ³Ø§Ø¨ كنيم يا شقاقيها Ùˆ گرمروديها به ويژه در مورد شقاقيها كه تØÙ‚يق Ù…ÙØµÙ„ÙŠ در مورد آنها انجام دادهام بعد از تخته قاپو توسط ÙØªØØ¹Ù„يشاه Ùˆ سركوب صادقخان شقاقي، سراب، گرمرود Ù…ØÙ„ استقرار Ùˆ خاننشين ايشان بوده است رجال معاري٠اين خطه مشترك بوده هم ميتوانند سرابي تلقي شوند هم گرمرودي Ùˆ هم ميانجي. شقاقيها اصالتاً شيعه كرد هستند Ùˆ در دورهي صÙويه جزو قزلباش بوده در مجاورت شاهسونها مستØÙŠÙ„ Ùˆ زبان Ú¯ÙØªØ§Ø±ÙŠ Ø¢Ù†Ù‡Ø§ تركي آذري گرديده است. 5- در مورد Ø·Ø±Ø Ø±ÙˆÙŠ جلد هم به نظر ميرسد گنجانده شدن شاعري غیر مذهبی كه سرانجام خودكشي كرد در كنار تصوير يك آيتالله Ùˆ عالم رباني صØÙŠØ نباشد ضمناً توضيØÙŠ Ù‡Ù… در مورد پل تخريبشده روي جلد در داخل جلد لازم است داده شود. اين پل توسط عوامل غلاميØÙŠÙŠ Ø¯Ø§Ù†Ø´ÙŠØ§Ù† مأمور امنيتي شوروي هنگام ÙØ±Ø§Ø± به شوروي بمبگذاري Ùˆ تخريب گرديد تا در راه قواي ارتش ايران كه عازم آذربايجان بودند وقÙهاي ايجاد شود. از آنجايي كه مؤل٠جوان كتاب Ùˆ همچنين ويراستار ÙØ±Ù‡ÙŠØ®ØªÙ‡ آن نه دانشآموخته تاريخ بلكه ØªØØµÙŠÙ„كرده Ùني Ùˆ مهندسي هستند بخشي از ايرادات كتاب را ميتوان اغماض نمود Ùˆ آنچه ارايه دادهاند بخشي ارزشمند از هويت ايراني اسلامي ميباشد كه شايسته تقدير Ùˆ توجه است. با اين ØØ§Ù„ اميد است آگاهي Ùˆ پايبندي به روش تØÙ‚يق علمي Ùˆ متداول Ùˆ Ù¾Ø°ÙŠØ±ÙØªÙ‡Ø´Ø¯Ù‡ در مراكز علمي Ùˆ دانشگاهي در چاپ بعدي كتاب Ùˆ همچنين آثار ديگر Ù…Ø¤Ù„Ù Ù„ØØ§Ø¸ گردد. |